Hur låser ni era hojar?

Kedja till en fastbultad ring i golvet i garaget, och när jag parkerar på stan så kör jag ett Abus Detecto 8000. Bra pryl, dock känslig som satan. Har råkat lösa ut det ett par gånger bara av att stoppa in nyckeln. Hjärtattack var ordet.

Last edited:
När jag är b8 så kör jag skivbromslås och tändningslås. Hemma så är det samma plus låst garage.

Varför finns det inte låsmuttrar till MC, precis som till bilar med dyra fälgar? Vet inte hur vanligt det är att de skruvar av hjul för att bli av med låset, kanske inte är ett problem? Statistik likt den som finns för diverse olyckor borde finnas för stölder. Vad är vanligast, knipsade lås, lyfter in hela ekipaget i en Van..? Kunde vara bra att veta så man bättre vet hur man ska försvåra en stöld.

Har också funderingar kring detta med hur jag ska låsa fast hojen. Bor i lgh och har inte tillgång till något garage än. Är starkt inne på att skaffa ett skivbromslås med larm i, sen kräver inte försäkringsbolaget mer än ett styrlås för att försäkringen skall gälla. Tror inte det finns någon direkt bra fästpunkt för att ha en kedja och fästa i något utanför om man inte skall ställa den ut mot den större vägen som går förbi lägenheterna. Kanske chansa på att ställa den längre in bland alla andra lägenheter och hoppas på lättväckta grannar ( mycket äldre folk i husen här och dem sover la inte så bra?)

well-locked-bike.jpg

:tummenupp

+1 på Abus Detecto. Har modellen med kätting, men tyvärr är det för trångt på kåtten, så kan inte använda den. :(

Abus detecto larmlås i främre bromsskiva sen en abuskätting som jag delar med grannen i det bakre hjulet. Och givetvis styrlåset.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT