Hur lyfta svensk RR??

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Helt klart, en del grejor kan vi själva göra.
Men det måste till kunnigt folk om detta ska bli stort.
Nyteknik skrev:
Där det finns pengar att tjäna finns också människor som är villiga att engagera sig. Kanske vore det bästa om man vill åstadkomma en väsentlig förändring av SO/SO-tävlingarna att låta några eventföretag bedöma om det verkar finnas underlag/förutsättningar för en mer "kommersiell inramning".
 
Nyteknik skrev:
Där det finns pengar att tjäna finns också människor som är villiga att engagera sig. Kanske vore det bästa om man vill åstadkomma en väsentlig förändring av SO/SO-tävlingarna att låta några eventföretag bedöma om det verkar finnas underlag/förutsättningar för en mer "kommersiell inramning".

Det finns det, har pratat med eventbolag.
Dock är det lite hönan och ägget. Eventbolaget/bolagen är inte villiga att ensamma ta på sig risken att förlora pengar.
Därför måste vi upp med pengarna.
D.v.s vi cashar dem för att anordna/marknadsföra eventen, vi tar förlusten/vinsten.
Finns dock eventbolag som mer eller mindre kan garantera vinst, men då ska vi upp med miljonbelopp.
 
Kortare race? I supportklasserna JA! Till SM-klasserna NEJ!

Idag så är en race-distans i ett SM ca 3-4 mil. Att komma vidare till EM och VM:s 8-10 mil är redan ett stort steg idag!

Om huvudklasserna 125, 250 och NSB kör 20 varv på en bana så skulle supportklasserna 125jnr, SP250 och 600std köra kanske 12 varv. Borde vara en skillnad som markerar huvudklasserna. Är så i andra serier och har varit så innan i SM och SO.

Kanske skulle en kräsen publik och övriga hellre sett tex att man körde 2 heat i Superbike? Då har man möjlighet att följa sina förare som man hejjar på. Affischnamnen som publiken känner till, som tex Minin, Johansson, Greven, Swedie, MrLind mfl, får mer bantid vilket är bättre än att man kör en massa andra race med nonameförare i.
 
Utnyttja Veidec Trophy!!

Veidec Trophy känner folk till, och den klassen har ju fått in den berömda "foten". Men hur mycket utnyttjas detta egentligen??? Jag är själv inte engagerad inom RR så detta är mer en fråga än kritik. STCC/Veidec-tävlingarna bör ju vara utomordentliga tillfällen att få folk att få upp ögonen för svensk RR - ett tält med TV-bilder från tävlingar, brochyrer, flyers, tävlingskalendrar, fribiljetter, ett par uppställda RR-hojar osv osv osv. Hur ser det egentligen ut idag?

På liknande sätt måste ju Veidec Trophy utnyttjas i kontakten med media. Tyvärr så är Veidec-bevakningen otroligt bristfällig så man kanske bör starta där. Innan Veidec får mer utrymme i media lär inte övrig svensk RR få något utrymme heller.

Annars tycker jag idén om att alla förare själva måste ta kontakt med sina lokala tidningar, både för att få in reportage och resultat från tävlingar, känns självklar! Så fungerar tidningarna idag, ring in och snacka med era lokala sportredaktörer!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top