Hur mäter man slacket på kedjan?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Ja hur mäter man slacket på kedjan på korrekt vis?

Att det ska vara 30-40mm på min cykel vet jag. Vet även hur man spänner kedjan men hur mäter man slacket?

Brukar väl oftast vara på sidostöd utan förare på, men kan väl bero på hoj.
Generellt så tar man väl där man har mest slack, på undre delen av kedjan.
Jag brukar ta en tumstock och trycka upp kedjan. Då ser man ursprungsläget och sen mäter man hur mycket man kan trycka upp kedjan.
Jag brukar nöja mig med att ligga mellan spelets siffror, så 35mm i det här fallet. :)

Ibland kan det vara svårare dock, som BMW F800GS som var lite knepig vad jag kommer ihåg då kedjan tog i svingen nästan direkt, så det var svårt att mäta. :huvet
Vet dock inte om alla årsmodeller har det eller om det bara var den jag provade....

Den ska alltså även tryckas neråt och sedan ska den på min cykeln kunna fjädra upp 30-40 mm :) Tack för svar hade en diskution med min garagegranne om detta tidigare idag som sa att man bara mätte uppåt :)

Den ska alltså även tryckas neråt och sedan ska den på min cykeln kunna fjädra upp 30-40 mm :) Tack för svar hade en diskution med min garagegranne om detta tidigare idag som sa att man bara mätte uppåt :)

Nja, trycka neråt ska man väl ändå inte göra? Bara låta den hänga som den gör? :va

Rulla fram hojen lite först också. Backar jag in min hoj när jag parkerar den så blir kedjan tokspänd på undersidan. Lätt att bli lurad om man inte tänker på det. Går att utnyttja för att sätta myror i huvudet på nybakade smc instruktörer och aspiranter :-)

Rulla fram hojen lite först också. Backar jag in min hoj när jag parkerar den så blir kedjan tokspänd på undersidan. Lätt att bli lurad om man inte tänker på det. Går att utnyttja för att sätta myror i huvudet på nybakade smc instruktörer och aspiranter :-)
Ptja verkar iofs vara problem även uppåt så :-)
Frågar man 3 olika meriterade intruktörer så får man 3 olika svar.
Lättast är att köpa smc kedjan eller köra kardan annars kan man stå och tjafsa i besiktningen en halv dag med subjektiva bedömningar.

Ett "spel" på en mekanisk pryl är detsamma som totala rörelsen, mellan ändlägen. Inte bara rörelsen åt ett håll (trycka uppåt). Kedjans egenvikt är ju inte så hög att den hänger ut till nedre ändläget själv även om det såklart inte är mycket som skiljer.

Enligt tidigare bild, när det görs är lite olika från hoj till hoj men generellt på sporthoj är med endast egenvikt. Alltså ej på stödet men utan förare eller annan belastning. Finns hojar man mäter med den på centralstöd och hjulet fritt hängande eller stående på sidostöd eller med föraren på. Men det är förmodligen inte aktuellt på en 600rr...

Sen är det väl inte hela världen, tar den i svingen på en sporthoj behöver den sträckas lite, är den som en fiolsträng behöver den släppas lite...

Last edited:
Det är inte helt omöjligt att dom som har byggt hojen vet hur man ska serva den ;)

Precis. Varje hoj ska behandlas enligt dess egen ägarmanual och / eller servicemanual.

Om dessa instruktioner ändå saknas så får man ta till mer generella metoder. Och den generella metoden då man mäter slack hos kedjor och remmar är att med HANDKRAFT föra kedjan / remmen mellan dess ändlägen och helt enkelt mäta hur mycket kedjans / remmens CENTRUMLINJE flyttas (alltså samma som att mäta ovansida-ovansida, undersida-undersida men ej ovansida-undersida eller undersida-ovansida).

Min egen erfarenhet är att de allra flesta streetbikers åker med för spänd kedja (för litet slack) vilket nöter ut kedja, drev och lager fortare än nödvändigt. Om man är flitig och kollar sitt kedjeslack lite då och då så skulle jag nog påstå att man bör ligga på den övre gränsen som anges i manualen. Den undre gränsen är sannolikt satt med vetskap att alla streetbikers inte alls är flitiga och inte alls kollar sitt kedjeslack förrän man en dag upptäcker att den nästan tar i marken...

Desutom bör man mäta slacket på 3 ställen varje gång för och undvika att man råkar ut för att spänna slappaste stället - ni vet kedjor kan ha lite olika slitage över längden...lite tråkigt på en hoj med fjädringsväg
ala offroad och att ha en stenhårt spänd bit.

Då sliter det fett på lagret för utgående axel

Hur svårt kan man göra det ? Vad är kedjespelet till för ? Ge lite slack så fjädringen kan jobba vid full belastning, men inte så mkt att det hugger, rycker o kuggar över. Hur kollas det då ? Sitt på moppen, belasta fjädringen o peta på kedjan med foten, är det rimligt slack om jag kör över ett farthinder ? Om inte, justrera.

Hur svårt kan man göra det ? Vad är kedjespelet till för ? Ge lite slack så fjädringen kan jobba vid full belastning, men inte så mkt att det hugger, rycker o kuggar över. Hur kollas det då ? Sitt på moppen, belasta fjädringen o peta på kedjan med foten, är det rimligt slack om jag kör över ett farthinder ? Om inte, justrera.

Du vet vad rimligt är, det gör även jag.

TS frågade eftersom han inte vet och eftersom det är i teknikdelen så borde han få ett bättre svar, jag vet inte vad hans hoj kräver för spel så då då skiter jag i att svara på frågan, vilket man bör göra om man inte kan ge ett rätt svar.

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”