Hur lagar man ett trasigt motorblock?

• Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Nu är det inte så illa som många säkert kommer tro när de först läser topicen.

Men jag har en GSX 750 ES som jag upptäckte att tidigare haft sönder en del av motorblocket.. Fråga mig inte hur han gjort det men men..
Se den bifogade bilden.

Jag har kvar delen som fattas.

Tanken är att motorn ska rulla denna säsong och ev bytas ut under vintern. Men det vore kul ifall jag kunde få den att hålla tätt så jag kan åka några mil denna säsong.
Hur gör man för att laga något sånt här?
Bäst kan jag tänka mig vore att svetsa men jag har tyvärr inte tillgång till svets och jag känner ingen som har det heller.
Kan det gå att få dit biten som fattas och förstärka inifrån med kemisk metall och sedan göra detsamma utifrån?

Bifogat

• olja.jpg
    olja.jpg
    238.9 KB · Visningar: 924
Svårt men allt går. Vet ej hur det går med gängorna. Jag har lagat med alutit har jag för mig det heter.
Har även lämnat bort det för svetsning,fick svetsa 2 gånger innan det höll men det håller än idag. Viktigt att det är riktigt rent slipa v som dom kan lägga svetsen i. Sen kommer man till att slipa till det måste vara rätt så jämt.

Svårt att se hur skadan ser ut. Skall du limma så brukar många tycka JB weld är bra. Finns på Clas Ohlson. Avfetta med aceton innan, det är alltid bra.

Svårt men allt går. Vet ej hur det går med gängorna. Jag har lagat med alutit har jag för mig det heter.
Har även lämnat bort det för svetsning,fick svetsa 2 gånger innan det höll men det håller än idag. Viktigt att det är riktigt rent slipa v som dom kan lägga svetsen i. Sen kommer man till att slipa till det måste vara rätt så jämt.
Gängorna struntar jag egentligen i så länge det inte läcker olja.

Om du skulle använt alutit skulle du gjort som jag beskrev tidigare eller hur hade du gjort då?
Är det något speciellt man bör tänka på när man använder det?

Svårt att se hur skadan ser ut. Skall du limma så brukar många tycka JB weld är bra. Finns på Clas Ohlson. Avfetta med aceton innan, det är alltid bra.
Jo tyvärr så har jag ingen vettig kamera så det fick bli med mobilen..

Jag kikade lite snabbt på Clas Ohlssons men hittade inget. Skulle du kunna länka den du tänker på?

Vart på motorn är bilden tagen, har du fler bilder? Jag gissar på att man ser vevaxeln samt kuggarna för kamkedjan?

I så fall är det ju alltid fullt med olja där, kanske är svårt att få det helt tätt.. eller vad tror någon annan?

Vart på motorn är bilden tagen, har du fler bilder? Jag gissar på att man ser vevaxeln samt kuggarna för kamkedjan?

I så fall är det ju alltid fullt med olja där, kanske är svårt att få det helt tätt.. eller vad tror någon annan?
Bilden är tagen under vänster motorkåpa, kuggarna vet jag faktiskt inte riktigt vad det är. Jag tror de har med tändningen att göra.
Det som syns "framför" drevet är svänghjulet.

Mycket riktigt så är det olja där, men det borde inte vara något direkt tryck där så jag hoppas att det går att få det tätt.

JB Weld blir stenhårt och är tom gängbart, mycket bra grejer :tummenupp Jag köpte från en firma i Gävle, CO, Jula mfl hade men har slutat sälja det. Googla lite så hittar du ställen som säljer.

Alutitet blev mer ovanpå inte så mycket tanke bakom. Men det höll det med.grund arbete är allt. Sen får man tänka på värmen

JB Weld blir stenhårt och är tom gängbart, mycket bra grejer :tummenupp Jag köpte från en firma i Gävle, CO, Jula mfl hade men har slutat sälja det. Googla lite så hittar du ställen som säljer.

Googlade lite snabbt och hittade det här. http://performix.se/aterforsaljare/
Så imorgon får det bli en tur till Norrköping och handla lite.

Men vad bör man tänka på när man använder sånt här?
Är det bara att försöka få det så rent som möjligt och sen lägga på lite?

När jag väl fått ihop blocket igen kommer nästa fundering..
Går det att skippa packningen och lägga på ett tunt lager med http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre...entilation/Vattenpump/Packningssilikon-36193/ innan man sätter dit kåpan?
Anledningen till att jag undrar är att packningen givetvis föll i 1000-delar och jag kan nog glömma att få tag på en packning den här veckan..

Jb Weld är helt överlägset alla andra SK kemiska metaller Jb weld tål hur mycket värme som helst, har använt det i flera avgasportar på mina 2T motorer o sitter det kvar efter några 100 mils stenhård 2T åkning då är det bra grejor.''

har byggt upp hela vevhus och cylinderfots anliggnings ytor o det lossar aldrig!!!! Det är även den enda kemiska metallen som tål att bada i metanol konstant utan att mjukna.

