Hur lura Tv och radionämden?

Ring och säg att du ska jobba utomlands minst ett halvår!

Och ge fan att svara på post/samtal sedan...från dom du inte känner igen

Har man skyldighet att svara i telefon/samt läsa post??? Tror inte det!

/?

steffo skrev:
När jag flyttar hemifrån kommer jag säga att jag har tv´n till att kolla på vhs/dvd och radiomottagaren för att lyssna på finsk radio.

Det borde väll hålla?

Nej det funkar inte. Har också tänkt det och kollade upp det. Man måste betala om man har tv eller video, även fast man säger att de inte är inkopplade. Sjukt, jag vet.

dom är tjuriga...dom ringer mig lite nu och då så jag sparade deras nummer i telefonen med texten "svara inte tv-licens" så att tjejen inte ska sitta och dumma sig med dom i telefon. Sen skickar dom brev dom brukar jag kasta.
Jag är inte dum jag förstår att nån ska betala master och sånt, har hört nåt rykte om att dom ska införa nån slags "mediaskatt" istället för tv-licens.
Då talades det om att avgiften skulle sänkas då man får fler betalare, BULLSHIT säger jag skulle aldrig kunna tänka mig att persson går med på någon sänkning .

Gixxer-Anders skrev:
Du betalar alltså med glädje för att matas med propaganda? Snacka om indoktrinerad kille.

Här finns en lika indoktrinerad stackare.
Jag har dock övervägt att sluta betala TV-avgift eftersom jag - precis som alla normala moderna människor - anser att dokusåpor, återanvända nyhetssnuttar, repriserade 80-talsfilmer med månadsintervall, reklamavbrott varje kvart, amerikanska freak-"dokumentärer" och multipla klonade amerikanska talkshows är överlägset allt som SVT/SR kan åstadkomma. Får jag vara med i gänget i så fall? :tungan

Man får ha tv-hemma så länge den står väl undanskuffad i nått förråd eller liknande. Så att du har boxer borde inte spela någon roll, den kan stoppas undan den med.

Tvavgiftsfusk är ett ganska lågprioriterat hos polisen, den som lyckas skaka fram en husransakan får nog krångla ganska mycket. Om polisen väl slår in dörren så kan du mycket väl ha köpt teven igår!

/ Hannes

En intressant sak är att här på SH är alla emot skenförsäkringar eftersom det innebär att någon annan får betala mer.
När det gäller TV-licens är det dock okej att vara parasit eftersom ingen annan betalar, eller?

sandstream skrev:
En intressant sak är att här på SH är alla emot skenförsäkringar eftersom det innebär att någon annan får betala mer.
När det gäller TV-licens är det dock okej att vara parasit eftersom ingen annan betalar, eller?

Fast det är väll inte riktigt samma sak va?

Skenförsäkring går ju ut på att betala mindre för nånting som du använder.
Att jag, och förmodligen fler med mig, inte betalar tv-licens beror främst på att jag inte vill betala för nånting som jag inte utnyttjar.

Om någon ringer hem till mig och ställer frågor om TV-innehav, telefonabbonemang eller annat så säger jag alltid samma sak.

"Får jag ditt direktnummer så ringer jag tillbaka när jag har tid."

I nio av tio fall så kan de inte lämna ut direktnummer, eftersom de sitter i dialler lösningar som inte har direktnummer. I de 10:onde fallet så skiter man i att ringa tillbaka. Ringer DE tillbaka IGEN så säger man att man fortfarande inte har tid.

HanneZ skrev:
Tvavgiftsfusk är ett ganska lågprioriterat hos polisen, den som lyckas skaka fram en husransakan får nog krångla ganska mycket. Om polisen väl slår in dörren så kan du mycket väl ha köpt teven igår!

Grejen är att polisen ej får göra en husransakan om inte brottet du misstänks för kan leda till fängelse, vilket underlåtelse att betala TV-avgift ej kan göra. Således är det omöjligt för polisen att få till en husransakan, varför man kan ta alla sådana hot med en nypa salt stor som Jupiter.

McB skrev:
Grejen är att polisen ej får göra en husransakan om inte brottet du misstänks för kan leda till fängelse, vilket underlåtelse att betala TV-avgift ej kan göra. Således är det omöjligt för polisen att få till en husransakan, varför man kan ta alla sådana hot med en nypa salt stor som Jupiter.
Se där, ännu bättre.

Antingen har jag jävligt dåligt minne eller så har det inte svarats på detta i tidigare trådar. Är det så att masten på berget är betalad av tv-licensen, eller är det bara kanalerna?

/ Hannes

HanneZ skrev:
Se där, ännu bättre.

Antingen har jag jävligt dåligt minne eller så har det inte svarats på detta i tidigare trådar. Är det så att masten på berget är betalad av tv-licensen, eller är det bara kanalerna?

/ Hannes

Masten på berget är troligtvis bekostad av licenspengar eller någon annan form av skatt, när den byggdes. Allt finansieras inte av licenspengarna, men det är en jävligt stor kaka i SVT-budgeten. Misstänker dock att något inte står rätt till med tanke på alla Café-program.

