Hur lever du ditt liv

Hur gör du

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Här på SH finns det nog alla typer, vissa smäller hela lönen på en vecka och lever på nudlar tills nästa lön, andra snålar och har tråkigt bara för att ha råd att köra båge, planerar du din ekonomi eller har du gett upp.

Last edited:
GSXR1100R skrev:
Planerar du din ekonoimi eller har du gett upp.
Jag planerar min ekonomi, en del av inkomsten går in i olika sparalternativ. Men jag snålar varken in på mat eller nöjen, vill jag klämma i mig en oxfile till onsdagslunch så gör jag det. Jag sparar dock en hel del på att vara borta 183 dagar om året, då har jag i princip inga utgifter alls utöver de fasta kostnaderna.

Last edited:
Jag tills för några månader sen kört på varianten att smälla hela lönen på en gång. :hihi

...men... det är inte hållbart. Jag kan inte säga att jag snålar på annat än mig själv, men lönen brukar räcka till slutet på månaden utan större problem.

Jag brukar bränna allt på en gång, förutom då jag då och då får en helvetes massa pengar på en månad, då är det plötsligt värt att spara nånting. Man kan ju spara lite varje månad om man bara vill men när det är så lite så känns det ovärt.

Snålar som fan och blåser allt på hojen, lönen har ökat med 7000 på 4år men pengarna räcker (oftast) precis till nästa lön. Har jag en bra månad där det ser ut som det kan bli pengar över köper jag något dyrt eller bokar in CSS.

Idiotiskt men kul...

Lite olika för mig. Beror på om jag ska köpa mig någonting. Räkningarna denna månad var på 9k... Inga pengar kvar nästan från första lönen. Dock jobbade jag massor i december och fick en extra slant på kontot från andra jobbet.
Oftast ligger jag dåligt till med att lägga undan och sånt.

Hur lever du ditt liv? -A quarter mile at the time!

Det är ganska intressant att vid årets slut se på vad man har spenderat sina slantar. Skandiabanken har en rätt bra sammanställning där man kan se till vilka branscher pengarna har gått. Förra året la jag 7 ggr så mycket pengar på "Bil & Motor" som på "Kläder & Skor" och då är inte ens mc-försäkringen, hojen eller största delen av skyddsutrustningen inräknad. Slutsatsen är att visst får jag spara in på vissa saker för att ha råd att köra hoj, men det är det värt!
:)

Last edited:
Studie+bostadsbidrag ger mig totalt 443€/månad vilket jag lever gott ( :rolleyes: ) på. Sparar pengar som jag jobbar ihop under sommaren så man kan lyxa till tillvaron när så behövs.

Men om t.ex. bilen skulle få nåt svindyrt fel blir det studielån.

edit: röstade "Klarar mig utan problem, får även en slant över"

Jag handlar allt "nödvändigt" jag behöver innan jag börjar spendera.
Ibland har jag kvar pengar när nästa lön kommer. Men det är inte så jätteofta.

Till sommaren blir det ytterligare ett jobb för att ha råd å försäkra hojen. Men vad gör man inte :D

Hmm... bor i egen lägenhet och har en total inkomst per månad på 1595kr.

Ska bli intressant att se hur jag ska betala hyra + räkningar denna månad.

Alltid lika spännande :(

Vi slänger in 3000kr på ica-kortet varje månad när lönen kommer, så även om man skulle råka spendera alla sina andra pengar så har man ändå råd med ordentlig mat i slutet av månaden.

En följdfråga: Hur mycket pengar har ni kvar när ni betalat alla räkningar?

lilltryne skrev:
Vi slänger in 3000kr på ica-kortet varje månad när lönen kommer, så även om man skulle råka spendera alla sina andra pengar så har man ändå råd med ordentlig mat i slutet av månaden.

En följdfråga: Hur mycket pengar har ni kvar när ni betalat alla räkningar?

Vanligtvis klarar jag mig på min lön.

För tillfället har jag det nästan lite för bra. Har nyss flyttat ihop med tjejen och har efter allt är betalt ca 16 000:- att spendera på godis och sprit.
Antagligen lär det inte hålla så länge. Vi måste söka oss ett större boende (apdyrt i Sthlm) + att planen är att köpa en hoj i vår och det är ju inte allt för billigt heller.

"Mun efter matsäck", eller hur var det nu ? Utgifterna hänger ofta samman med hur stora inkomsterna är. Lite mer balanserat och sansat har det blivit på senare år (med familj och hus m.m. som det bara måste finnas resurser till - det går inte för sig att familjen ska få äta taskigt en månad bara för att jag ska få ha extra roligt). Tidigare kunde jag lätt blåsa 10 laxar på ett effektsystem eller 30 på motortrim, bara för att jag hade råd :) Och så pang! kom det en fet räkning på verkstadsjobb för att rejsbussen inte gick igenom besiktningen - låna slantar och leva snålt i några månader och sedan var det full fart igen :D

Men nu har jag allt jag behöver och mer därtill och då går det plus :tummenupp

Kevorkian skrev:

För tillfället har jag det nästan lite för bra. Har nyss flyttat ihop med tjejen och har efter allt är betalt ca 16 000:- att spendera på godis och sprit.
Antagligen lär det inte hålla så länge. Vi måste söka oss ett större boende (apdyrt i Sthlm) + att planen är att köpa en hoj i vår och det är ju inte allt för billigt heller.

Ligger i de trakterna också, fast inga planer på att flytta än i alla fall. :hihi

Thermal skrev:
Jag planerar min ekonomi, en del av inkomsten går in i olika sparalternativ. Men jag snålar varken in på mat eller nöjen, vill jag klämma i mig en oxfile till onsdagslunch så gör jag det. Jag sparar dock en hel del på att vara borta 183 dagar om året, då har jag i princip inga utgifter alls utöver de fasta kostnaderna.

Gisar att du är kapten på någon asien båt alternativt lastfartyg rätt?

Kevorkian skrev:

Inte själv väl, det är väl på 2 personer, gemensam ekonomi.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back