Hur löser ni ljudet vid bankörning?

Det enda sättet att få ner ljudet är att dämpa det vid källan. Bullervallar och plank har bara effekt omedelbart bakom, inte på längre avstånd.

Vet inte men svårt att köpa det där!
Så du menar att om man bygger med hjälp av plank en 4-6m hög "staket" runt banan så dämpar det inte ljudet?

Ok, då vet man.
Ska även läsa igenom tråden det länkades till tidigare, verkar stå mycket intressant info där.

men verkar det påverka flygplatserna? ...

Nog olika från flygplats till flygplats men påverkan behöver ju inte alltid betyda nedläggning... Begränsade dagar i veckan, begränsade tider på dagen, begränsat antal start & landningar... Påverkar även privat/hobby-flygare på vissa håll i landet. Är ingen expert och detta är ju lite OT, ville bara påpeka att det nog inte är bara motorcyklister som är påverkade av bullerkrav utan motorsport i allmänhet och även flyg.

Nog olika från flygplats till flygplats men påverkan behöver ju inte alltid betyda nedläggning... Begränsade dagar i veckan, begränsade tider på dagen, begränsat antal start & landningar... Påverkar även privat/hobby-flygare på vissa håll i landet. Är ingen expert och detta är ju lite OT, ville bara påpeka att det nog inte är bara motorcyklister som är påverkade av bullerkrav utan motorsport i allmänhet och även flyg.

Självklart!
Men hur långt ska detta gå? om en hoj låter 85db bara svischande förbi med avstängd motor så undrar man hur pass mycket 95db kan störa dessa runtom som bor ett par km bort.

men verkar det påverka flygplatserna? inte märkvärt.
det klagades som fan ang. brommaflygplats, det skulle läggas ner osv. men inte ett skit hände. tycker det ska införas en lag om att om man flyttat dit innan banan byggdes har man nåt att säga om, men annars så har man gjort sitt val och acceptera eller flytta.

Hela samhället för ljud, gillar man inte ljud så kanske man ska fundera ifall man ska se till att bli döv.

-Fotboll
-Helikopter flygning
-flygplan
-dagis
-demostrationer
-byggen
-motorvägar
-alla möjliga fordom i trafiken (yrkesfordon - nöjesfordon)

listan kan göras lång.

Nu skall vi se här.

Essingeleden är hårt ifrågasatt, speciellt nu när Kungsholmen växer, det diskuteras ständigt om man inte måste täcka över hela leden.

Arlanda har fått dirigera om inflygningar då Rosersberg som kommun klagar ständigt och man har även restriktioner på inflygningshöjd och tider på dygnet.

Bromma har restriktioner på antal flygningar och såvitt jag vet vilka sorts plan som får gå ned där.

Utomhuskonserter har extrema restriktioner på hur mycket det får låta på vilka avstånd.

Saltsjöbanan t.ex. måste åtgärda tåg samt bullerplank då de boende klagar när den skramlar förbi.

Ja, listan kan göras lång över hur saker påverkas av ljudregler och faktiskt inte så svårt att få lite koll på bara av att läsa lite dagstidningar regelbundet.

Vet inte men svårt att köpa det där!
Så du menar att om man bygger med hjälp av plank en 4-6m hög "staket" runt banan så dämpar det inte ljudet?

1. Lite magstarkt att ifrågasätta folk som driver banverksamhet kan jag tycka.

2. Det krävs minst 6m höga plank för att något ens skall hända med ljudet och det sker då bara i absolut närhet, lite längre bort så händer inget med ljudet pga planket. Det blåser så att säga över planket.

3. Bygglov för 6m höga plank är inte så lätt heller...

Nu skall vi se här.

Essingeleden är hårt ifrågasatt, speciellt nu när Kungsholmen växer, det diskuteras ständigt om man inte måste täcka över hela leden.

Arlanda har fått dirigera om inflygningar då Rosersberg som kommun klagar ständigt och man har även restriktioner på inflygningshöjd och tider på dygnet.

Bromma har restriktioner på antal flygningar och såvitt jag vet vilka sorts plan som får gå ned där.

Utomhuskonserter har extrema restriktioner på hur mycket det får låta på vilka avstånd.

Saltsjöbanan t.ex. måste åtgärda tåg samt bullerplank då de boende klagar när den skramlar förbi.

Ja, listan kan göras lång över hur saker påverkas av ljudregler och faktiskt inte så svårt att få lite koll på bara av att läsa lite dagstidningar regelbundet.

1. Lite magstarkt att ifrågasätta folk som driver banverksamhet kan jag tycka.

2. Det krävs minst 6m höga plank för att något ens skall hända med ljudet och det sker då bara i absolut närhet, lite längre bort så händer inget med ljudet pga planket. Det blåser så att säga över planket.

3. Bygglov för 6m höga plank är inte så lätt heller...

Ja visst har det klagats och några muppar lagt fram förslag, men har det verkligen hänt nåt? Jag ser inte det, hämtat vänner sent på flygplatsen. Sedan bara för vissa klagar så betyder det inte att de bara kan stänga ner stället eller området och förbjuda det. Och jag kan ge mig fan på att åker man långt ut i skogen helt åt helvete och bygger en bana så ska det klagas ändå.

Sedan det med plank. Man måste få fråga, mycket som sägs men frågan är hur pass mycket man är villig att göra som banägare för att verksamheten kan fortsätta. Och när det klagas så pass så ser jag inte varför en sådan lösning inte ska få godkänt. Allt ligger i banägarens intresse som sagt, utan oss och andra förare av olika fordon får de inte in pengarna och löser de inte det så försvinner vi snart och då kan de lika gärna stänga ner.

Ljud är svårt.
Kalla dagar (under -10) låter det som om brommaplanen står
och varmkör i trädgården på morgonen. Sjuk högt ljud.
Årets övriga dagar hörs det noll och intet.
Ljud diffrakterar runt hörn och studsar på inversionsskikt.

Sedan är det väl klart som korvspad att en samhällsviktig funktion
som dessutom genererar hundratals miljoner i vinst lätt kan lobba
fram politiska beslut som passar dess agenda.(flyg, motorväg)
Inte lika lätt för några fattiga mc-ligister.

Problemet är väl också lite att banorna ligger på bonnvischan.
Det är ju knäpptyst där, bättre med stadsbanor.
(förutom markpriserna då. :rolleyes:)

/e

Gällande plank så borde det väl vara så att de inte kan dämpa ut ljudet (hur absorberar en plankmur ljudenergi?) utan bara reflektera/leda om ljudet, så att det hamnar någon annanstans, eller efter några hundra meter återigen når marknivå där det stör.

Borde inte en tjock buskskog/lövskog/granskog runt banan göra mer för ljudet hos grannarna? Dvs plantera något som har en väldig massa kilon löv/barr i luften som likt dämpningen i en ljuddämpare vibrerar med ljudvågorna och plockar ur energin ur ljudet? Även växtlighet nära marken över en stor yta borta förhindra reflektion av ljud till viss del.

Mycket prata om plank, lövskog och granskog, själv tycker jag det är enklare att sätt på orginalet, 4 skruv = 2 minuter.:)

Använder noisekiller såklart! :fakta

http://www.ninja250forum.com/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=3395.0

Oct%202010%20023.jpg

Mycket prata om plank, lövskog och granskog, själv tycker jag det är enklare att sätt på orginalet, 4 skruv = 2 minuter.:)

Jobbiga ni är - jag som kör ett hemmabygge där helsystem + absorption är "originalet" då? ;)

Det enda sättet att få ner ljudet är att dämpa det vid källan. Bullervallar och plank har bara effekt omedelbart bakom, inte på längre avstånd.

Det är väll inte helt sant? :va
Det är lite olika beronde på hur miljön runt banan ser ut, ofta kan man styra bort ljudet ganska bra med vallar, med förutsättning att det kan styrs till ett ställe som inte störs av ljudet som exempelvis en motorväg eller en skog. Sen kan tyvärr vinden sätta banans isolerande konstruktionen ur funktion. Sen minskar ljudet om det måste färdas långt. Det väldigt mycket enklare och billigare att åtgärda källan. En stor klumpig dämpare som stryper motorn lite är normalt vad som behövs. klubben jag kör med har lagt ner drygt 250 tusen de senaste 10 åren på att minska/styra ljudet annorlunda och då har det varit många gratis grävare oxå :)

Var det inte på Arlanda TT bana de mätte ljudnivån på en S1000rr på rakan med avstängd motor i hög fart och det visade 85db?

Bl.a. Ezzo stod och mätte när jag var där på "testkörningen" i slutet av förra säsongen och han reagerade inte nämvärt när jag frågade efter nåot pass. Dock hörde jag aldrig talas om några specifika siffror heller. Det måste finnas hojar som låter mer än s1000, även original.

Att jämföra motorbanor med flyg, tåg och väg är som att jämföra äpple och gatlampor.

Våra motorbanor räknas inte direkt som samhällsviktigt kommunikation hur mycket vi än vill. Det är två helt skilda regelverk som gäller....nästan i alla fall.
Att sen gränsen ligger på 95dB kan man tycka vad man vill om men så är dagens regler och följer vi/banägarna inte dem så är det inte så att vi kommer få höjda gränser. Snarare kommer ännu hårdare gränser betydligt fortare.

Att man mätt upp en hoj till 85dB förbirullandes utan motorn igång är inget konstigt. Eftersom dB-skalan är logaritmisk så är 10dB ökning en rejält kraftig ökning.
Sen beror det som någon skrev väldigt mycket på vädret, hur man mäter, hur man håller mätaren e.t.c.

Våra mätningar på Ring Knutstorp har diffat på 6-7dB mellan en "bra" dag och en som var total katastrof. Än så länge vet vi inte exakt varför men vindriktning, lufttryck, luftlager e.t.c. spelar in.

Tyvärr är ljud ingen exakt vetenskap och det är också det som gör att man har svårt att med plank/bullervallar dämpa bort ljudet. Det fungerar som sagt på närområdet men bara ett par 100m bort så ändras inte ljudnivåerna nämnvärt.

Det är inte säkert att original hjälper om man har en gammal hoj. Min låter 98db enligt bilprovningens mätning och Knutstorp har gränsen vid 93db vid förbikörning. Gränsfall eller tror ni jag klarar mig?
Var har du fått 93 dB på Knutstorp ifrån?
Nyfiken.

Problemet är väl att det finns gott om originalsystem som låter för mycket också. Jag har inte original på nån av mina hojar, men ingen av dom låter för mycket heller å andra sidan :)

Och efter att ha klagat på ljudnivåer så trycker man på sig sitt headset och brassar satan rätt in i öronen, seven-eleven :rolleyes:

Original säger ni! Många originalsystem låter mer än 93db eftersom besiktnings kraven ligger högre.

Det jag verkligen inte fattar är hur detta blir ett problem över tiden?

Visst bygger man en bana precis i anslutning av ett bostadsområde så förstår jag att man får klagomål! Dock så förstår jag det som att människor som flyttar till områden vid befintliga banor börjar klaga! Detta övergår mitt förstånd helt och hållet då knappast någon medvetet skulle tex. flytta intill stadens soptipp eller industriområde och börja klaga över lukt och bullernivå!

Bara i mellanmjölkens sverige kan någon komma i efterhand och klaga fast det är dom som gjort misstaget från början!

Och om jag inte misstar mig så har motorcyklar blivit tystare vilket gör det ännu mer konstigt att kraven ökar!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back