Hur lyckades Burt Monroe?

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Hur lyckades Burt Monroe få ut så mkt effekt av sin gamla Indian så att han sprängde 300 km/h? Det var väl inte förrän 1999/2000 som en fabriks tllverkad hoj lyckades med samma sak. Vilka trollkonster utförde han på sin gamla V-twin?

Jag har hört att hojen dom körde med i "The worlds fastes Indian" hade Ducati-motor.
Rätt eller fel?

Låg vikt stora hjul, byggd för korta intervaller tillsammans med aerodynamik. En jäkla skillnad att lyckas få till serieproducerade hojar som ska HÅLLA och toppa 300km/h misstänker jag så i mina öron känns det inte så otroligt.
Var det verkligen först 1999 som de lyckades med detta i serieproducerad hoj som jag antar att du menar? Var det Blackbirden eller? Kommer fan inte ihåg nånting numera, teflonminne...

Låg vikt stora hjul, byggd för korta intervaller tillsammans med aerodynamik. En jäkla skillnad att lyckas få till serieproducerade hojar som ska HÅLLA och toppa 300km/h misstänker jag så i mina öron känns det inte så otroligt.
Var det verkligen först 1999 som de lyckades med detta i serieproducerad hoj som jag antar att du menar? Var det Blackbirden eller? Kommer fan inte ihåg nånting numera, teflonminne...

Kommer inte ihåg om det var Busan eller Blackbirden. Blackbirden började iof tillverkas 97-98 har jag för mig, Busan kom senare. Zx12:an kom -00.
Men det verkar inte vara någon som har seriösa teorier om Indianen.

Kommer inte ihåg om det var Busan eller Blackbirden. Blackbirden började iof tillverkas 97-98 har jag för mig, Busan kom senare. Zx12:an kom -00.
Men det verkar inte vara någon som har seriösa teorier om Indianen.
Men dom har ju skrivit, luftmotstånd!

y1pvAhVEIRTxXcEKg9I-OO07Rivsnj_NY6bT74cVNxHYKZpmTtyCN-pIYpJVNjAelj8Whv2cEN7lQc

Helkåpa var ordet ;)

Här har du en sammanställning av brev som Burt skrev till en vän i England. Det finns en del matnyttigt kring hur han byggde hojen och vilka minst sagt speciella metoder han använde.

http://www.indianmotorbikes.com/features/munro/

Man skönjer ett imponerande tålmodigt motorbygge redan där. inte bara konverteringen till toppventiler, tillverkning av toppar, kolvgjutning osv, han byggde ju även om sin scout till fyrkamsdesign, som en sportstermotor. Imponerade detaljer han tillverkat genom filning dessutom!. Sina homemade rulllyftare tex :Bugar Han har ju gjort det mest i motorn själv :yoparty

Ang kåpdiskussionen så är det ju viktigt att komma ihåg alla olika klasser som finns gällande landspeed och Bonneville. Detta gäller även "kåpor". Klasserna för nakna hojar skiljer tex tom på om man har naket eller täckt framhjul osv. Hela vägen upp till fullblown streamliner. Sen tillkommer bränsletyp, slagvolym, cylinderantal, överladdning/sug, ventilarrangemang osv osv. Munro höll sitt rekord imonerande länge i sin klass. Dvs visst hade Munro inte uppnått hastigheten utan sin kåpa, men rekordet gällde ju för den klass där heltäckande kåpa tillåts. Plus aktuell slagvolym, antal cylindrar osv osv.

Last edited:
Back