Hur lösa värmeproblemet för kylvatten utan glykol?

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har en hoj som jag är rädd att den går över 108C kylvattentemp på bana (vilket ger 1 bar utan glykol). Vad är vanligaste sättet att lösa det här problemet? Jag ser inte riktigt hur jag skulle kunna öka kylarean utan att ta till jobbiga åtgärder.

Kyler det något alls om man stoppar en bit extrakylare nere i båten även om all luft som kommer in där redan har passerat oljekylet samt värmts upp av avgassystemet?

Kan man förspänna kylarlocket mer för att öka säkerhetstrycket från 1 till säg 2 bar och på så sätt höja kokpunkten 7-8C ytterligare?

Om det krävs större kylare, var köper man isf billiga kärnor att kapa/svetsa lämpliga block av?

Gör det någon nytta att gå upp i tjocklek på kylpaketet, eller är det bara frontarea som räknas?
 
Ja, du kan öka trycket i kylaren så höjer du kokpunkten.
Ja, en tjockare kylare kyler mer än en tunn.

Att placera en extra kylare bakom avgasrör och oljeklyalre är nog en mycket dålig lösning.
Hellre skulle jag då montera en liten extra kylare bakom eller framför ordinarie kylare. Tänk i så fall på att först cirkulera i den bakre kylaren och sedan i den främre för bäst totaleffektivitet.

Eller kanske en större oljekylare? Vet du hur hög oljetemp du brukar ha? Kallare olja kommer ju sänka hela motorns temp i slutänden.
 
Waterwetter sänkte min temp på kawan med ett antal grader. Jag hade börjat där och sett vad det ger för temp.
 
Kolla igenom kåporna också, så att all luft tvingas gå igenom kylpaketet och inte halkar förbi på sidan, luftmotståndet är ju hyggligt i kylaren jämfört med hålen runt om, mao är det viktigt att det är "tätt" runt om.

Sen ska ju luften kunna komma ut också, dvs det är viktigt att du har öppet ut, bakom kylaren.
 
Får man göra sig lite dum och fråga varför du inte bara häller i glykol?
 
OK! Antog att det kanske var något sådant. Waterwetter funkar ju med betydligt svagare koncentration så det gör väl inget om blaskar ur sig sånt kylvatten.
 
Waterwetter höjer ju inte kokpunkten vad jag kan se, dock verkar det öka värmeutbytet mellan kylvätska och metall.

Jag räknade lite fel innan, det verkar som att jag hamnar uppåt 120-121C innan kylarlocket öppnar vid 1 bar utan glykol, och 128C med 50% glykol. Problemet kanske inte är så stort som jag befarat trots allt.

Mitt kylpaket är svartlackat (från fabrik). Gör det någon nytta att försiktigt blästra fram den rena aluytan under, eller är det bara onödigt?
 
En vanlig anledning till att tempen kryper upp är ju att kylet helt enkelt inte är så effektivt längre, ofta då pga att små stenar flugit upp och slagit till lamellerna så dessa är lite krökta = inte lika bra genomströmmning längre. Du har om jag ser rätt en tio år gammal hoj.... Hur ser kylet ut? Som nytt?
 
Jag tror inte du kommer ha något problem med kylningen om du ser till att hålla din kylare i gott skick, kör med Watervetter. Skulle du ändå få problem finns kylarlock med 1,0-1,8 bars tryck.
 
Waterwetter höjer ju inte kokpunkten vad jag kan se, dock verkar det öka värmeutbytet mellan kylvätska och metall.

Jag räknade lite fel innan, det verkar som att jag hamnar uppåt 120-121C innan kylarlocket öppnar vid 1 bar utan glykol, och 128C med 50% glykol. Problemet kanske inte är så stort som jag befarat trots allt.

Mitt kylpaket är svartlackat (från fabrik). Gör det någon nytta att försiktigt blästra fram den rena aluytan under, eller är det bara onödigt?

