Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

ABS:en har ingenting med det att göra, dock tror jag han har stängt av eller saknar tractioncontroll på hojen. Jag har provocerat min ordentlig med sport och race-läget i på DTC:n, har som sagt inte fått upp bakhjulet mer än ett par cm (hojen släpper på frambromsen när den märker att bakhjulet lyfter.
 
Med bazazzz & traction control hade det här aldrig hänt! :banana

Jasså inte, då kan du förklara hur Bazazz hade förhindrat detta.:rolleyes:

ABS-en behöver ju inte gå in då framhjulet inte blockerar.

Det enda som skulle ha kunnat rädda honom är BMW-s gyrosensor, men jag vet inte om den är kopplad till ABS-en för att förhindra att man slår runt. Någon s1000rr ägare kan kanske klargöra.

det andra alternativet är ju att han helt enkelt får ner framhjulet i spåret och det tar tvärstopp, och det finns inget bot emot.
 
Last edited:
ABS;en har som sagts inget med förloppet att göra (utom att hindra hjul-et/en att låsa upp). Anledningen till att hojen tippade över var att personen körde i Slick-mode alt Race-mode, då dessa lägen inte har "anti tip over" funktionen aktiverad.
Inga bekymmer att göra en stoppie i dessa två lägen.
 
Kan någon förklara varför abs skulle ha räddat situationen? Man behöver ju inte låsa framhjulet för att slå över. Det gjorde inte jag när det hände mig.
 
I den här tråden har vi två exempel på S1000RR som slår över
1a fallet Filmen
2a Gr0dan och Powerglide har legat som 2a(?) och 3e när det hände för föraren framför.
I det 2a fallet är hojen undersökt av verkstad/polis/BMW utan att man hittat något fel på hojen
vilket jag tolkar som att föraren inte gjort nått dumt, typ kopplat ur ABSen, satt hojen i Slickläge eller liknande.
Det verkar alltså vara vad som på datorspråk brukar kallas en "bugg" i bromssystemet. Alternativt en skada på en hårdvarukomponent av typen intermittent fel. Dvs felet uppträder / märks bara ibland.

Första gången jag läser om S1000RR var i "Sporthojen" 2010. Test av 1000cc hojarna. Snabbaste varv på bana i genomsnitt för 15 MCjournalister (och Freddy Papunen) S1000RR. ABS och Traction Control får mycket beröm. Jag överväger "av familjehänsyn", säkerhet, köpa en S1000RR.

Sommaren 2010 gör Performance Bikes en jämförelse av tre 1000cc och Daytona 675
Bland MINUS för S1000RR nämns att man vid elektriskt fel behöver man en dator för drygt 30000£ ca 320000kr för att felsöka.

2010 blir Freddy Papunen Svensk Mästare i Pro Superbike på en Kawasaki.
2011 kör Freddy Papunen S1000RR. Han vurpar redan under träning till årets 1a tävling på Anderstorp och sätter inga större spår i Pro Superbikehistorien 2011.

2011 gör Bike ett reportage. Fyra bandagar på en vecka. Med S1000RR. Avsikten är att köra bana i princip Söndag, Tisdag, Torsdag och Lördag och toura mellan banorna Måndag, Onsdag och Fredag. Mellan 1a bandagen och 2a bandagen dör S1000RR. Nåja BMW garantiservice hämtar upp hojen i Tyskland och några timmar senare kan föraren rulla vidare till Nürburgring. Efter en dag på ringen vidare till nästa bana. Otur. det är bildag. Nåja vidare till 4e banan. Nere i Frankrike börjar motorn låta riktigt illa. Stannar och låter den vila en stund. Startar hojen men ljudet känns inte körbart. Ringer efter service. Och där tar det slut. Fyra bandagar på en vecka blir två bandagar och två haverier.

2012, Bike testar 1000cc hojarna. Alla har Dunlopdäck utom BMW S1000RR för testhojen fungerar inte och kan inte användas. Och reservhojen har inte Dunlopdäck. Reservhojen har en annan egenhet. Det går inte ändra inställningarna för Traction Control och ABS. De har hängt sig som jag fattar det. Vid acceleration lättar framhjulet, traction controllen slår av och sätter framhjulet hårt i asfalten. Detta upprepas gång på gång.

De här gör att jag redan innan den här tråden har tappat intresset för S1000RR.
Och vad Gr0dan och Powerglide redogör för i sina inlägg minskar det lite till.
 
Last edited:
Ytterligare en ingenjör som köpte en hoj fullsmetad med elektronik och hoppades att hojen skulle köra åt honom.
 
Vad Gr0dan och Powerglide redogör för i sina inlägg :smasha glömde skriva är
Denna hoj bromsade aldrig föraren själv vid själva händelsen, dock bromsade föraren hårt ca 50 meter innan den slog över. Finns fler som kan bekräfta detta.
Därför borde händelsen i filmen och denna inte förknippas mer än att det rör sig om en bmw
 
Last edited:
Vad Gr0dan och Powerglide redogör för i sina inlägg :smasha glömde skriva är
Denna hoj bromsade aldrig föraren själv vid själva händelsen, dock bromsade föraren hårt ca 50 meter innan den slog över. Finns fler som kan bekräfta detta.
Därför borde händelsen i filmen och denna inte förknippas mer än att det rör sig om en bmw
Intressant. Enligt ditt inlägg så bromsar föraren av BMWn i den händelse som Gr0dan och Powerglide redogör för inte alls när BMWn slår över. Däremot har han/hon bromsat hårt 50meter tidigare.
En BMW S1000RR som bara voltar över framhjulet under acceleration "av sig själv" 50 meter efter en hård inbromsning.
Var det här som drabbade Freddy Papunen på Anderstorp 2011? Han hade under träningspass bromsat hårt efter karusellen för banans långsammaste kurva, vänsterkurvan före start rakan, och 50 meter senare med fullt nerlägg drar bromsen åt på framhjulet och han åker av.
Spännande !
 
Last edited:
Men ett ABS-system kan väl ändå inte bromsa?
Det är väl bara en ventil som släpper på trycket när hjulet låser sig, dvs. den kan inte skapa tryck, bara släppa. Det enda som kan skapa tryck är huvudcylindern (eller övertryck från kokande vatten i bromsvätskan).
Eller har BMW något nytt special-special jag missat?
 
Kan någon förklara varför abs skulle ha räddat situationen? Man behöver ju inte låsa framhjulet för att slå över.
Exakt,,, jag säger samma sak. En hoj är ju mycket mer utsatt av naturlagar en bilen. Jag har slagit runt framlänges med hojen i 90 och det är ett ögonblicks verk och då få nån elektronik att ta hand om den situationen, knappast troligt.

Jag undrar finns det någon inställning på ABS som reglerar bromskraften? Nej är svaret från min sida.
 
I den här tråden har vi två exempel på S1000RR som slår över
1a fallet Filmen
2a Gr0dan och Powerglide har legat som 2a(?) och 3e när det hände för föraren framför.
I det 2a fallet är hojen undersökt av verkstad/polis/BMW utan att man hittat något fel på hojen
vilket jag tolkar som att föraren inte gjort nått dumt, typ kopplat ur ABSen, satt hojen i Slickläge eller liknande.
Det verkar alltså vara vad som på datorspråk brukar kallas en "bugg" i bromssystemet. Alternativt en skada på en hårdvarukomponent av typen intermittent fel. Dvs felet uppträder / märks bara ibland.

Första gången jag läser om S1000RR var i "Sporthojen" 2010. Test av 1000cc hojarna. Snabbaste varv på bana i genomsnitt för 15 MCjournalister (och Freddy Papunen) S1000RR. ABS och Traction Control får mycket beröm. Jag överväger "av familjehänsyn", säkerhet, köpa en S1000RR.

Sommaren 2010 gör Performance Bikes en jämförelse av tre 1000cc och Daytona 675
Bland MINUS för S1000RR nämns att man vid elektriskt fel behöver man en dator för drygt 30000£ ca 320000kr för att felsöka.

