Hur laga rost på bil?

Min erfarenhet är att de flesta plåtbitar har två sidor.
Finns det rost på båda sidorna, och man vill att rosten inte ska komma
tillbaka i ett nafs, måste man åtgärda båda sidorna.

Sannerligen, efter man har lagat sitt hål och lackat utsidan måste insidan behandlas med någon form av vätska som inte påverkas av fukt. T ex. linolja eller Hagmans body eller liknande.
Ett mindre hål borras på lämpligt ställe, lagar du en skärmkant gör man ett hål i hjulhuset (om man har innerskärmar i plåt såklart) och sprutar olja/body genom det hålet med en bodyspruta.

Vissa väljer att skära ut sin plåtbit, grunda denna på båda sidor innan ditsvetsning och sedan svetsa dit den. Men oavsett så lär innersidan behandlas eftersom det kommer börja rosta i svetsfogen och de ställen som värmen bränt bort grundfärgen på.

Verkar som att det blir till att köpa nån lite spruta ändå så att man blanda tvåkomponentig färg/slipgrund mm. Sista frågan jag kommer på för tillfället är hur man blandar sapckel mm. rätt där det ska vara tex 2% härdare? :va Man har ju ingen aning alls om det blir 1% eller 7%. Nått bra tips?

Jo visst är det så. Som tur är har det varit nån smart tidigare ägare som gjort en riktig rostskyddsbehandling i hålrum mm.

Som Dee Cati sa är det bara köra på ett ungefär. En mindre klick härdare till en större klick spackel. ;) Hellre för mycket härdare än för lite, det enda som händer med för mycket är att du får mindre tid på dig att applicera det innan det börjar härda och bli "kornigt" när du försöker smeta ut det på stället som ska spacklas.

För övrigt så är slipfiller det jag kallade för sprutspackel då det brukar kallas så i folkmun. No-sanding heter det när du mixar det med mer förtunning så du lägger det precis innan lack utan att slipa.
Men som sagt, det finns på burk och fungerar riktigt bra, då gör du så som jonathan sa, om du inte har en solid lack vilket du med största sannolikhet har... Då är det svårt att dimma ut det utan att få det att se ut som skit. Då är det maskeringskant som gäller som går att våtslipa senare, eller lacka hela ytan.

Precis, filler/slipgrund är samma sak.
Men lite längre tillbaka använde man ju något klet som hette just flytande spackel/sprutspackel som var något helt annat, de som har slipat ner detta på någon gammal bil vet att det inte är så kul att jobba med. :gnissla

Mjaa, det går ganska bra att lägga dimmkant på en solid lack om man är lite noggrann. Får man polera bilen med rubbing efteråt kan man få kanten i sig nästintill osynlig. Dock är det lättare att göra samma sak på en metalliclack eftersom kanten inte blir lika synlig bland alla "kornen" i lacken.

En metalliclack ska man EJ pensla på, kommer att se ut som skit med mörkare områden på vissa ställen och ljusa på ett annat.
En solid lack däremot går ganska bra att pensla ut med en finare pensel, blandar man den lite tunnare än normalt med thinner (eller vatten om det är en vattenbaserad lack) så kan man få det att flyta ut riktigt skapligt!
 
Last edited:
Om man tex grundar med grundfärg och sen har på spackel... då kan man ju inte våtslipa eftersom båda grundfärg och spackel släpper igenom väta. :va Hur gör lackfirmorna?

CA-primern är tät, det är också en del av spackelsorterna från ex.vis hagmans, står på burkarna. Torrslipar gör man!

T ex. linolja eller Hagmans body eller liknande.
Ett mindre hål borras på lämpligt ställe, lagar du en skärmkant gör man ett hål i hjulhuset (om man har innerskärmar i plåt såklart) och sprutar olja/body genom det hålet med en bodyspruta.

Nu tar vi det en gång till så det inte blir några missförstånd. Body är för mig "gummibaserat"(eller hur jag nu ska förklara det)stenskottsskydd som man lägger före eller efter topplack. Det är inget som hör hemma i balkar,trösklar och liknande. Där ska man ha tunn hålrumsvätska med god krypförmåga.:fakta

Mjaa, det går ganska bra att lägga dimmkant på en solid lack om man är lite noggrann. Får man polera bilen med rubbing efteråt kan man få kanten i sig nästintill osynlig. Dock är det lättare att göra samma sak på en metalliclack eftersom kanten inte blir lika synlig bland alla "kornen" i lacken.

Det finns en produkt som kallas skarvthinner, som man duschar över sin dimkant. Då om det går som det är tänkt flyter skarven ihop och blir i princip osynlig. Det är dock marigt att få till det helt 100 tycker jag, lätt att det blir rinningar... Om det fungerar bra på solida lacker vet jag inte.


För att få till en dimkant vid mindre skador kan man klippa till en pappbit som motsvarar skadans form och hålla en bit ifrån när man lackar 5-10 cm brukar vara bra. Då brukar det bli en fin kant utan för mycket damm. Fungerar bäst med srayburk eller om man har en spruta som det går att ställa ner sprutbilden rejält på.

En prisvärd spruta om du vill testa finns det hos jula, art no.082200 Se till att ha en kompressor med bra kapacitet och vattenavskiljare så nära sprutan du kan.
 
Last edited:
Jag brukar göra som så:......massa text om lack å sånt.........:)


Du glömde något viktigt, innan man lägger topplack eller baslack, thinnertvätta med tvätthinner, silikondödare eller vad man nu väljer att kalla det, är ytan förorenad så är det bara att göra om, det blir mycke fula ord och extrajobb...

Där du köper och får din billack blandad vet dom vad du ska ha.
 
Nu tar vi det en gång till så det inte blir några missförstånd. Body är för mig "gummibaserat"(eller hur jag nu ska förklara det)stenskottsskydd som man lägger före eller efter topplack. Det är inget som hör hemma i balkar,trösklar och liknande. Där ska man ha tunn hålrumsvätska med god krypförmåga.:fakta

Det är sant, kom ej på vad den korrekta benämingen var. Själv brukar jag dock använda linolja som "torkar", kryper in bra och verkar hålla!

Frågar man 5 olika plåtslagare/lackerare så kommer man få tre olika svar på hur man ska göra för att få det bäst. :)

Du glömde något viktigt, innan man lägger topplack eller baslack, thinnertvätta med tvätthinner, silikondödare eller vad man nu väljer att kalla det, är ytan förorenad så är det bara att göra om, det blir mycke fula ord och extrajobb...

Där du köper och får din billack blandad vet dom vad du ska ha.

Jo precis, vart en del text så jag glömde säkert hälften. :gnissla

Jag brukar fukta en trasa av bomull med thinner och dutta/torka försiktigt på slipgrunden som är nerslipad innan lack, blåsa rent med tryckluft försiktigt och sedan vänta ett tag med att lacka så eventuellt damm hinner lägga sig på backen.

Edit: Är man lite seriös finns det klisterduk att köpa hos billackeraren som man torkar bort det allra sista på ytan man ska lacka. Dock inget jag har provat, ännu.
 
Last edited:
Det är sant, kom ej på vad den korrekta benämingen var. Själv brukar jag dock använda linolja som "torkar", kryper in bra och verkar hålla!

Frågar man 5 olika plåtslagare/lackerare så kommer man få tre olika svar på hur man ska göra för att få det bäst. :)



Jo precis, vart en del text så jag glömde säkert hälften. :gnissla

Jag brukar fukta en trasa av bomull med thinner och dutta/torka försiktigt på slipgrunden som är nerslipad innan lack, blåsa rent med tryckluft försiktigt och sedan vänta ett tag med att lacka så eventuellt damm hinner lägga sig på backen.

Edit: Är man lite seriös finns det klisterduk att köpa hos billackeraren som man torkar bort det allra sista på ytan man ska lacka. Dock inget jag har provat, ännu.


Haha, det här slutar med att det spårar ur för Supermoppe och han lägger en hellack!!:) :yoparty
 
Haha, det här slutar med att det spårar ur för Supermoppe och han lägger en hellack!!:) :yoparty

Det får vi verkligen hoppas!

