Hur löser ni ljudet vid bankörning?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bara i mellanmjölkens sverige kan någon komma i efterhand och klaga fast det är dom som gjort misstaget från början!
Det funkar ju iofs alldeles ypperligt för flygplatser också. Vi fick lägga om landningsvarvet så man riskerade att mötas i luften pga nån kärring som skaffade sommarstuga i närheten :mad: Runt Bromma klagas det friskt osv.
Dock verkar ju Linköpings flygplats vara lite fredad, kanske för alla tusentals som skulle förlora jobbet om Saab la ner och flyttade, men dom överröstar ju lätt banan. Inte ens vid bankanten hör man ju hojarna när en JAS startar.
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Var har du fått 93 dB på Knutstorp ifrån?
Nyfiken.

Från någon som sitter i styrelsen för SMC Skåne. Har för mig att jag läst det på någon sida också.

Är det fel? Är det inte lågt som 93db?

Edit: Kollade på SMCs hemsida och de anger 95db för Knutstorp. Hoppas det är korrekta och aktuella uppgifter.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dock verkar ju Linköpings flygplats vara lite fredad, kanske för alla tusentals som skulle förlora jobbet om Saab la ner och flyttade, men dom överröstar ju lätt banan. Inte ens vid bankanten hör man ju hojarna när en JAS startar.


Inte för att bitchen.. Men utan begränsningar så hade det snurrat hojar eller bilar på Sviestad 7 dar i veckan från morgon till kväll.. Jas lyfter i 25 sekunder inte sådär jätteofta.

Faktikst!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inte för att bitchen.. Men utan begränsningar så hade det snurrat hojar eller bilar på Sviestad 7 dar i veckan från morgon till kväll.. Jas lyfter i 25 sekunder inte sådär jätteofta.

Faktikst!
Jo, självklart är det så, och alla hade haft öppna rör. Men det borde ju finnas nån slags rimlighet åt båda håll, nu har ju alla som stör sig på ljudet vetorätt känns det som. Bara för att Agda råkade tillbringa enda helgen på året i sin sommarstuga när det va SM-helg borde ju inte det orsaka begränsningar för oss resten av året. Vi kanske skulle smyga runt i villakvarteren på kvällarna och ljudmäta kräftskivor, midsommarfester osv å klaga på det? :hihi
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
:tummenupp
Det jag verkligen inte fattar är hur detta blir ett problem över tiden?

Visst bygger man en bana precis i anslutning av ett bostadsområde så förstår jag att man får klagomål! Dock så förstår jag det som att människor som flyttar till områden vid befintliga banor börjar klaga! Detta övergår mitt förstånd helt och hållet då knappast någon medvetet skulle tex. flytta intill stadens soptipp eller industriområde och börja klaga över lukt och bullernivå!

Bara i mellanmjölkens sverige kan någon komma i efterhand och klaga fast det är dom som gjort misstaget från början!

Och om jag inte misstar mig så har motorcyklar blivit tystare vilket gör det ännu mer konstigt att kraven ökar!



Det är detta som jag tycker är det största problemet för oss förare!
Jag och en till i Superbike klarade oss på ARC när det var SM tävling där i somras. Resten blev underkända eller hade inte nog mätvärden.
Jag har Helsystem med DB-killer och känner mig jäkligt lyckligt lottad för att jag har klarat bullerkraven hela säsongen (sedan jag satte i db-killer).

Men till problemet för oss förare...
Jag fattar inte att man kan få så grymt olika mätvärden...?
Som du säger kan det skillja 6-7 db en normal bandag...? Skiljer ofta åtm -7 db mellan olika banor och mät tillfällen...?
Som du säger är dessutom ljudet logaritmiskt vilket innebär att detta är mycket kraftiga skillnader!
I en annan tråd har vi diskuterat detta med många 100 kanske 1000 tals inlägg. NR 18 har koll så han har redan förklarat det mesta i dessa trådar.
Men problemet kvarstår! Just skillnaderna i mätningen gör ju att man ena dagen blir diskad och andra frikänd...!
Detsamma gäller ju bandagar.
Jag köper att vi förare skall göra allt vi kan för att få ner ljudet men...
Jag vill lägga över en passning till arrangörerna också. Om man betalar någon 1000 lapp för att köra, däck ta ledigt från jobbet m.m. så vill man ju inte bli diskad/sluta köra pga att mätningen felar och inte hojen.
Tycker åtm man borde få pengarna tillbaka om man inte klart kan påvisa att föraren låter för mycket.