Det fungerar alldeles utmärkt om det är lite vatten eller lite oljerester kvar,

Jävligt bra E-bay är din vän ca en 3-5del av priset mot i sverige.

Letade runt men det verkar inte som att det går att få tag på JB Weld inom skapligt avstånd från Linköping.
Så det blev att jag beställde några tuber från Ebay.

Får se ifall det går att få ihop hojen med det eller hur det blir :)

Tänk på att JB-Weld är rätt rinnigt tunt lättflytande Vill du ha det stabilare så blandar du i Ex aluminium spånor eller järnfilsspån NOGA så blir det trögare och lite bättre att arbeta med, Har man alu spåner i när man lagar alu så blir det mera likt att fila eller slipa i annars är det lätt att det tar bort lite mera kemmetall än alu godset.

låt JB härda ett dygn utan att röra det härdar långsamt men det är pga detta som JB,n blir så sjukt stark.

Borra o gänga går hur fint som helst efter 24 tim jag har provar att sätta 12mm pinbultar o sedan dra med mutter maskin och pinbultarna Yamaha original cylfots pinbultar dom går av före gängorna släpper i kemmetallen-

mvh

JB är med säkerhet det du behöver, men slarva inte med rengöringen även om någon sagt att det inte spelarroll med lite oljerester. Ett fullgott fäste kan enbart uppnås på rena och torra ytor..tro mig.

EDIT: Se Klockringarens inlägg nedan (#19) Han vet vad rena och torra ytor betyder, och hur man får till dom.

Last edited:
Skippa JB-Weld. "Limma" dit den spräckta biten med svart silikonpackning i riklig mängd och låt härda i minst två dygn (viktigt, den måste få tid att härda rakt igenom). Skippa skruven eller "limma" även dit den med svart gegga. JB-weld kommer att läcka när det ser ut så där dvs en så pass stor skada.

Skippa JB-Weld. "Limma" dit den spräckta biten med svart silikonpackning i riklig mängd och låt härda i minst två dygn (viktigt, den måste få tid att härda rakt igenom). Skippa skruven eller "limma" även dit den med svart gegga. JB-weld kommer att läcka när det ser ut så där dvs en så pass stor skada.

Jb Weld är mer ett lim än spackel så det är mycket tätare än typ diverse metallspackel som tenderar att svetta ur olja genom sig.

Hetta upp området runt det porösa godset först med gasbrännare lite lätt så du svettar ut olja - har du campingaskök är det lätt ordnat:tummenupp
Innan bör du tömma motorn på olja och blåsa/ventilera ur med tryckluft - oljeblandingar i luft kan smälla
och inträffar specielt med varm motorn och statorn brinner av med gnista.:fakta

Tvätta med yes och vatten och tandborste - gör om ovan - sen en gång till med yes diskmedel och vatten.

Sen går du på med aceton - t-doja fungerar men färgämnet är inte bra för fästet - arbeta som en lackerare

Sätt dit biten med Jb Weld

Man kan vid rätt handhavande laga rubbet med Jb Weld - så ett lagningskit för äventyrs
resan skall innehålla ett JB Weld,Ett provrör Yes diskmedel, en flaska aceton,en bågfilsblad,sandpapper 80 och 160,,ett bågfilsblad,en avsågad tandborste för rengörningen och lite rent papper

Den sistnämda används ju i första steget för det grova arbetet med yes och
slutligen med aceton - rengör den mellan kemibytet med yes ,när du går på med aceton du garanterat uppnår en lackerares renhetskrav.

Du kan laga rubbet - limmet ger vid optimala appliceringsförhållanden hållfasteheter på 270kg/ per kvadratcentimeter - så med sandpapper ,raspning med kniv för och få en ruggad yta med maximal vidhäftning och renhet som en lackerare har så kan man göra underverk ute i terrängen med det.

Så det är inga problem att foga ihop ett 1dm hål i ett motorblock med en en del från en konservburk,laga styret med rörstump,fixa kylaren,en oljeledning och fixa gängor.

Visst man får snällt vänta 24 timmar men sen blir det så bra så det blir permanent- har lagat ett sprucket topplock med det - kylmanteln - no probs

Tänk på att JB-Weld är rätt rinnigt tunt lättflytande Vill du ha det stabilare så blandar du i Ex aluminium spånor eller järnfilsspån NOGA så blir det trögare och lite bättre att arbeta med, Har man alu spåner i när man lagar alu så blir det mera likt att fila eller slipa i annars är det lätt att det tar bort lite mera kemmetall än alu godset.

låt JB härda ett dygn utan att röra det härdar långsamt men det är pga detta som JB,n blir så sjukt stark.

Borra o gänga går hur fint som helst efter 24 tim jag har provar att sätta 12mm pinbultar o sedan dra med mutter maskin och pinbultarna Yamaha original cylfots pinbultar dom går av före gängorna släpper i kemmetallen-

mvh

Låter helt sjukt. Man borde ju kunna hänga en bil i 12 mm bult, och du vrider av dem?

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!