Hur lagar man ett trasigt motorblock?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
den skadan tror jag inte skulle kosta mer än 1000kr att laga på mek verkstad om man själv plockar av kåpan mm.

Lägger man ihop jbweld, bilturen till affären så känns det som ett litet steg att fixa det ordentligt direkt.
de värsta som kan hända är ju bara att den börjar läcka igen och bakhjulet blir halt av oljan... :7peta

Min erfarenhet är dock att man tillslut inser att svetsning är de enda rätta och då letar upp någon som kan.

och de är massa extar arbeten med såna "billiga " lösningar innan man kan svetsa.

Fast problemet är ju att skadan inte är i kåpan utan i blocket. Så jag lär lyfta ur motorn ur ramen och åka iväg med den för att få det fixat.

Tanken är inte att ha det här som en permanent lösning. Det är mer tänkt att jag ska kunna åka resten av säsongen och i höst/vinter lyfter jag ur motorn och lämnar iväg den för svetsning

Fast problemet är ju att skadan inte är i kåpan utan i blocket. Så jag lär lyfta ur motorn ur ramen och åka iväg med den för att få det fixat.

Tanken är inte att ha det här som en permanent lösning. Det är mer tänkt att jag ska kunna åka resten av säsongen och i höst/vinter lyfter jag ur motorn och lämnar iväg den för svetsning

Kåpan lossar man och tar bort och sen svetsar man blocket direkt.
Ta inte loss motorn då det enligt de bilderna du visat går hur bra som helst att svetsa det på plats.

Har du vägarna förbi skåne så kan jag visa hur det går till.

Kåpan lossar man och tar bort och sen svetsar man blocket direkt.
Ta inte loss motorn då det enligt de bilderna du visat går hur bra som helst att svetsa det på plats.

Har du vägarna förbi skåne så kan jag visa hur det går till.

Jo men det förutsäger ju att man kan ta hojen till någon med en svets. Vilket jag inte kan, därför är det enklare att plocka ur motorn ur ramen än att få tag på en bil med drag och sen hyra en släpkärra :)

Tack för erbjudandet! Ska ha dig i åtanke ifall jag har vägarna förbi så hör jag av mig!
Hur svårt tror du det vore för en van svetsare att svetsa det där? Pissenkelt eller svårare? Har aldrig svetsat så jag har ingen aning :)

Jo men det förutsäger ju att man kan ta hojen till någon med en svets. Vilket jag inte kan, därför är det enklare att plocka ur motorn ur ramen än att få tag på en bil med drag och sen hyra en släpkärra :)

Tack för erbjudandet! Ska ha dig i åtanke ifall jag har vägarna förbi så hör jag av mig!
Hur svårt tror du det vore för en van svetsare att svetsa det där? Pissenkelt eller svårare? Har aldrig svetsat så jag har ingen aning :)

Först får man rensa bort det du kläggat på men sen är det till att svetsa och sen täcka och sen slipa

inte så svårt men man måste vara noggrann

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...