Hur lyfta av sadel?

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tja.

Har en kawa gpz600r som jag ska ladda batteriet på. Problemet är att jag inte kan få bort sadeln. Killen som ägde den före sa att sadellåset kärvade, men no big deal tänkte jag...

Hur får man av sadeln?

Vrida på nyckeln o samtidigt lyfta sadeln upp och bakåt? Eller på nåt annat sätt? Ska det finnas nån skruv också? Behöver man ta i rejält eller ska det gå lätt?

Nyckeln vrids om lätt, men ingen verkar hända. Ska den vridas mer än 45 grader?

Snälla, ge mig tips.
 
Tror att den har samma konstruktion som GPX600, då vrider man bara nyckeln så hoppar sadeln upp, hoppar den inte upp (som på min, vi verkar ha samma problem på våra hojar) då tar man några fingrar mellan sadeln och passagerarsadeln och drar upp den lite lätt så går det (nyckeln måste vara vriden samtidigt som man gör det) :tummenupp

Den ska hoppa upp lätt och nyckeln ska inte behöva vridas mer än 90 grader (alltså från klockan 12 till 3).
 
Tror att den har samma konstruktion som GPX600, då vrider man bara nyckeln så hoppar sadeln upp, hoppar den inte upp (som på min, vi verkar ha samma problem på våra hojar) då tar man några fingrar mellan sadeln och passagerarsadeln och drar upp den lite lätt så går det (nyckeln måste vara vriden samtidigt som man gör det) :tummenupp

Den ska hoppa upp lätt och nyckeln ska inte behöva vridas mer än 90 grader (alltså från klockan 12 till 3).

Hej.

Tusen tack för svaret. Misstänker att det är samma konstruktion på båda ja. Ska testa det du skriver. Kanske är ett allmänt fel på gamla kawa-hojar :)
 
Vajern kan ha lossnat/gått av också, gjorde det på min 125a några gånger, då är det bara att börja skruva av allt för att komma åt:näsblod:gnissla
 
Hej.

Tusen tack för svaret. Misstänker att det är samma konstruktion på båda ja. Ska testa det du skriver. Kanske är ett allmänt fel på gamla kawa-hojar :)

Nemas problemas, skriv en liten uppdatering sen om du fått/inte fått loss sadeln så vi vet :tummenupp

Vajern kan ha lossnat/gått av också, gjorde det på min 125a några gånger, då är det bara att börja skruva av allt för att komma åt:näsblod:gnissla

Inte skoj sånt där :gnissla Vet inte hur man ska komma åt den då mycket kretsar kring just sadeln på GPZ/X600 :gnissla
 
Nemas problemas, skriv en liten uppdatering sen om du fått/inte fått loss sadeln så vi vet :tummenupp



Inte skoj sånt där :gnissla Vet inte hur man ska komma åt den då mycket kretsar kring just sadeln på GPZ/X600 :gnissla

Det löste sig. Jag tog bort kåpan och märkte då att vajern från låset var av, så det var inte konstigt att jag inte fick av sadeln. Tack för tipsen från er båda!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top