Hur laga svänghjul och stator?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har plockat isär en ktm 125'a motor som jag trodde hade skurit. nu har det visat sig att det var svänghjulet och statorn som är paj istället. det har lossnat bitar från insidan svänghjul och bitar från statorn(tror det heter så i alla fall). detta är bara en gammal skitcross och jag vill inte lägga ut några pengar på att laga den. lite kan jag lägga ut men jag vill inte pröjsa 4000kr vilket ett nytt svänghjul och en ny stator kostar. jag behöver alltså hjälp med att laga svänghjulet och statorn(ifall det nu är möjligt)

obs! bör nämna att jag vet inte hur dessa två delar ska se ut när de är hela så dom kanske är mycket trasigare än jag tror

1. svänghjulet(1 bild). på insidan av svänghjulet så tror jag att det bara är en sak som har gått sönder. ni ser skadan på bilden. den syns i nederkant inuti. i ytterkant inuti svänghjulet sitter det magneter och alla dessa är hela. i innerkant sitter det fem olika bitar. två magneter som är hela, en metall som är hel och två som är av något material som liknar hård plast. en av dessa är det som är trasig. tror ni att denna fyller någon viktig funktion eller kan jag bara pilla bort den alternativt fylla igen det lilla hål som blir med något lämpligt material?

2. statorn(2 bilder). vet som sagt inte hur den ska se ut när den är hel. den är lite trasig överallt som ni ser på bilden men jag tycker inte att det ser så jäkla farligt ut. det är lite sprickor i den och det är lite trasigt i ytterkant. jag vet inte vilka av delarna på svänghjulet och statorn som styr tändgnistan men det är väl dessa jag framförallt måste få att funka. kan ni komma med några tips? jag vill höra alla fullösningar ni kan komma på. jag antar att den här statorn ska generera ström till lysen och sånt också, men detta behöver inte fungera för lysena har jag plockat bort i alla fall. bara jag kan få tändningen att funka blir jag nöjd som fan.

Bifogat

• svänghjul.jpg
    svänghjul.jpg
    60.9 KB · Visningar: 634
  • stator1.jpg
    stator1.jpg
    91.8 KB · Visningar: 847
  • stator2.jpg
    stator2.jpg
    60.8 KB · Visningar: 672
UrbanTiger skrev:
Svänghjulet behöde i princip bara vara så helt att magneterna sitter på rätt ställe och att det är balanserat. Det som är spricket kan man nog bara skrapa rent och fylla i med något epoxi.
När det gäller statorn så ska du ju ha spolar som genereras ström till gnistan. Får inte vara kortis eller avbrott. Mät och kolla. Skador i inplastningen kan du väl täta med något tätningsmedel på tub (ej badromssilicon med ättika).

ok men då klarar jag att fixa svänghjulet
:tummenupp

när det gäller statorn så förstår jag inte hur jag ska mäta. jag antar att jag ska mäta resistensen? men hur och var på den ska jag mäta?

MaPe skrev:
Prova att ringa till Knåda sport & fritid, dom har mycket delar till KTM och Husqvarna

0271-34075

Mathias

säljer dom begagnade delar eller har dom bara väldigt bra priser?

bmwjohan skrev:
jag har plockat isär en ktm 125'a motor som jag trodde hade skurit. nu har det visat sig att det var svänghjulet och statorn som är paj istället. det har lossnat bitar från insidan svänghjul och bitar från statorn(tror det heter så i alla fall). detta är bara en gammal skitcross och jag vill inte lägga ut några pengar på att laga den. lite kan jag lägga ut men jag vill inte pröjsa 4000kr vilket ett nytt svänghjul och en ny stator kostar. jag behöver alltså hjälp med att laga svänghjulet och statorn(ifall det nu är möjligt)

obs! bör nämna att jag vet inte hur dessa två delar ska se ut när de är hela så dom kanske är mycket trasigare än jag tror

1. svänghjulet(1 bild). på insidan av svänghjulet så tror jag att det bara är en sak som har gått sönder. ni ser skadan på bilden. den syns i nederkant inuti. i ytterkant inuti svänghjulet sitter det magneter och alla dessa är hela. i innerkant sitter det fem olika bitar. två magneter som är hela, en metall som är hel och två som är av något material som liknar hård plast. en av dessa är det som är trasig. tror ni att denna fyller någon viktig funktion eller kan jag bara pilla bort den alternativt fylla igen det lilla hål som blir med något lämpligt material?