Du supermoppe, du bör nog slipa hela bilen plåtren med scotchbrite för att kolla om det finns mer rost som döljer sig under lacken. Man brukar göra så, faktiskt.. :gnissla
 
Haha, det här slutar med att det spårar ur för Supermoppe och han lägger en hellack!!:) :yoparty
Hehe, ingen fara, bara bra att få "höra" hur andra tycker och tänker. Har lackat lite plastkåpor och grejer tidigare så vet på ett ungefär hur man ska bete sig för att få ett hyfsat slutreslutat. Men då har jag bara använt vanliga sprayburkar, spraysprutspackel och biltemas finspackel. :tungan Brukar t.o.m. använda klibbduk. :D

En grej som jag fortfarande inte förstår, vad är det för skillnad på filler/slipgrund/sprutspackel? :va
 
En grej som jag fortfarande inte förstår, vad är det för skillnad på filler/slipgrund/sprutspackel? :va

Filler/slipgrund är ungefär samma sak, en grundfärg med ganska hög viskositet som fyller igen repor och slätar ut spackelskarvar upp till ett visst djup(brukar anges i produktbladet som hör ihop med produkten.) Lite halvsvår att spruta om man har litet munstycke i sprutan, 2-komponent. Jag kör med nån lesonalprodukt och tycker det blir bra.

Sprutspackel brukar det heta på sprayburk, fyller lite halvdåligt eftersom det är relativt mycket lösningsmedel i för att det ska gå att få ur burken med önskat resultat. Vanligt att det är akrylbas. Lite vanskligt att lägga 2k topplack uppepå, man vet aldrig hur det reagerar...

Det finns även 2k sprutspackel, (polyesterbas.) vilket jag blivit avrådd ifrån, och därför inte testat. Det ska tydligen lätt bildas "spackelblåsor".
 
Filler/slipgrund är ungefär samma sak, en grundfärg med ganska hög viskositet som fyller igen repor och slätar ut spackelskarvar upp till ett visst djup(brukar anges i produktbladet som hör ihop med produkten.) Lite halvsvår att spruta om man har litet munstycke i sprutan, 2-komponent. Jag kör med nån lesonalprodukt och tycker det blir bra.

Sprutspackel brukar det heta på sprayburk, fyller lite halvdåligt eftersom det är relativt mycket lösningsmedel i för att det ska gå att få ur burken med önskat resultat. Vanligt att det är akrylbas. Lite vanskligt att lägga 2k topplack uppepå, man vet aldrig hur det reagerar...

Det finns även 2k sprutspackel, (polyesterbas.) vilket jag blivit avrådd ifrån, och därför inte testat. Det ska tydligen lätt bildas "spackelblåsor".

Du glömmer väl inte att nämna dina tips här:
http://hejbilist.nu/rost.htm
http://hejbilist.nu/lagarost2.htm
 
Filler/slipgrund är ungefär samma sak, en grundfärg med ganska hög viskositet som fyller igen repor och slätar ut spackelskarvar upp till ett visst djup(brukar anges i produktbladet som hör ihop med produkten.) Lite halvsvår att spruta om man har litet munstycke i sprutan, 2-komponent. Jag kör med nån lesonalprodukt och tycker det blir bra.

Sprutspackel brukar det heta på sprayburk, fyller lite halvdåligt eftersom det är relativt mycket lösningsmedel i för att det ska gå att få ur burken med önskat resultat. Vanligt att det är akrylbas. Lite vanskligt att lägga 2k topplack uppepå, man vet aldrig hur det reagerar...

Det finns även 2k sprutspackel, (polyesterbas.) vilket jag blivit avrådd ifrån, och därför inte testat. Det ska tydligen lätt bildas "spackelblåsor".
Hur bra som helst, allt känns bara klarare och klarare. :) Fortsätter mata på med lite fler frågor, som snart borde vara slut. :brynad Tror du det funkar bra med ett 1,5 mm munstycke för slipgrund? Funderar på den här sprutan från jula som verkar vara som gjord för mina endamål!

082206_d.jpg
 
Hur bra som helst, allt känns bara klarare och klarare. :) Fortsätter mata på med lite fler frågor, som snart borde vara slut. :brynad Tror du det funkar bra med ett 1,5 mm munstycke för slipgrund? Funderar på den här sprutan från jula som verkar vara som gjord för mina endamål!

082206_d.jpg

Det går att lägga slipgrund med 1.5mm, man får kanske dra upp trycket lite, och prova på nån skrotbit först så man vet att resultatet blir som man önskar.