Att jämföra motorbanor med flyg, tåg och väg är som att jämföra äpple och gatlampor.

Våra motorbanor räknas inte direkt som samhällsviktigt kommunikation hur mycket vi än vill. Det är två helt skilda regelverk som gäller....nästan i alla fall.
Att sen gränsen ligger på 95dB kan man tycka vad man vill om men så är dagens regler och följer vi/banägarna inte dem så är det inte så att vi kommer få höjda gränser. Snarare kommer ännu hårdare gränser betydligt fortare.

Att man mätt upp en hoj till 85dB förbirullandes utan motorn igång är inget konstigt. Eftersom dB-skalan är logaritmisk så är 10dB ökning en rejält kraftig ökning.
Sen beror det som någon skrev väldigt mycket på vädret, hur man mäter, hur man håller mätaren e.t.c.

Våra mätningar på Ring Knutstorp har diffat på 6-7dB mellan en "bra" dag och en som var total katastrof. Än så länge vet vi inte exakt varför men vindriktning, lufttryck, luftlager e.t.c. spelar in.

Tyvärr är ljud ingen exakt vetenskap och det är också det som gör att man har svårt att med plank/bullervallar dämpa bort ljudet. Det fungerar som sagt på närområdet men bara ett par 100m bort så ändras inte ljudnivåerna nämnvärt.
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
:tummenupp



Men till problemet för oss förare...
Jag fattar inte att man kan få så grymt olika mätvärden...?
Som du säger kan det skillja 6-7 db en normal bandag...? Skiljer ofta åtm -7 db mellan olika banor och mät tillfällen...?
Det är nog framför allt vinden som ger olika mätvärden och sen mäts det inte på exakt samma ställe på olika banor, men det finns massor av parametrar. Det går inte att luta sig tillbaka och känna sig nöjd om man precis ligger under 95 db. Utan fortsätt försöka få ner ljudet ner mot 93 db så ska det till väldigt mycket innan du kommer över 95 db. Olja in kedjan och sätt något litet skydd för insuget är enkla grejer som kan rädda en bandag.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Det är nog framför allt vinden som ger olika mätvärden och sen mäts det inte på exakt samma ställe på olika banor, men det finns massor av parametrar. Det går inte att luta sig tillbaka och känna sig nöjd om man precis ligger under 95 db. Utan fortsätt försöka få ner ljudet ner mot 93 db så ska det till väldigt mycket innan du kommer över 95 db. Olja in kedjan och sätt något litet skydd för insuget är enkla grejer som kan rädda en bandag.

Jag och en till låg som sagt på 95 resten över. Jag har haft mellan 93 o 98 db hela säsongen. Utan db killer hade jag 107...? på Mantorp.

För oss förare är det ju också lite svårt. Om man har gjort allt man kan för att få ner ljudet ska man sedan ringa ner till ex Knutstorp och fråga åt vilket håll det blåser, hur temperaturen ligger osv innan man åker ner? Hoppas du/ni förstår vad jag menar!

Jaja det är bara att försöka hitta ytterligare sätt att få ner ljudet.
Ska kolla det där med insuget men det är inte det som är det värsta på min hoj tror jag. Ljuddämparen är kort och sticker ut på höger sida och blåser (om man har otur) rätt in i mikrofonen om mikrofonen är placerad på den sidan av banan...
 
Last edited:

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
db är en logaritmisk skala där man brukar räkna att en ökning av 6 db är en fördubbling i ljudet men en ökning på 2-3 db är knappt märkbar. men avståndet från ljudkällan har självklart inverkan då en dubbling av avståndet sänker ljudet med (3 eller 6 db nu blev jag lite osäker så får fråga ljudteknikern på jobbet).