2. statorn(2 bilder). vet som sagt inte hur den ska se ut när den är hel. den är lite trasig överallt som ni ser på bilden men jag tycker inte att det ser så jäkla farligt ut. det är lite sprickor i den och det är lite trasigt i ytterkant. jag vet inte vilka av delarna på svänghjulet och statorn som styr tändgnistan men det är väl dessa jag framförallt måste få att funka. kan ni komma med några tips? jag vill höra alla fullösningar ni kan komma på. jag antar att den här statorn ska generera ström till lysen och sånt också, men detta behöver inte fungera för lysena har jag plockat bort i alla fall. bara jag kan få tändningen att funka blir jag nöjd som fan.

Som det står på statorn så är delarna på bilden tillverkade på SEM AB i Åmål, jag jobbar själv där på konstruktionsavdelningen så jag kan kanske hjälpa dig..

Svänghjulet: Den yttre raden med magneter är till generatorn och den inre med mindre består av två magneter på ena sidan och en motvikt på andra sidan. Om statorn har skrapat i magneterna så kan de slås loss eller spricka och tappa magnetiseringen. Det ser ut på bilden som att det är ett rejält gammalt svänghjul du har för de två hålen på utsidan har inte funnits på många, många år. Vad jag kan se av bilderna kan det kanske gå att använda svänghjulet.

Statorn: Ser lite värre ut tycker jag, skadan på den övre delen där den ensamma polen sitter ser illa skadad ut, det är triggspolen, de fyra andra på motstående sidan är laddspolar och till för att driva tändspolen. Den nedre raden är generatorn. Kan kolla imorgon på ohmtalen på triggspolen och laddspolarna så du kan kontrollmäta spolen. Om nå'n av spolarna i statorn är trasiga så är hela statorn trasig tyvärr.
Kolla numret innuti svänghjulet och kodmärkninngen på statorn så blir det lättare för mig att hitta rätt i ritningsdjungeln.

Fan va långt det blev, hoppas att du orkar läsa allt..

UrbanTiger skrev:
Hut många tåtar är det som kommer ut ?
Antagligen 4, LR ?

Ser ut som fyra på bilden, men det borde vara fem eller sex st tror jag ( gamla grejor det här, inget man jobbar med dagligen direkt)

Röd är ladd
Grön är trigg
Svart är jord
Gul är generator ( borde vara två ??)
+ ev blå till generator beroende på koppling i generator.

/ Fredrik

bmwjohan skrev:
säljer dom begagnade delar eller har dom bara väldigt bra priser?

Dom säljer nytt och beg. Sveriges bästa mc butik. Ring så fattar du.

Det borde sitta SEM på den. Så det kan vara värt att kolla, annars så borde det finns en stator från SEM som passar.

Man det vet dom i Knåda. :tummenupp

Mathias

Hornet_Fredde skrev:
Som det står på statorn så är delarna på bilden tillverkade på SEM AB i Åmål, jag jobbar själv där på konstruktionsavdelningen så jag kan kanske hjälpa dig..

Svänghjulet: Den yttre raden med magneter är till generatorn och den inre med mindre består av två magneter på ena sidan och en motvikt på andra sidan. Om statorn har skrapat i magneterna så kan de slås loss eller spricka och tappa magnetiseringen. Det ser ut på bilden som att det är ett rejält gammalt svänghjul du har för de två hålen på utsidan har inte funnits på många, många år. Vad jag kan se av bilderna kan det kanske gå att använda svänghjulet.

Statorn: Ser lite värre ut tycker jag, skadan på den övre delen där den ensamma polen sitter ser illa skadad ut, det är triggspolen, de fyra andra på motstående sidan är laddspolar och till för att driva tändspolen. Den nedre raden är generatorn. Kan kolla imorgon på ohmtalen på triggspolen och laddspolarna så du kan kontrollmäta spolen. Om nå'n av spolarna i statorn är trasiga så är hela statorn trasig tyvärr.
Kolla numret innuti svänghjulet och kodmärkninngen på statorn så blir det lättare för mig att hitta rätt i ritningsdjungeln.

Fan va långt det blev, hoppas att du orkar läsa allt..

oj vilken tur man har att just du såg mitt inlägg.

på svänghjulet så är magneterna och motvikten 100% hela så det verkar ju lovande.

jag ska kolla nummer på svänghjul och märkningen på statorn idag så att jag kan berätta exakt vad det är för grejer. jag tror att det är årsmodell 90 på crossen.

MaPe skrev:
Dom säljer nytt och beg. Sveriges bästa mc butik. Ring så fattar du.

