Video Hur lyckas man med detta på en BMW S1000R???

ABS betyder inte att det är omöjligt att låsa framhjulet. Speciellt inte i typ 50km/h.
 
Har för mig att det ska sitta ett gyro som släpper av på bromskraften på S1000R när hojen når en viss lutningsvinkel. Men om det går att stänga av abs (som jag inte trodde att det gick på denna modell) så förklarar det såklart den lilla vurpan...
 
Är man en riktigt duktig förare (som alla som köper s1000r är) behöver man ingen ABS för man kan ju under kontrollerade former bromsa bättre utan än med. Då går det så där.
 
Hur klarade sig kronjuvelerna? :S

Och vad har det där med ett låst däck att göra? Snarare tvärt om imo.
 
Äsch, han ville ju inte köra på människan som sprang över gatan. Inte hans fel direkt.
 
Låser du framhjulet så händer knappast det där? Snarare kass bromsteknik? Han skulle kört på tomten som sprang över vägen istället.
 
Men abs ser bara till att inte låsa framhjulet eller va yrrar ni om? Att hojen slår över har inget med absen att göra utan att han bromsade för hårt
 
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/
 
Var med om en som hade en likadan olycka, Abs och allt var på, första turen med hojen då den blev hämta samma dag. Polis/verkstad/BMW undersökte mcn men hittade inget fel på den.
Fick hojen över sig och skadade sig rätt rejält :/


Nej det är ju inget fel på hojen om den reser sig om man bromsar för hårt! Abs ser bara till att hjulen rullar. Utan abs hade han förmodligen låst framhjulet istället
 
Nej det är ju inget fel på hojen om den reser sig om man bromsar för hårt! Abs ser bara till att hjulen rullar. Utan abs hade han förmodligen låst framhjulet istället

Va e det för idiot som bara springer rätt ut på vägen eller ser jag fel? E det ett övergångställe där?
 
Klart där är något fel om hojen gör så :s
All teknik är ju där för att sådana saker inte ska hända
 
En fundering:
Om man i någorlunda låg fart slänger sig max på hejdarn, både fram och bak broms.
Och då låser båda hjulen samtidigt.
Vad har cykelns ABS system då att gå på, för såvitt datorn förstår så står hojjen still om hjulen gör det...? :va
 
En fundering:
Om man i någorlunda låg fart slänger sig max på hejdarn, både fram och bak broms.
Och då låser båda hjulen samtidigt.
Vad har cykelns ABS system då att gå på, för såvitt datorn förstår så står hojjen still om hjulen gör det...? :va
Gyro som håller koll på vilken vinkel hojen faktiskt har, både i färdriktning och åt sidorna. Det är även gyrot som stryper gaspådraget om du har mer än en viss lutningsvinkel i en kurva osv. Förutsatt att man har har den i ett sådant körläge.

Jag tror inte att ABSen är aktiverad på den där hojen, jag har tvärnitat i en rondell i 40-50 km/h och det enda som hände är att hojen reser sig upp och "hoppar till" men var inte ens i närheten av att göra en stoppie som slår över. S1000rr gick åtminstone förut att köpa utan ABS/DTC, och det finns ju alltid människor som tycker att de är bättre än all elektronik i världen.
 
Vi har "hårdtestat" detta på dock utan just denna motorcykel i filmen. Testade BMWs lite större K1200, F800R och 1200GS. Det är absolut möjligt att slå runt trots ABS eller ej. Bromsar du hårt nog med felaktig position ofta med hjälp av underlaget så slår man över. Dock så slår denna person över oerhört kraftigt nästan som en slangbella. Så om han hade kopplat ur eller ej är svårt att säga.

Dock skall den personen som spring ut PRECIS framför hojjen ha ordentligt med stryk! att motorcykelåkaren reagerar så snabbt skall han vara jävligt glad för. Ser inte på filmen om han kommer tillbaka dvs han som orsakat olyckan. Jag tror (läs TROR) att om ABS hade varit inkopplat så hade han kört på killen som springer.
 
Öppnar man cutsen på S1000RR och vrider om med nyckeln där så sätter man väl hojen i slicksläge, dvs alla elektroniska hjälpmedel avstängda. Eller har jag fel?
 
tycker det ser ut som att han fastnar med framhjulet i järnvägs spåret, som att det sjunkit ner och hjulet hugger....men det är måndag jag kanske bara är trött:3freak
 
Senast jag såg en diskussion om orsaken till detta kraftiga överslag på BMW hojen så var det spåret i vägen som hade ett mellanrum som däcket högg i och som ledde till ett tvärstopp.Det var i varje fall vad filmaren den gången gav som orsak för något år sedan på ett annat forum.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top