Hur laga svänghjul och stator?

Hornet_Fredde, du har inte hunnit kolla ifall du skulle kunna fixa en stator åt mig till ett bra pris? vore ju inte helt fel
 
bmwjohan skrev:
Hornet_Fredde, du har inte hunnit kolla ifall du skulle kunna fixa en stator åt mig till ett bra pris? vore ju inte helt fel
Har tyvärr inte kunnat få fram vilket system du har på din hoj, ska försöka kolla under veckan.
 
Du får gärna kolla om ni har något system till en Husqvarna WR360 -93 också.
Den har ett japanskt system vid namn Kokusan från början,men SEM kanske har tillverkat även till denna hoj.Alla förslag är intressanta.

Det känns surt att betala 4000 för ett system till en så gammal hoj...
 
capri skrev:
Du får gärna kolla om ni har något system till en Husqvarna WR360 -93 också.
Den har ett japanskt system vid namn Kokusan från början,men SEM kanske har tillverkat även till denna hoj.Alla förslag är intressanta.

Det känns surt att betala 4000 för ett system till en så gammal hoj...
Om det har suttit Kokusan från början på din Husqvarna så finns det med all sannorlikhet inget SEM system till den. -93:orna är väl inte svensktillverkade utan gjorda i Italien om jag inte missminner mig. Vi levererade inga sysytem till Husqvarna efter att de blev uppköpta av Aprillia.
 
tänning

Tjenare!!!

Har råkat ut för samma problem tidigare på min 250ktm, fixade då bara en ny stator platta......funkar iallafall.

Dock undrar jag hur man ställer statorplattan så att den tänder rätt, själv höftade jag bara för jag kunde inte hitta någon märkning. Tänkte att du kanske visste hur den ska stå......finns ju lite spel på stator plattan så man kan ställa fram eller bak tändningen.

Snackade med dom på Karlströms motor om det minns jag, men dom hade ingen aning........
 
Fridolf skrev:
Tjenare!!!

Har råkat ut för samma problem tidigare på min 250ktm, fixade då bara en ny stator platta......funkar iallafall.

Dock undrar jag hur man ställer statorplattan så att den tänder rätt, själv höftade jag bara för jag kunde inte hitta någon märkning. Tänkte att du kanske visste hur den ska stå......finns ju lite spel på stator plattan så man kan ställa fram eller bak tändningen.

Snackade med dom på Karlströms motor om det minns jag, men dom hade ingen aning........

Har du ett svänghjul med hål i så är det bara att ställa statorns gradmarkering mot pilspetsen( beroende på vilket tändläget ska vara).
På nyare svänghjul saknas hålen igenom svänghjulet, det finns bara försänkningar i ytan. På nya statorer saknas också gradmarkeringen.
Man kan alltså inte se statorn när svänghjulet sitter på.
På dessa svänghjul finns det ett borrat hål ( diam 3-4 mm har jag för mig) som motsvarar statorns placering i förhållande till svänghjulet. En pinne eller ett borr placeras i hålet och sedan i spåret på statorn mellan de fyra polerna till laddspolarna. Antar att motorn ska stå i Ö.D när denna justering görs men är inte hellt säker.
Justeringen på statorplattan är +/- 5 grader
Om du har en ny stator men ett gammalt svänghjul så har du hål i svänghjulet men ingen gradmarkering på statorn då blir det svårt med justeringen.
 
Hej! Väcker liv i en död tråd, men finns det nån som renoverar svänghjulen från SEM? Har ett med sprickor som sitter på en Rotax 127:a. Dom är lite svåra att hitta då det är med startkrans. Dom beg som finns är oftast spruckna och dåliga dom med.
 
Tror det är helt kört det är många år sedan sem la ned tillverkningen på dessa system i åmål.. Har själv försökt till en yz250wr med sem system, det var ju 2-300 watt i dessa mot 45 watt original.
 
Hej! Väcker liv i en död tråd, men finns det nån som renoverar svänghjulen från SEM? Har ett med sprickor som sitter på en Rotax 127:a. Dom är lite svåra att hitta då det är med startkrans. Dom beg som finns är oftast spruckna och dåliga dom med.
Enbart elstart? Eller kan man skippa startkransen o använda kick? Om det skulle finnas svänghjul utan startkrans??
"Bara" sprickor eller lösa bitar? Vad är det för material i svänghjulet? Svetsbart (eller något som skadas vid svetsning?
Massa dumma frågor, men blir alltid nyfiken när saker inte kan repareras - ibland går det om man tänker "out of the box" - lägg upp en TYDLIG bild bara för att stilla min nyfikenhet
 
Enbart elstart? Eller kan man skippa startkransen o använda kick? Om det skulle finnas svänghjul utan startkrans??
"Bara" sprickor eller lösa bitar? Vad är det för material i svänghjulet? Svetsbart (eller något som skadas vid svetsning?
Massa dumma frågor, men blir alltid nyfiken när saker inte kan repareras - ibland går det om man tänker "out of the box" - lägg upp en TYDLIG bild bara för att stilla min nyfikenhet
ALU svänghjul med epoxiharts limmade magneter. Spricker av rotation kraften.

Dom flesta utvändiga svänghjul är av stål men sem gjorde i ALU för att kunna ha tyngre magneter.

För 15 år sedan var det en person Som jobbat på sem som köpte allt som fanns på sem till mc, han sålde på Blocket o liknande men som sagt han försvann för ca 15 år sedan.
 
ALU svänghjul med epoxiharts limmade magneter. Spricker av rotation kraften.

Dom flesta utvändiga svänghjul är av stål men sem gjorde i ALU för att kunna ha tyngre magneter.

För 15 år sedan var det en person Som jobbat på sem som köpte allt som fanns på sem till mc, han sålde på Blocket o liknande men som sagt han försvann för ca 15 år sedan.
Borde gå att svarva ett nytt, plocka ur magneterna, limma dit igen.
Svåra bitarna är konan till vevaxeln, balansera paketet - varvar väl rätt så hyfsat tippar jag.
Men startkransen är knappast aluminium - borde vara påkrympt i stål?? I så fall får man krympa på den igen. Det är ett antal timmars arbete, aluminiumklumpen man utgår från kostar några kronor. Är motorn så unik att det lönar sig? Låter mer som ett Youtube-projekt för att visa att det går.
 
Borde gå att svarva ett nytt, plocka ur magneterna, limma dit igen.
Svåra bitarna är konan till vevaxeln, balansera paketet - varvar väl rätt så hyfsat tippar jag.
Men startkransen är knappast aluminium - borde vara påkrympt i stål?? I så fall får man krympa på den igen. Det är ett antal timmars arbete, aluminiumklumpen man utgår från kostar några kronor. Är motorn så unik att det lönar sig? Låter mer som ett Youtube-projekt för att visa att det går.

Sem systemen är ju tyvärr ett par stator och kolektor, dom är matchade mot varandra o det går inte att ex byta ett svänghjul till ett annat utan att byta rubbet, så varje system har en för sig unik marketing för tändpunkt.

Kineserna köpte ju sem o flyttade skrotet till Kina, så det är jäkligt tunnt med info eller delar, som till svensk byggda husaberg.

HPI har ju väldigt många system o minns jag inte fel kustom bygger dom mot betalning.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top