Det borde sitta SEM på den. Så det kan vara värt att kolla, annars så borde det finns en stator från SEM som passar.

Man det vet dom i Knåda. :tummenupp

Mathias

ska ringa dit och fråga pris på en stator för svänghjulet verkar ju gå att rädda

bmwjohan skrev:
ska ringa dit och fråga pris på en stator för svänghjulet verkar ju gå att rädda
Tror att du blir tvungen att köpa både svänghjul och stator tillsammans, inställningsmarkeringar och ritsar på svänghjulet och statorn är gjorda vid provningen av hjul och stator ihop, dvs det kan bli fel om du tar en annan stator och sätter ihop med ditt hjul.
Tror inte att vi tillverkar den här statorn och svänghjulet längre, ska kolla om det kan finnas system på hyllan. Kan ev få köpa loss ett system till dig, kan dock inte lova nå't.

nu har jag letat som fan på stator och svänghjul och jag kan inte hitta några nummer någonstans. det enda det står är åmål sem sweden eller nått sånt. inga nummer :(

men det ska va årsmodell 90 om nu det hjälper något.

hur ska jag mäta för att kolla ifall statorn är hel?

Hornet_Fredde skrev:

Äh, äntligen... hälsa dina överordnade att jag hoppas och tror SEM en dag går i konkurs och att de får näringsförbud :) Nah, seriöst... Den tid jag körde Husaberg (2 år) gick 4 statorplattor, och 2 svänghjul sönder, hur kan denna undermåliga kvalitèt på en produkt försvaras? Att SEM sen inte tar sitt ansvar och byter ut dessa på garanti är ju under all kritik. Prisnivån på 4000:- är ju totalt oacceptabelt på ett system som inte håller många timmar... Husqvarna, Husaberg, KTM är ju bara några av de som tröttnat och gått ifrån SEM. Snart finns väl inga kunder kvar? Jag är definitivt inte den enda som haft problem med dessa, vet minst ett 10-tal husaberg-åkare som fått byta stup i ett.

Så där ja, ville bara ventilera min åsikt om detta tändsystem som kostat många tusenlappar, brutna tävlingar och problem med att ta sig ur skogen.

Adrian_J skrev:
Äh, äntligen... hälsa dina överordnade att jag hoppas och tror SEM en dag går i konkurs och att de får näringsförbud :) Nah, seriöst... Den tid jag körde Husaberg (2 år) gick 4 statorplattor, och 2 svänghjul sönder, hur kan denna undermåliga kvalitèt på en produkt försvaras? Att SEM sen inte tar sitt ansvar och byter ut dessa på garanti är ju under all kritik. Prisnivån på 4000:- är ju totalt oacceptabelt på ett system som inte håller många timmar... Husqvarna, Husaberg, KTM är ju bara några av de som tröttnat och gått ifrån SEM. Snart finns väl inga kunder kvar? Jag är definitivt inte den enda som haft problem med dessa, vet minst ett 10-tal husaberg-åkare som fått byta stup i ett.

Så där ja, ville bara ventilera min åsikt om detta tändsystem som kostat många tusenlappar, brutna tävlingar och problem med att ta sig ur skogen.

Är mycket väl medveten om kvalitetsproblemen med svänghjulen och statorerna. Produkten har sitt ursprung i början av 80-talet och har tyvärr inte utvecklats mycket sen dess. Det är minsann inte lätt att förbättra en dålig konstruktion när det inte finns tillverkningsvolymer som kan återbetala det hela. Vi hade ett förslag framme för några år sedan på en förbättrad stator, men det fanns inga pengar att genomföra detta. Jag var inte med och utveckade systemet från början.

I de flesta fall så är det värmeväxlingarna som knäcker statorerna och spolarna innuti går sönder. Delarna sitter inte längre på några nya cyklar utan vi tillverkar bara reservdelar. Husaberg gick inte ifrån oss pga kvalitetsproblemen utan pga att de blev uppköpta av KTM. KTM krävde att de skulle köra med samma tändsystem som dom.
Vi tillverkar svänghjul och stator till Cannondale's crossar, de har dock inte mycket gemensamt med de gamla systemen.
Vi får verkligen inte 4000:- per system, det är återförsäljarledet som gör de grova pengarna.

Hoppas att vi kan skärpa oss i framtiden för jag trivs bra här och vill inte förlora jobbet.

bmwjohan skrev:
nu har jag letat som fan på stator och svänghjul och jag kan inte hitta några nummer någonstans. det enda det står är åmål sem sweden eller nått sånt. inga nummer :(

men det ska va årsmodell 90 om nu det hjälper något.

hur ska jag mäta för att kolla ifall statorn är hel?

Numret på svänghjulet borde stå på insidan av svänghjulet, allderles vid navet. Numret är dels ingjutet i svänghjulet 101 799 följt av två instansade siffror.

Märkningen på statorn ska finnas på den nakna metallytan på ovansidan mot laddspolarna.

Du mäter laddspolarnas resistans med en ohm mätare mellan röd och svart kabel. Värdet ligger mellan ca 500 ohm och ca 3000 ohm beroende på modell. Triggen mäts mellan grön och jord. Värdet ligger runt 20-30 ohm, finns också nå'n variant med ca 180 ohm.
Har du en eller två gula kablar från generatorn, en eller två blåa kablar??

Hornet_Fredde skrev:
Numret på svänghjulet borde stå på insidan av svänghjulet, allderles vid navet. Numret är dels ingjutet i svänghjulet 101 799 följt av två instansade siffror.

Märkningen på statorn ska finnas på den nakna metallytan på ovansidan mot laddspolarna.

Du mäter laddspolarnas resistans med en ohm mätare mellan röd och svart kabel. Värdet ligger mellan ca 500 ohm och ca 3000 ohm beroende på modell. Triggen mäts mellan grön och jord. Värdet ligger runt 20-30 ohm, finns också nå'n variant med ca 180 ohm.
Har du en eller två gula kablar från generatorn, en eller två blåa kablar??

jag ska kolla på svänghjulet och statorn igen också hoppas jag att jag hittar något nummer.

jag vet inte vad det är för färg på kablarna. ska kolla upp det också.

var hittar jag jord på statorn?

bmwjohan skrev:
jag ska kolla på svänghjulet och statorn igen också hoppas jag att jag hittar något nummer.

jag vet inte vad det är för färg på kablarna. ska kolla upp det också.

var hittar jag jord på statorn?

Jordkabeln är den svarta, annars har du även jord i kärnan( den del som fästskruvarna sitter igenom in i motorn. Plåtarna är lackade med skyddslack så du har bara jord i hålen, på stansytorna.

Fyll alla sprickor med epoxi. Vet du att det är trasigt? Råkade ut för samma sak men kanske inte riktigt lika illa. Jag limmade och åkte.

jag har kollat så noga det bara går och det finns inga siffror på varken svänghjul eller stator. skumt..?

hur som helst så går det fyra sladdar ut från statorn. en svart, en gul, en röd och en grön. jag mätte motståndet mellan alla sladdarna. resultat:

svart-grön 22 ohm
svart-gul 1,6 ohm
svart-röd inget mätvärde
gul-grön 21 ohm
gul-röd inget mätvärde
röd-grön inget mätvärde

ser ju inte så bra ut med tanke på vad du skrev att det skulle va för värden.

bmwjohan skrev:
jag har kollat så noga det bara går och det finns inga siffror på varken svänghjul eller stator. skumt..?

hur som helst så går det fyra sladdar ut från statorn. en svart, en gul, en röd och en grön. jag mätte motståndet mellan alla sladdarna. resultat:

svart-grön 22 ohm
svart-gul 1,6 ohm
svart-röd inget mätvärde
gul-grön 21 ohm
gul-röd inget mätvärde
röd-grön inget mätvärde

ser ju inte så bra ut med tanke på vad du skrev att det skulle va för värden.

Kollade lite här igår och det kan nog vara så att ditt system är så gammalt att det tillverkades innan vi införde märkningen. Märkningen kom till när antalet olika system ökade. Ska kolla om jag kan få fram vilket system som sitter på din hoj.
Triggspolen och generatorn verkar ju hela, laddkretsen däremot är stendöd. Mätningarna mellan gul-grön och röd-grön vet jag inte vad de ska vara, tror inte att de mätningarna ger nå't. Mätning mot jord ska det vara.
Du behöver en ny stator, ev kan det vara så att du kan köra med svänghjulet du har, alla system är inte samkörda mellan svänghjul och stator.

UrbanTiger skrev:
Om det nu är laddspolen som är paj så spelar det väl ingen roll om han inte ska köra med lyse, LR ?
Laddspolen är inte till ljuset, den är till att ladda tändspolen. Triggspolen är till för att tändspolen ska veta läget på motorn dvs när det är dags att släppa gnistan.
Generatorn är den gula kabeln, därifrån tas ljuset.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back