Hur lagar man ett trasigt motorblock?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date
JB weld, det är typ NASA`s variant på silvertejp?! :D

Blir att skaffa en tub :Bugar

Ett kitt JB Weld,en acetonflaska,ett provrör Yes diskemedel,tandborste och lite sandpapper och bågfilsblad -sen kan man limma ihop en sprucken fälg eller sving med lite armering - så det säger allt:tummenupp

Med lite teknisk,taktiskt och operativ kompetens kan man ta sig ur lägen där man skulle hamna i nyheterna annars:fakta - köp två kit , ett och öva med och visa regeringen hemma att du fan inte behöver köpa en ny vad fan det är:fakta

Jb Weld är mer ett lim än spackel

Varför jag varnar är att det släpper, förr eller senare - speciellt om alut tidigare varit i kontakt med olja. De oljefyllda porerna - som ju expanderar med värme - olja som är svårt att få bort helt - annat än att koksa bort det med överdriven värme - är nog det som gör att det släpper efter ett tag.

Jag har använt de flesta epoxy-typer när jag portar toppar och lagat motorkåpor och det verkar som att inget som sitter för "evigt" - annat än silikonpackning.

JB-weld verkar hålla lägst av det jag provat - utöver silikonpackning. Tyvärr är JB-Weld's viskositet rätt "rinnig" så det går inte så bra att "bygga" med. Jag gjorde även något liknande med min Saab 900 när en skuren vattenpump gnagde hål på motorblocket vid kamkedjan. Det lagade jag runt 2005 med Biltemas svarta gegga och håller fortfarande. Hålet var ca 20x10 mm stort.

Dom oljefyllda porerna går normalt sett och svetta rena om man arbetar i flera steg så det är inga problem, det som däremot kan göra att Jb Welden släpper till slut är temperatur utvidgningen.

Den skiljer ju sig mellan Aluminium och JB Weld , det sistnämda är stenhårt desutom.
Så när alut rör sig så expanderar inte JB Welden lika mycket och - ungefär som att lägga stenhårt spackel på bilplåt - hela kakan lossnar ju i värsta fall.
Där har sådana här elastiska och silicon grejer en övertag - man har inte heller hållfasthetskrav
på att limma en motorblocksbit på på plats så det är perfa.

Men är det bultfästen i delen så lär man få titta på t.ex Jb Weld

Om man ska "fulmeka" och laga saker lite okonventionelt krävs det lite kunskaper hur, annars blir det sällan bra bara en tanke, har hållit på med sådant länge............så jag vet!

Nu gillade jag av misstag, ska du lämna det för svetsning är det enda du ska göra är att det ska var rent för blotta ögat, sen gör svetsaren den rengöring och den fogberedning han anser vara rätt....då blir det bra. :-)

Om man ska "fulmeka" och laga saker lite okonventionelt krävs det lite kunskaper hur, annars blir det sällan bra bara en tanke, har hållit på med sådant länge............så jag vet!
Har du några tips på hur man ska göra isåfall?

Jag fick tag på JB Weld tidigare i veckan och la på ett par lager under veckan som gick. Monterade ihop allt idag och det läckte mer än det gjorde innan...
Hur många lager JB weld ska man lägga på egentligen? Jag la på 2-3 lager på insidan och 2lager på utsidan och allt flexade ändå ganska bra när det satt på sin plats.

Last edited:
Jag vet inte om det är aktuellt i din sits men på stora pumphus som spruckit o inte gick o svetsa kan man använda metalock http://www.metalock.se/Det_här_gör_vi/Metalockning.aspx

Det är en svensk firma som jag tror man får lämna grejerna till, kanske lite långsökt och jag har ju ingen aning om det gör att göra med ett motorblock men att tipsa skadar ju aldrig :tummenupp

Nu tänkte jag föreslå något helt galet, istället för biten som ska sitta där, kan du inte ta en gummibit (som tål olja) i lämplig hårdhet som är lite större än själva skadan och klämma fast bara genom att dra åt motorkåpan?

Går rätt enkelt att karva till en bit med kniv som passar rätt bra, jag tycker det ser ut som det skulle funka skitbra, kanske bättre än skitbra om man jämnar ut godset lite på blocket med en dremel eller nåt.

Jag menar... värre saker än gummipluggar har folk satt på sina hojar :D

Har du några tips på hur man ska göra isåfall?

Jag fick tag på JB Weld tidigare i veckan och la på ett par lager under veckan som gick. Monterade ihop allt idag och det läckte mer än det gjorde innan...
Hur många lager JB weld ska man lägga på egentligen? Jag la på 2-3 lager på insidan och 2lager på utsidan och allt flexade ändå ganska bra när det satt på sin plats.
Jag skulle nog inte ha använt JB weld utan istället någon typ av knådepoxi och byggt upp den skadade delen

Jag skulle nog inte ha använt JB weld utan istället någon typ av knådepoxi och byggt upp den skadade delen

Okej.. Kan du isåfall rekomendera en sådan som klarar av lite temperaturer? Hojen är ju luftkyld så det finns risk att det blir lite halvvarmt.

Okej.. Kan du isåfall rekomendera en sådan som klarar av lite temperaturer? Hojen är ju luftkyld så det finns risk att det blir lite halvvarmt.

Har använt från Ok, Jula mfl tex

[TD="width: 25"]
_mellanrum.gif
[/TD]
[TD="width: 405, align: left"] KNÅDEPOXY REPAIR LOCTITE 48GR, men som sagt tidigare så är renhet väldigt viktigt om det ska fungera. Motorblocket blir nog inte så varmt där bak så det är nog inget problem med värme
[/TD]

Vill du köra, så få det svetsat
Kladda med massa annat brukar kunna straffa sig när man minst anar det..

Jo men isåfall lär jag slita ur motorn ur ramen och då lär det dröja månader innan jag kan köra något..
Då är ändå säsongen över tyvärr. :(

Har använt från Ok, Jula mfl tex

[TD="width: 25"]
_mellanrum.gif
[/TD]
[TD="width: 405, align: left"] KNÅDEPOXY REPAIR LOCTITE 48GR, men som sagt tidigare så är renhet väldigt viktigt om det ska fungera. Motorblocket blir nog inte så varmt där bak så det är nog inget problem med värme
[/TD]
Får ta och kika på det ifall jag misslyckas andra gången med JB weld

Allt har med vad man har för resurser att lägga ut(kunskap ekonomi mm), givetvis är det mycket bättre att svetsa en sådan skada, men ibland så kanske det inte är värt det, man kanske inte har råd eller har kunskaper att svetsa eller inte känner någon som kan! , då kan en sådan "fullagning" vara helt ok och fungera hur bra som helst.. (bara mina erfarenheter):tummenupp

Nu har jag provstartat den! Jag har lagt på 4lager JB weld på båda sidor av blocket.
Provstartade den och lät den gå på tomgång i en minut bara för att se så det inte rann rakt igenom, som det gjorde efter förra lagningen jag gjorde.. Men det verkar tätt just nu! :banana

Så jag återkommer efter att ha provat lite mer i helgen. :hej

Den skadan är inga större problem att laga på plats, de jobbigaste är att täcka det innan man slipar

Allt har med vad man har för resurser att lägga ut(kunskap ekonomi mm), givetvis är det mycket bättre att svetsa en sådan skada, men ibland så kanske det inte är värt det, man kanske inte har råd eller har kunskaper att svetsa eller inte känner någon som kan! , då kan en sådan "fullagning" vara helt ok och fungera hur bra som helst.. (bara mina erfarenheter):tummenupp

den skadan tror jag inte skulle kosta mer än 1000kr att laga på mek verkstad om man själv plockar av kåpan mm.

Lägger man ihop jbweld, bilturen till affären så känns det som ett litet steg att fixa det ordentligt direkt.
de värsta som kan hända är ju bara att den börjar läcka igen och bakhjulet blir halt av oljan... :7peta

Min erfarenhet är dock att man tillslut inser att svetsning är de enda rätta och då letar upp någon som kan.

och de är massa extar arbeten med såna "billiga " lösningar innan man kan svetsa.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!