Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
steffo skrev:När jag flyttar hemifrån kommer jag säga att jag har tv´n till att kolla på vhs/dvd och radiomottagaren för att lyssna på finsk radio.
Det borde väll hålla?
Gixxer-Anders skrev:Du betalar alltså med glädje för att matas med propaganda? Snacka om indoktrinerad kille.

Hultan skrev:Du verkar vara en riktigt kul och intressant personsamlar du på tågbiljetter med?
/G. Limteniögat

sandstream skrev:En intressant sak är att här på SH är alla emot skenförsäkringar eftersom det innebär att någon annan får betala mer.
När det gäller TV-licens är det dock okej att vara parasit eftersom ingen annan betalar, eller?
HanneZ skrev:Tvavgiftsfusk är ett ganska lågprioriterat hos polisen, den som lyckas skaka fram en husransakan får nog krångla ganska mycket. Om polisen väl slår in dörren så kan du mycket väl ha köpt teven igår!
Se där, ännu bättre.McB skrev:Grejen är att polisen ej får göra en husransakan om inte brottet du misstänks för kan leda till fängelse, vilket underlåtelse att betala TV-avgift ej kan göra. Således är det omöjligt för polisen att få till en husransakan, varför man kan ta alla sådana hot med en nypa salt stor som Jupiter.
HanneZ skrev:Se där, ännu bättre.
Antingen har jag jävligt dåligt minne eller så har det inte svarats på detta i tidigare trådar. Är det så att masten på berget är betalad av tv-licensen, eller är det bara kanalerna?
/ Hannes
Vad jag tänkte på var om boxer blir billigare genom att masten är pröjsad, o andra sidan får nog boxer pröjsa en del för att få sända ifrån den.McB skrev:Masten på berget är troligtvis bekostad av licenspengar eller någon annan form av skatt, när den byggdes. Allt finansieras inte av licenspengarna, men det är en jävligt stor kaka i SVT-budgeten. Misstänker dock att något inte står rätt till med tanke på alla Café-program.
Frågan är om man kan göra en uträkning på hur mycket man tittar på SVT, och sedan göra ett procentuellt avdrag på skatten för "outnyttjad men betald TV-tid"?![]()
HanneZ skrev:Vad jag tänkte på var om boxer blir billigare genom att masten är pröjsad, o andra sidan får nog boxer pröjsa en del för att få sända ifrån den.
Jag tittar aldrig på svt o skitradion är ju pinsam. Om jag nu ska betala för att gamla kärringar ska få titta på tv så visst, men då får de baka in de i skatten istället för det är just vad det är, skatt och ingen jävla avgift.
/ Hannes
Ahh, fast jag som student är beroende av bostadsbidrag, så jag måste vara skriven på min adress. I övrigt har jag inga problem, bor på 10:e våning och har ingen hemtelefon. Förövrigt definerar jag min philips som en monitor, inte som tv.McB skrev:Den avgift man betalar går till att finansiera statligt ägd Public Service, dvs. radio och TV. Betalar man för att man tittar på kanalen? Nej, man betalar för att man har möjlighet att ta emot kanalen i sin TV-mottagare. Huruvida man gör det eller ej har ingen betydelse. Det är ungefär som att alla som har körkort tvingas att betala vägskatt varje år, för de har möjlighet att köra bil. Problemet är TV4, som sänds i marknätet men är privatägd och reklamfinansierad. Du kan alltså i teorin ha en mottagare som enbart klarar av TV4, och slippa ifrån licensavgiften helt lagligt.
Vad kan man då göra för att komma undan det här, men stanna kvar inom lagens råmärken? Jo, hindra din TV-mottagare från att ta emot signalerna, eller se till att ditt hushåll ingår i dina föräldras hushåll. Detta görs genom att vara mantalsskriven på samma adress som dem, och låta lägenheten vara skriven på t.ex. din far. På så sätt behöver man bara betala en enda TV-avgift för alla TV-apparater i hushållet, även om de är utspridda över 10 olika ställen över hela landet.
Det finns fler sätt, mer eller mindre lagliga...![]()
HanneZ skrev:I övrigt har jag inga problem, bor på 10:e våning
Jo, fast dom blir nog gärna mer påträngande om dom verkligen vet att man har en tv.Lartes skrev:Det lär ju inte vara några problem att bo på marklan heller.
Det är olagligt att titta in genom folks fönster.
|
|
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours
Pressrelease från Bridgesto... |
|
|
Publikrekord under World Ducati Week
Ducati slog publikrekord un... |
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!