innan jag körde smc open quatro på gelleråsen mätte jag hojen på jobbet till 118 db vid fullvarv 1m rakt bakom hojen men med en db killer i så klarade jag mig under hela kursen men hojen går fan så mycket bättre utan db killer
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
håller med masen! ljudmätningen måste bli mer av en konstant som inte felar så pass mycket mellan olika banor eller mättillfällen. sen alla dessa hemmabyggda lösningar är kanske inte heller alltid så lyckat. har pesonligen egat bakom en hoj som skickade sin hemmabyggda db-killer rätt på mitt kåpglas. är det den vägen svensk racing ska ta?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
håller med masen! ljudmätningen måste bli mer av en konstant som inte felar så pass mycket mellan olika banor eller mättillfällen. sen alla dessa hemmabyggda lösningar är kanske inte heller alltid så lyckat. har pesonligen egat bakom en hoj som skickade sin hemmabyggda db-killer rätt på mitt kåpglas. är det den vägen svensk racing ska ta?
Det borde ju ställas krav på att sånt som sitter instoppat i avgassystemet är fastnajat precis som "allting annat". Annars kan det nog som sagt bli mycket hempul som kan ställa till med elände. Jag vill inte ha en sån pryl mitt på visiret eller fingrarna tex :näsblod
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Det är ju rentav skrattretande att man har lägre db krav på en bana än på besiktningen.

Och det är inte så i andra länder. Kanske dags att inse att det är faktiskt orimliga, fucked up db gränser istället för att tycka att det är okej.
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
håller med masen! ljudmätningen måste bli mer av en konstant som inte felar så pass mycket mellan olika banor eller mättillfällen. sen alla dessa hemmabyggda lösningar är kanske inte heller alltid så lyckat. har pesonligen egat bakom en hoj som skickade sin hemmabyggda db-killer rätt på mitt kåpglas. är det den vägen svensk racing ska ta?

Väder och vind är tyvärr inte konstant, enda lösningen är att din hoj ligger en bit under 95db vid "normala förhållanden". En sur granne kommer såklart passa på att boka in en kontroll mätning från kommunen precis den dagen vinden ligger på från fel håll och det körs MC, banan riskerar böter och verksamheten kan begränsas ytterliggare.
Absolut viktigt att inget flyger omkring.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är problemen större i 600 än 1000 idag?

Spontant känns det som att det för ett gäng år sen var problem för att folk körde med öppnade system. Idag har ju ex R6an problem ibland med orginalsystem :(.

Slog mig nu att nyare hojar varvar vansinnigt mkt mer än för bara 5-7 år sen. Ger inte det helt andra frekvenser, som borde låta mer på nära håll, men ha sämre överlevnad (alltså dö ut snabbare i takt med avståndet)?

En 600 på 15000 rpm upplevs mer högljudd vid bankanten än en 1200 twin, men hur är det på 800 meters håll?

Ljuddämpandet i sig måste ju ha olika optimala tillvägagångssätt beroende på ljudkaraktär också eller? Finns det nån kunskap på det? Och hur tänker man när man mäter 3 meter från hojen för grannens skull, när grannen är nån kilometer bort?
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
Väder och vind är tyvärr inte konstant, enda lösningen är att din hoj ligger en bit under 95db vid "normala förhållanden". En sur granne kommer såklart passa på att boka in en kontroll mätning från kommunen precis den dagen vinden ligger på från fel håll och det körs MC, banan riskerar böter och verksamheten kan begränsas ytterliggare.
Absolut viktigt att inget flyger omkring.

Jag tycker att det är jättebra att vi alla gemensamt försöker få ner ljudet.
Jag själv är en utav dom som låter minst (mer tur än skicklighet).

Men återigen om jag ligger på 93 db och blir uppmätt med det på 2-3 banor och kommer till en 4 e bana och blir uppmätt på 98 db och skickas hem.
Vem skall betala 1400 kr i anmälningsavgift (Alt 2700 race), soppan tur/retur och lediga dag/dagar ifrån jobbet osv?
Hoppas du förstår vad jag menar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är problemen större i 600 än 1000 idag?

Spontant känns det som att det för ett gäng år sen var problem för att folk körde med öppnade system. Idag har ju ex R6an problem ibland med orginalsystem :(.

Slog mig nu att nyare hojar varvar vansinnigt mkt mer än för bara 5-7 år sen. Ger inte det helt andra frekvenser, som borde låta mer på nära håll, men ha sämre överlevnad (alltså dö ut snabbare i takt med avståndet)?

En 600 på 15000 rpm upplevs mer högljudd vid bankanten än en 1200 twin, men hur är det på 800 meters håll?

Ljuddämpandet i sig måste ju ha olika optimala tillvägagångssätt beroende på ljudkaraktär också eller? Finns det nån kunskap på det? Och hur tänker man när man mäter 3 meter från hojen för grannens skull, när grannen är nån kilometer bort?
I den här tråden så finns en hel del svar på just såna frågor! :tummenupp
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Jag tycker att det är jättebra att vi alla gemensamt försöker få ner ljudet.
Jag själv är en utav dom som låter minst (mer tur än skicklighet).

Men återigen om jag ligger på 93 db och blir uppmätt med det på 2-3 banor och kommer till en 4 e bana och blir uppmätt på 98 db och skickas hem.
Vem skall betala 1400 kr i anmälningsavgift (Alt 2700 race), soppan tur/retur och lediga dag/dagar ifrån jobbet osv?
Hoppas du förstår vad jag menar.
Det är mardröms scenariot du beskriver :mad: Man gör massa för att få ner ljudet på hojen, får fina db värden och sen bara bang. Det är väldigt stor skillnad på 93 och 98 db. Händelser som detta är verkligen sånt som kan få människor att slänga in handskarna och sluta. Skulle gissa på att en sådan stor skillnad i mätvärden beror på att ditt utblås gått rakt mot mätaren vilket det troligen inte gjort vid övriga banor. Här kan jag tycka att de som sköter mätutrustningen bör föra en dialog med den berörde föraren och inte bara stirra sig blind på siffror. Men det är jätte svårt att få det rättvist för alla. Det springande punkten är hur mycket ljud som kommer till grannen, så risken finns att dämparna börjar byggas för att klara kontrollerna men bullret till grannarna ökar.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det springande punkten är hur mycket ljud som kommer till grannen, så risken finns att dämparna börjar byggas för att klara kontrollerna men bullret till grannarna ökar.

Fast hur tänkte du att man skulle lura mätaren vid båda statisk och förbifart samtidigt som det låter mer till grannarna?

Att lura en statisk mätning med stängda avgasspjäll/insugsspjäll annan mappning, lägre förtändning osv köper jag men hur lurar man förbifart ?

Är problemen större i 600 än 1000 idag?

Spontant känns det som att det för ett gäng år sen var problem för att folk körde med öppnade system. Idag har ju ex R6an problem ibland med orginalsystem :(.

Slog mig nu att nyare hojar varvar vansinnigt mkt mer än för bara 5-7 år sen. Ger inte det helt andra frekvenser, som borde låta mer på nära håll, men ha sämre överlevnad (alltså dö ut snabbare i takt med avståndet)?

En 600 på 15000 rpm upplevs mer högljudd vid bankanten än en 1200 twin, men hur är det på 800 meters håll?

Ljuddämpandet i sig måste ju ha olika optimala tillvägagångssätt beroende på ljudkaraktär också eller? Finns det nån kunskap på det? Och hur tänker man när man mäter 3 meter från hojen för grannens skull, när grannen är nån kilometer bort?

Där är en stor skillnad i ljudutbredning beroende på frekvensen och karaktären på ljudet. Ställ dig 1km från en crossbana och hör när både 2-t och 4-t tränar samtidigt, du kommer inte att höra 2-t trots att de har större problem att klara den statiska mätningen i depån....

Av rent fysiskikaliska orsaker så är det svårare att dämpa en stor Twin där man både har större våglängd på bullret och samtidigt är avgaspulsen stor i volym. Det är därför Aprilia Mille har ett stort kanonrör på sidan medan XYZ1000 klarar sig med en liten burk under motorn.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fast hur tänkte du att man skulle lura mätaren vid båda statisk och förbifart samtidigt som det låter mer till grannarna?

Att lura en statisk mätning med stängda avgasspjäll/insugsspjäll annan mappning, lägre förtändning osv köper jag men hur lurar man förbifart ?

HD kanske? :D När jag kört på Gelleråsen har folk förvånat sagt till mig att de inte fattar hur en hoj som låter så kopiöst inte blir flaggad, men det har gått bra. :gnissla
Basljudet färdes ju dessutom mycket längre från banan.

Men att släppa ut ljudet vid lägre frekvens än B-vägningen prioriterar är ju knappast möjligt enbart genom ljuddämpardesign. Måste till stora cylindrar. Så det var ett OT-stickspår
 
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Problemet är väl att det finns gott om originalsystem som låter för mycket också. Jag har inte original på nån av mina hojar, men ingen av dom låter för mycket heller å andra sidan :)

Jag har en Jorsymora som är väldigt tyst som borde hålla måttet vid ljudmätning, jag kör mycket på Sviestad (trafikövningarna) och där är det benhårt orginal som gäller, så det blir alltid orginalet vid banköringar.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Får man ner ljudet från insuget om man rullar in airductsen med ljuddämpande material, eller måste det vara nåt som skärmar av framifrån?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top