Frågan är om man kan göra en uträkning på hur mycket man tittar på SVT, och sedan göra ett procentuellt avdrag på skatten för "outnyttjad men betald TV-tid"? :D

bara slita ur tv motagaren i tv,n film kikar man ju bara på från datorn eller dvd,n änndå, och på tv e det ju bara skit!

//Jocke

McB skrev:
Masten på berget är troligtvis bekostad av licenspengar eller någon annan form av skatt, när den byggdes. Allt finansieras inte av licenspengarna, men det är en jävligt stor kaka i SVT-budgeten. Misstänker dock att något inte står rätt till med tanke på alla Café-program.

Frågan är om man kan göra en uträkning på hur mycket man tittar på SVT, och sedan göra ett procentuellt avdrag på skatten för "outnyttjad men betald TV-tid"? :D
Vad jag tänkte på var om boxer blir billigare genom att masten är pröjsad, o andra sidan får nog boxer pröjsa en del för att få sända ifrån den.

Jag tittar aldrig på svt o skitradion är ju pinsam. Om jag nu ska betala för att gamla kärringar ska få titta på tv så visst, men då får de baka in de i skatten istället för det är just vad det är, skatt och ingen jävla avgift.

/ Hannes

HanneZ skrev:
Vad jag tänkte på var om boxer blir billigare genom att masten är pröjsad, o andra sidan får nog boxer pröjsa en del för att få sända ifrån den.

Jag tittar aldrig på svt o skitradion är ju pinsam. Om jag nu ska betala för att gamla kärringar ska få titta på tv så visst, men då får de baka in de i skatten istället för det är just vad det är, skatt och ingen jävla avgift.

/ Hannes

Den avgift man betalar går till att finansiera statligt ägd Public Service, dvs. radio och TV. Betalar man för att man tittar på kanalen? Nej, man betalar för att man har möjlighet att ta emot kanalen i sin TV-mottagare. Huruvida man gör det eller ej har ingen betydelse. Det är ungefär som att alla som har körkort tvingas att betala vägskatt varje år, för de har möjlighet att köra bil. Problemet är TV4, som sänds i marknätet men är privatägd och reklamfinansierad. Du kan alltså i teorin ha en mottagare som enbart klarar av TV4, och slippa ifrån licensavgiften helt lagligt.

Vad kan man då göra för att komma undan det här, men stanna kvar inom lagens råmärken? Jo, hindra din TV-mottagare från att ta emot signalerna, eller se till att ditt hushåll ingår i dina föräldras hushåll. Detta görs genom att vara mantalsskriven på samma adress som dem, och låta lägenheten vara skriven på t.ex. din far. På så sätt behöver man bara betala en enda TV-avgift för alla TV-apparater i hushållet, även om de är utspridda över 10 olika ställen över hela landet.

Det finns fler sätt, mer eller mindre lagliga... :)

McB skrev:
Den avgift man betalar går till att finansiera statligt ägd Public Service, dvs. radio och TV. Betalar man för att man tittar på kanalen? Nej, man betalar för att man har möjlighet att ta emot kanalen i sin TV-mottagare. Huruvida man gör det eller ej har ingen betydelse. Det är ungefär som att alla som har körkort tvingas att betala vägskatt varje år, för de har möjlighet att köra bil. Problemet är TV4, som sänds i marknätet men är privatägd och reklamfinansierad. Du kan alltså i teorin ha en mottagare som enbart klarar av TV4, och slippa ifrån licensavgiften helt lagligt.

Vad kan man då göra för att komma undan det här, men stanna kvar inom lagens råmärken? Jo, hindra din TV-mottagare från att ta emot signalerna, eller se till att ditt hushåll ingår i dina föräldras hushåll. Detta görs genom att vara mantalsskriven på samma adress som dem, och låta lägenheten vara skriven på t.ex. din far. På så sätt behöver man bara betala en enda TV-avgift för alla TV-apparater i hushållet, även om de är utspridda över 10 olika ställen över hela landet.

Det finns fler sätt, mer eller mindre lagliga... :)
Ahh, fast jag som student är beroende av bostadsbidrag, så jag måste vara skriven på min adress. I övrigt har jag inga problem, bor på 10:e våning och har ingen hemtelefon. Förövrigt definerar jag min philips som en monitor, inte som tv. :)

Så länge man bor i ett hus med mer än en lägenhet i så fungerar inte Radiotjänsts pejling-utrustning.

Pejling-utrustningen fungerar på ungefär samma sätt som en spektrumanalysator. I en TV-mottagare sitter det oscillatorer, kristaller som svänger på en viss frekvens. Denna frekvensen blandas och delas upp i flera olika steg, t.ex. för att kunna filtrera ut informationen från bärvågen. Det är denna frekvens som pejlingutrustningen sniffar efter, men den är såpass okänslig att de inte kan sniffa sig fram till rätt lägenhet eller rätt rum. Således behöver man bara vara rädd för TV-pejlaren om man bor i villa. Bra va? :)

Lartes skrev:
Det lär ju inte vara några problem att bo på marklan heller.
Det är olagligt att titta in genom folks fönster.
Jo, fast dom blir nog gärna mer påträngande om dom verkligen vet att man har en tv.

Problemet som jag ser det är väl inte att man är rädd för att bli straffad utan snarare att dom ringer och knackar på dörren en gång om dagen.

/ Hannes

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back