Rent logiskt sett borde det ju göra lite skillnad. Ju mindre som isolerar, desto snabbare energiöverföring. Sen hur mycket den färgen isolerar är väl en annan femma. Det lär väl inte vara sååå mycket eftersom det är påklibbat från fabrik
 
En vanlig anledning till att tempen kryper upp är ju att kylet helt enkelt inte är så effektivt längre, ofta då pga att små stenar flugit upp och slagit till lamellerna så dessa är lite krökta = inte lika bra genomströmmning längre. Du har om jag ser rätt en tio år gammal hoj.... Hur ser kylet ut? Som nytt?

Vet inte hur krokiga lamellerna är, gavlarna är iaf krokiga ;)

Även mycket möjligt att min tempmätare lurar mig då jag har givaren till instrumentet i ett av topplocken, och saknar givare i själva kylet.
 
Det finns ju kylarvätska (som jag inte kommer ihåg vad det heter, men görs på naturgas) med högre kokpunkt.
Vet inte om det är tillåtet.
Är lättare än vatten och även om det kanske inte tål mycket mer värme, så gör varje grad stor skillnad.
 
Vet inte hur krokiga lamellerna är, gavlarna är iaf krokiga ;)

Även mycket möjligt att min tempmätare lurar mig då jag har givaren till instrumentet i ett av topplocken, och saknar givare i själva kylet.

Kör tills det kokar och lös problemet då.Original tempmätare överskattar ofta pga sin sensorplacering, det är väldigt få moderna sportmoppar som kokar vid banåka i sverige.
 
Mitt kylpaket är svartlackat (från fabrik). Gör det någon nytta att försiktigt blästra fram den rena aluytan under, eller är det bara onödigt?

Rent logiskt sett borde det ju göra lite skillnad. Ju mindre som isolerar, desto snabbare energiöverföring. Sen hur mycket den färgen isolerar är väl en annan femma. Det lär väl inte vara sååå mycket eftersom det är påklibbat från fabrik

Det är ju skillnad på färg och färg också. Skulle den vara rollad i någon tjock färg som är totalt olämpad för att användas på kylare så skulle det säkert göra stor skillnad att få rent den.
Men exempelvis på datorkylare (för processorer, grafikkort mm) så är eloxering vanligt. Eloxeringen är ett tunt skikt som kan göras i många olika färger (bl.a svart). Skyddar mot rost/ärgning men har i stort sett obefintlig inverkan på värmeöverföring.
Nu genererar ju inte datorkomponenter lika mycket värme som en mc/bil motor, men å andra sidan så har inte datorer lika stora kylare som radiatorerna på motorcyklar/bilar och om du inte monterar komponenterna utan chassi i en vindtunnel så kommer du inte i närheten av samma luftflöde i en dator som att köra i 100km/h.
Så totalt sett så blir datorer känsligare för hur bra kylflänsarna kan avge värme än från bil/mc (speciellt överklockade grafikkort).
Så om vi kan anta att tillverkaren använt något lämpligt, istället för att rolla kylaren i färg för båtskrov eller dyl. så skulle inte jag blästra kylaren.


Även mycket möjligt att min tempmätare lurar mig då jag har givaren till instrumentet i ett av topplocken, och saknar givare i själva kylet.

Antar att du menar radiatorn med "kylet" ?
Tempsensorn behöver inte sitta inne i radiatorn, utan skulle kunna sitta någon annan stans i kylsystemet, exempelvis i en koppling på slangen (slang för kylsystem, inte bakdäcket :rolleyes:)
Men sitter tempsensorn i ett av topplocken så är den tempen troligtvis betydligt varmare än kylvattnet.
Så ja, troligtvis blir du lurad av din tempmätare.
 
Rätt färg hjälper till att avstråla mer värme, fel färg försämrar.

Jag gissar att italienarna inte målat med första bästa färgburk.

Stämmer, svart avger värme bäst och vitt sämst. Det är därför kylare ofta är svarta och elementen hemma är vita!
 
Stämmer, svart avger värme bäst och vitt sämst. Det är därför kylare ofta är svarta och elementen hemma är vita!

Nja. Precis som med en kylare så vill man att element ska avge värme så bra som möjligt, och de är vita för att det ser bäst ut helt enkelt.
Effekten av "rätt" färg på en motorkylare är försumbar jämfört med hur den är tänkt att avge energi.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top