Hur många datorer har du?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date
1 st iMac 24"
1 st MBP 13"
1 st EeePC 1000H
2 st Fujitsu-Siemens laptops 17"
2 st Fujitsu-Siemens Media PC
2 st stationära kontors-PC

2 personer i hushållet. Hmm, jag måste nog rensa lite... :pangihuve

2 st bärbara HP 17" (har man HP måste man ha två, för en av dom är alltid trasig...)
1 st Asus 15,4" bärbar, fungerar men används inte. Blir troligen dotterns leksak om nått år (hon är 10mån nu)

2st stationära burkar som inte använts på åratal. Den ena blir nog garagedator när garaget är rustat och den andra borde slängts för längesen.

Så 5st datorer på 2 vuxna och en bebis.

En laptop. Vill inte ha massa prylar som ändå inte hinner användas. Ju färre prylar desto bättre.

1 Stationär video/bild redigeringsburk även spelmaskin
1 Laptop 17" Acer bild/videoredigering även lite spelandes på den med
4 pensionerade videoredigeringsburkar (skall plocka ihop till en mediaspelarburk eventuellt av delarna)
2 filservrar skall bytas ut mot nassystem på ett par TB istället (tystare och mer energieffektivt)

Två bärbara och en server. Den ena bärbara är tung och gammal och den andra är en netbook. Servern använder jag inte. Den är fullt fungerande men ganska gammal och fyller ingen funktion just nu. Funderar på att tömma den på allt invändigt och använda den som värdeskåp eller något. Den väger ju iaf 18kg och har ett litet lås för att man ska kunna öppna den. :näsblod

Dessutom så har jag en Amiga 500 och en C64.

Men nu är jag mest sugen på att skaffa en stationär burk för bildredigering och som gärna även klarar av att redigera film i 1080p HD-kvalle. Fast det får ju bli när man är rik eller något. :tungan

1 st Stationär HP
1 st Stationär Fujitsu (på vinden)
2 st Bärbara Asus (utlånade)
1 st Netbook HP

Har garanterat den äldsta saken i församlingen... :) Har pysslat med datorer och annan hårdvara sedan slutet av 70-talet och är fortfarande med i Update (en datorförening vid Uppsala Universitet, med förkärlek för det antika). När min samling var som störst pga hobby-iver, så kunde det väl vara en 30-35 stycken. Mycket minidatorer och sådant som fanns hos institutioner och företag när det begav sig: Nord-100 och Nord-5000 (kör Sintran-III) och Dynabyte (Z80-baserade, kör MP/M-II och CP/M) samt en massa annat. Det mesta bortskänkt vidare till andra extremnördar :D

Antikt just nu:

pdp8/m med bl.a. OS/8 - från 1973-74
DEC Professional med P/OS
DEC Rainbow, 2-3st med MS-DOS och CCP/M
SGI Iris med IRIX
Commodore-128, TRS-80 Coco, ZX-Spectrum 48K/128K, VIC-20, Atari STe 4MB
Ett hemmabyggt Z80-system ihoplött från scratch osv.

Mer moderna och användbara burkar:

5-6 laptops - både egna, frugans, ungarna och jobbets
2-3 stationära i isärplockat skick - ska bli en ren server för nätdisk och filhantering...
Några inlånade HP-servrar o.d. för utveckling och test.

En halvkass stationär + en del gammalt skräp i förrådet som kanske går att få igång. Har jobbat och pysslat med datorer sen tidigt nittiotal, har helt tappat ork och lust att bry mig om dem på fritiden numera.

Intressant! :tummenupp

Här finnes (för två pers):

• 1st server, P3.a med en massa disk i.
  • 1st stationär, Intel Quad prolle och 8GB
  • 1st stationär, lite äldre AMD
  • 1st stationär, ultratyst, HTPC, nån vecka gammal
  • 1st bärbar, börjar bli gammal men duger till mitt bruk
  • 1st stationär, funkar som router/brandvägg, uråldrig Pentium från -95 eller därikring
  • 1st stationär, en till mossig Pentium, hade den specifikt till att programmera pic-processorer i 'forth'. :näsblod
  • 3st mer eller mindre utrangerade P4.or
  • 2st Commodore64

0110 på 0010 användare med subnet /26 o /30

en stationär oldie :p
en bärbar LG me större skärm
å en ny bärbar asus :)

e bra å ha när man jobbar hehe :)

Privat:
1 laptop
1 stationär

Jobb
1 laptop (fast vad man har på jobbet borde inte räknas, där har jag ju eg. typ 20 datorer)

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey