Hur många har en Husqvarna 256 här?

  • Thread starter Thread starter Str3 R
  • Start date Start date

Str3 R

Guest
Skoj, jag har sett två stycken på forumet som har Husqvarna 256, då är vi tre med mig men finns det fler? Här är min Hva från i somras. :)
 

Bifogat

  • Hva256.jpg
    Hva256.jpg
    226.3 KB · Visningar: 2,596
256...

258 väl?? :näsblod
 
Nästan fast jag har en 258 som jag får låna av kungen och hans soldater.
 
256 är föregångaren till 258, min är ingen automatväxlad hoj utan en manuellt högerväxlad trevlig sak. Kör ni på vintern också ni som har egen eller har tillgång till en Hva? :)
 
Har ingen men körde på en av de mindre modellerna i det militära.Kommer ihåg att vi for omkring med korta skidor på den om vintern.Krävdes lite träning för att kunna hantera den vid kurvtagning med dessa skidor.För övrigt är Husqvarna Nuda 900 deras nya modell.Så de gör annat än motorsågar med.På tjugo och trettiotalet gjorde de även fina landsvägshojar som tyvärr med tiden försvann när Husqvarna koncentrerade sig på cross och enduromaskiner.

Husqvarna Nuda 900.


Husqvarna 180 - 546cc.
 
Aha, jag förstår. Här var en annan bild, lite lättare att se att den är annorlunda.

Jag har bara varit utsatt för 258:an..därav min okunskap.
 
körd en 258 en gång...roligt värre även om atomaten inte precis växlade när man vill, hojen köndes super mjukt och lite väl slö :)
 
Körde väl kring 800 mil kring Boden under en vinter med 258an.

Skulle vilja ha en lite större(typ 420) HVA automat-motor i ett modernare chassi för vinteråkning med skidor och dubbdäck.
 
körd en 258 en gång...roligt värre även om atomaten inte precis växlade när man vill, hojen köndes super mjukt och lite väl slö :)

Ha ha, nä det är ingen raket direkt… :)

Tekniska data:
Skrämmande rappa 15 hk, topphastighet i grymma 80 km/tim. Rekorderliga 90 om man ger järnet i nerförsbacken i medvind när solen skiner.
 
Morsan gubbe, han håller på med sådana där gamla saker, dock mest Husqvarna Cross från 60-talet och tidigt 70-tal. Men vet att jag har sett några gamla 256:er passera ute i hans verkstad med, om inte annat motorer och andra delar.

Han kan nog de mesta om dom där gamla hojarna och delar finns de med så de räcker och blir över.. :D

*Edit* Lite bilder med på "möööget" :tummenupp
 

Bifogat

  • Husqvarna1.jpg
    Husqvarna1.jpg
    133.2 KB · Visningar: 412
  • Husqvarna2.jpg
    Husqvarna2.jpg
    123.6 KB · Visningar: 464
  • Husqvarna3.jpg
    Husqvarna3.jpg
    199.7 KB · Visningar: 487
  • Husqvarna4.jpg
    Husqvarna4.jpg
    117.5 KB · Visningar: 451
  • Husqvarna8.jpg
    Husqvarna8.jpg
    110.7 KB · Visningar: 393
  • Husqvarna9.jpg
    Husqvarna9.jpg
    141.3 KB · Visningar: 419
Last edited:
Nja kan bero på att han håller på med annat just nu istället för Crossarna... Monark Blå Stinget... där är de mer ordning.. :D
 
Jag har en husqvarna, men inte är det en 256 inte

profilepic44829_3.gif
 
Körde en 258:a i lumpen (MC-ordonans) och helvete vad slö den var. Alla skruvar var runddragna efter alla års plocka-i-sär-å-sätt-ihop dagar.
Dock väcker den också ett antal goda minnen när man satt och sågade spår i de där förbannade "variator-klackarna" ,för att få automatlådan och greppa, med sina polare.

När snön fallit och man fick på skidorna var härket extremt underhållande! Blev t om snöblind efter en heldag med skidor i jakt på en helt felnavigerad militärkonvoj. Lumpen var fan tider det... :)
 
Körde väl kring 800 mil kring Boden under en vinter med 258an.

Skulle vilja ha en lite större(typ 420) HVA automat-motor i ett modernare chassi för vinteråkning med skidor och dubbdäck.

Jag har en.
Tänker dock aldrig sälja den.
Portad cylinder (de är ganska lågvarviga med massor av bottenvrid original) och stenhårda växlingar.
Ett riktigt skogsmonster.

Jag anser fortfarande att riktiga enduromaskiner skall ha dubbla dämpare, stor tvåtaktare, luftkylning och ett djävulskt oväsen.
http://www.youtube.com/watch?v=b-eIsvNQ5Ug&feature=related
 
Jag har en.
Tänker dock aldrig sälja den.
Portad cylinder (de är ganska lågvarviga med massor av bottenvrid original) och stenhårda växlingar.
Ett riktigt skogsmonster.

Jag anser fortfarande att riktiga enduromaskiner skall ha dubbla dämpare, stor tvåtaktare, luftkylning och ett djävulskt oväsen.

Jag vill ju bara ha motorn, inte skräpet runt ikring.

Inte din på tuben va? Den var ju finare än en ny...
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top