2010 blir Freddy Papunen Svensk Mästare i Pro Superbike på en Kawasaki.
2011 kör Freddy Papunen S1000RR. Han vurpar redan under träning till årets 1a tävling på Anderstorp och sätter inga större spår i Pro Superbikehistorien 2011.

2011 gör Bike ett reportage. Fyra bandagar på en vecka. Med S1000RR. Avsikten är att köra bana i princip Söndag, Tisdag, Torsdag och Lördag och toura mellan banorna Måndag, Onsdag och Fredag. Mellan 1a bandagen och 2a bandagen dör S1000RR. Nåja BMW garantiservice hämtar upp hojen i Tyskland och några timmar senare kan föraren rulla vidare till Nürburgring. Efter en dag på ringen vidare till nästa bana. Otur. det är bildag. Nåja vidare till 4e banan. Nere i Frankrike börjar motorn låta riktigt illa. Stannar och låter den vila en stund. Startar hojen men ljudet känns inte körbart. Ringer efter service. Och där tar det slut. Fyra bandagar på en vecka blir två bandagar och två haverier.

2012, Bike testar 1000cc hojarna. Alla har Dunlopdäck utom BMW S1000RR för testhojen fungerar inte och kan inte användas. Och reservhojen har inte Dunlopdäck. Reservhojen har en annan egenhet. Det går inte ändra inställningarna för Traction Control och ABS. De har hängt sig som jag fattar det. Vid acceleration lättar framhjulet, traction controllen slår av och sätter framhjulet hårt i asfalten. Detta upprepas gång på gång.

De här gör att jag redan innan den här tråden har tappat intresset för S1000RR.
Och vad Gr0dan och Powerglide redogör för i sina inlägg minskar det lite till.

Jag tycker det ser ut som kille får panik när idioten kommer ut i gatan och då hugger han i hårt på bromsen och då går det runt garanterat.
Att ett fabriks diagnosinstrument kostar 30000 € är inget konstigt och de är inte till för privatpersoner.
 
... Slick stänger inte av någonting ...

men ..., ingen ABS på bakbromsen ...

Rätt ABS:en stängs av bak! ;-)

Förutom de andra kommentarerna du skrev om skillnader i SLICK mode påverkas också gasrespons och tillåten lutningsvinkel vid max effekt.

Personligen har jag ingen som helst glädje eller nytta av SLICK mode men skulle gärna se att jag fick välja parametrar själv och skapa mitt egna körläge.
 
En fundering:
Om man i någorlunda låg fart slänger sig max på hejdarn, både fram och bak broms.
Och då låser båda hjulen samtidigt.
Vad har cykelns ABS system då att gå på, för såvitt datorn förstår så står hojjen still om hjulen gör det...? :va

ABS-systemet jämför hjulens hastighet i förhållande till varann, med det är inte det enda den går efter.
Den kontrollera även hjulens enskilda hastighet, sjunker farten för fort tolkar styrenheten detta som att hjulet bromsats för snabbt, o släpper på bromsen.
Lite svårt att förklara, men man kan säga att i styrenhet finns det ett bromsdiagram programmerat, där den försöker hålla retardationen mellan ett max och min-värde när ABSen är aktiv.
För högt värde = öppnar en ventil som släpper på bromstrycket.
När värdet sjunker = stänger ventilen.
Så även om du har en enhjuling så funkar ABS.
 
Rätt ABS:en stängs av bak! ;-)

Förutom de andra kommentarerna du skrev om skillnader i SLICK mode påverkas också gasrespons och tillåten lutningsvinkel vid max effekt.

Personligen har jag ingen som helst glädje eller nytta av SLICK mode men skulle gärna se att jag fick välja parametrar själv och skapa mitt egna körläge.

Mja, lösryckt så verkar jag ju skriva lite inkonsekvent. Vad jag menade var att ABSen fram inte ändrade på det här utan att det är antingen att han kört i slick som därmed tillåter överslag eller helt enkelt stängt av DTC.

Du kan ju tjacka dataprylar till BMWn som tillåter att man pillar på massa parametrar, du får komma in från kylan till värmen i S1000RR-tråden!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top