Hur många bar i bromsen?

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Läste någon sida om spunna bromsslangar och reagerade på
specen på slangen. Arbetstryck ca 320bar sprängtryck 900 nånting.

300 bar är väldigt mycket.

Någon som vet vad det är för tryck i bromssystemet vid hård inbromsning?
 
Det har jag aldrig tänkt på.

Om man gör ett överslag av typ "quick and dirty":
Klämkraft i handen (om man blir rädd) ca 500N
Hävarmsutväxling i handtaget (avstånd mellan rotationscentrum och klämkraftens angreppspunkt/avstånd mellan rotationscentrum och huvudcylinderns kolvcentrum)
I vårt evempel 100mm/25mm = 4
500*4 ger kraften 2000N som verkar på kolven.
Har för mig att kolvdiametern brukar vara runt 15mm = 177kvadratmillimeter.
Sålunda blir trycket 2000/177 = 11,3 N/mm2= 11,3 MPa = ca 115 bar.
Låt oss säga att en stark adrenalinstinn panikbromsare presterar ett tryck på 200 bar. I så fall tycker jag att säkerhetsfaktor 4,5 till sprängtryck är väl valt. Arbetstrycket är rätt oviktigt - oftast är ju bromstrycket noll. Däremot kanske antalet garanterade lastväxlingar till 300bar kan ge en uppfattning om livslängd.

/ Racerpelle (som i hastigheten kan ha gjort någon tankevurpa)
 
Racerpelle skrev:
Det har jag aldrig tänkt på.

Om man gör ett överslag av typ "quick and dirty":
Klämkraft i handen (om man blir rädd) ca 500N
Hävarmsutväxling i handtaget (avstånd mellan rotationscentrum och klämkraftens angreppspunkt/avstånd mellan rotationscentrum och huvudcylinderns kolvcentrum)
I vårt evempel 100mm/25mm = 4
500*4 ger kraften 2000N som verkar på kolven.
Har för mig att kolvdiametern brukar vara runt 15mm = 177kvadratmillimeter.
Sålunda blir trycket 2000/177 = 11,3 N/mm2= 11,3 MPa = ca 115 bar.
Låt oss säga att en stark adrenalinstinn panikbromsare presterar ett tryck på 200 bar. I så fall tycker jag att säkerhetsfaktor 4,5 till sprängtryck är väl valt. Arbetstrycket är rätt oviktigt - oftast är ju bromstrycket noll. Däremot kanske antalet garanterade lastväxlingar till 300bar kan ge en uppfattning om livslängd.

/ Racerpelle (som i hastigheten kan ha gjort någon tankevurpa)

hehe.....det var som fan va du räknat på det där :tummenupp
 
Det har jag aldrig tänkt på.
Det var det jag upptäckte också. "Det här har aldrig RejsPelle tänkt på"


Sålunda blir trycket 2000/177 = 11,3 N/mm2= 11,3 MPa = ca 115 bar.

Ok, klart som korvspad. :bow :rolleyes:

ca 100 bar låter mycket men troligt.
Det ska ju ändå klämma åt några små platta bitar på en skiva
så att dryga 200kg stannar så snabbt som möjligt från 200 km/h.
 
H-Klint skrev:

ca 100 bar låter mycket men troligt.
Det ska ju ändå klämma åt några små platta bitar på en skiva
så att dryga 200kg stannar så snabbt som möjligt från 200 km/h.

Nja, när det klämmer beläggen mot skivan så är trycket omvandlat till kraft igen. Ju fler/större kolvar i oket desto större klämkraft. Dock ej hur stor kolvarea som helst, det du vinner i kraft förlorar du i kolvrörelse i oket och det känns inte särskilt bra att behöva "ta ett nytt tag" i bromsningen!

/ Racerpelle
 
Racerpelle skrev:
Nja, när det klämmer beläggen mot skivan så är trycket omvandlat till kraft igen. Ju fler/större kolvar i oket desto större klämkraft. Dock ej hur stor kolvarea som helst, det du vinner i kraft förlorar du i kolvrörelse i oket och det känns inte särskilt bra att behöva "ta ett nytt tag" i bromsningen!

/ Racerpelle

Jo jag känner till det där med utväxlingen.
Vad jag menar är att det "känns" som det behövs lite (mycket)
tryck för att klämma fast de där små padsen på skivan.
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top