Hur måla med sprayfärg

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT-07
Hej,

Önkar tips om hur man får det så snyggt som möjligt när man målar med sprayburk. Jag vet att det inte blir lika bra som proffslack men vill få det hyfsat.
Det jag ska måla är en gammal kåpa till en utombordsmotor som är för billig för att kosta på proffsjobb. Jag vet att detta är ett hojforum men jag ställer frågan här då jag vet att kunskapen finns här.

BugEyes skrev:
Hej,

Önkar tips om hur man får det så snyggt som möjligt när man målar med sprayburk. Jag vet att det inte blir lika bra som proffslack men vill få det hyfsat.
Det jag ska måla är en gammal kåpa till en utombordsmotor som är för billig för att kosta på proffsjobb. Jag vet att detta är ett hojforum men jag ställer frågan här då jag vet att kunskapen finns här.

Se till att det är dammfritt. Häng gärna upp fuktiga lakan runt hojen som tar åt sig damm-partiklar som virvlar runt i luften när någon/ något rör sig i lokalen. Spraya på 25-30 centimeters avstånd, det här är svårt. Man vill gärna pendla med burken när man sprayar och då blir det inte bra. Ett alternativ är att ta sista lagret med en s k planstrykare. Jag brukade måla båtar på det sättet. Så det förutsätter ju att inte ytorna är allt för spacade.
Planstrykar ger ett kanonresultat, tycker jag. Lycka till! :)

Marcus_72 skrev:
Se till att det är dammfritt. Häng gärna upp fuktiga lakan runt hojen som tar åt sig damm-partiklar som virvlar runt i luften när någon/ något rör sig i lokalen. Spraya på 25-30 centimeters avstånd, det här är svårt. Man vill gärna pendla med burken när man sprayar och då blir det inte bra. Ett alternativ är att ta sista lagret med en s k planstrykare. Jag brukade måla båtar på det sättet. Så det förutsätter ju att inte ytorna är allt för spacade.
Planstrykar ger ett kanonresultat, tycker jag. Lycka till! :)

Var kommer planstrykaren in i bilden?

Han skall ju använda sprayfärg.

Lagom avstånd
Lägg tunna lager
Börja och sluta före och efter arbetsstycket med sprutslaget
Tänk på att ha rak handled och dra med hela armen annars blir det en båge och färgen lägs ojämnt över ytan.

Last edited:
Tack för tipsen,

Tror att jag ska träna på en gammal balja först för att se hur det blir, kan bli en snygg balja on inte annat.
Bra tips om att hålla burken upprätt och så, tack. Fattar inte riktigt det där med planstykaren.

BugEyes skrev:
Tack för tipsen,

Tror att jag ska träna på en gammal balja först för att se hur det blir, kan bli en snygg balja on inte annat.
Bra tips om att hålla burken upprätt och så, tack. Fattar inte riktigt det där med planstykaren.

Använd bra sprayburkar som ligger runt 80:- och uppåt då får du bra ventiler och tryck.(Molton tror jag dom heter) har ok lack för att var sprayfärg.
Toppa med Hagmans 2-skitks acrylklarlack också den på sprayburk,hyfsat tålig mot soppa och liknande.

Inte jag heller.

Man använder ibland planstrykare till släta ytor DOCK bara med vanlig färg,den kom någon gång på 60talet för att användas när man målade skåpsluckor osv.

Helt enkelt en liten dyna med handtag och mohairfilt undertill.

Bifogat

• sDY_1.jpg
    sDY_1.jpg
    5.4 KB · Visningar: 418
Last edited:
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...