Det har jag aldrig tänkt på.
Om man gör ett överslag av typ "quick and dirty":
Klämkraft i handen (om man blir rädd) ca 500N
Hävarmsutväxling i handtaget (avstånd mellan rotationscentrum och klämkraftens angreppspunkt/avstånd mellan rotationscentrum och huvudcylinderns kolvcentrum)
I vårt evempel 100mm/25mm = 4
500*4 ger kraften 2000N som verkar på kolven.
Har för mig att kolvdiametern brukar vara runt 15mm = 177kvadratmillimeter.
Sålunda blir trycket 2000/177 = 11,3 N/mm2= 11,3 MPa = ca 115 bar.
Låt oss säga att en stark adrenalinstinn panikbromsare presterar ett tryck på 200 bar. I så fall tycker jag att säkerhetsfaktor 4,5 till sprängtryck är väl valt. Arbetstrycket är rätt oviktigt - oftast är ju bromstrycket noll. Däremot kanske antalet garanterade lastväxlingar till 300bar kan ge en uppfattning om livslängd.
/ Racerpelle (som i hastigheten kan ha gjort någon tankevurpa)