Ang. sprutan vet jag inte, jag har lackat en hel del med en sån här

082200_c.jpg


och resultatet har blivit fullt godkänt.

Glöm inte att köpa en skaplig halvmask, 2k lackerna är det lite mera bett i än sprayburkarna....:dricka :dricka :trött

Ekonomitips om du vill träna; Kör ur drivgasen ur vanliga sprayburkar med bättringslack, gör hål i burken och töm ur i färgsprutan. Blås på valfritt skrot. Lite svårare än riktig billack då sprayfärgen är lite tunnare, men billigt,billacken är onödigt dyr för att träna med tycker jag. Gamla sprayburkar brukar ju bli över och så och skräpa mest.
 
Last edited:
Det går att lägga slipgrund med 1.5mm, man får kanske dra upp trycket lite, och prova på nån skrotbit först så man vet att resultatet blir som man önskar.

Ang. sprutan vet jag inte, jag har lackat en hel del med en sån här

082200_c.jpg


och resultatet har blivit fullt godkänt.

Glöm inte att köpa en skaplig halvmask, 2k lackerna är det lite mera bett i än sprayburkarna....:dricka :dricka :trött

Ekonomitips om du vill träna; Kör ur drivgasen ur vanliga sprayburkar med bättringslack, gör hål i burken och töm ur i färgsprutan. Blås på valfritt skrot. Lite svårare än riktig billack då sprayfärgen är lite tunnare, men billigt,billacken är onödigt dyr för att träna med tycker jag. Gamla sprayburkar brukar ju bli över och så och skräpa mest.
Köper nog en sån jag länkade till. Priset är nedsatt till 79 kr så skulle den inte funka så bra så gråter man ju inte för det. :) Självklart har man andningsskydd... sundtröms halvmask. :cool:
 
Om man är lite lat av sig och inte orkar hemmafixa en rostfläck stor som en femkrona på bakluckan på bilen, vad kostar det att låta någon göra det efter stängningsdags på en firma?
 
Om man är lite lat av sig och inte orkar hemmafixa en rostfläck stor som en femkrona på bakluckan på bilen, vad kostar det att låta någon göra det efter stängningsdags på en firma?

Vart befinner sig fläcken? Är den i underkant på bakluckan eller mitt på en öppen yta?

Beror lite på hur seriöst du vill ha det lagat. I princip kan man blästra/slipa bort rosten på det område som blivit utsatt, pensla på primer och sedan pensla på lack+ ev. klarlack. Ser inte direkt superproffsigt ut men det duger.
Ska det däremot sprutas krävs maskering och då tar det längre tid.

Får jag gissa helt taget ur luften så har jag svårt att tro att det skulle kosta mer än 500 :-. Men fråga lackeraren istället, alla tar olika utan kvitto så det är svårt att ge ett generellt svar på en sådan fråga.
 
Vart befinner sig fläcken? Är den i underkant på bakluckan eller mitt på en öppen yta?

Beror lite på hur seriöst du vill ha det lagat. I princip kan man blästra/slipa bort rosten på det område som blivit utsatt, pensla på primer och sedan pensla på lack+ ev. klarlack. Ser inte direkt superproffsigt ut men det duger.
Ska det däremot sprutas krävs maskering och då tar det längre tid.

Får jag gissa helt taget ur luften så har jag svårt att tro att det skulle kosta mer än 500 :-. Men fråga lackeraren istället, alla tar olika utan kvitto så det är svårt att ge ett generellt svar på en sådan fråga.

Det är ok om det syns att det blivit lagat, bilen var billig så jag tänker inte lägga några stora pengar på att fixa till den. Rosten sitter vid handtaget ungefär, så mitt på kan man väl säga att det är.
 
Det är ok om det syns att det blivit lagat, bilen var billig så jag tänker inte lägga några stora pengar på att fixa till den. Rosten sitter vid handtaget ungefär, så mitt på kan man väl säga att det är.

Ah, okej. Nej då blir det nog inga större kostnader för en dylik lagning. Beror lite på om man är tvungen att demontera handtaget om rosten hunnit leta sig in under detta.
Men oavsett så tar det inte alltför lång stund, jag skulle räkna med 2-400 kr om det är inte är en gniden rackare som gör jobbet.

Hade du bott lite närmare än 60 mil bort hade jag kunnat gjort det åt dig.
 
Back
Top