Hur låser ni era hojar?

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Blir nervös när man läser om alla stölder. Larm känns som en riktigt bra ide. Antingen i låset, typ BOSS Alarm eller ett larm på hojen. Tjuter det när man sover om natten så lär det hjälpa. Även när man parkerar i stan tex, kan skrämma bort tjuven. Gällande kedja så kan jag inte släpa med sådan när jag kör. Får inte plats nånstans, däremot när den står hemma. Vill säkra den mot att någon släpar bort hojen, skivbromslås känns därmed inte tillräckligt.
 

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag har min parkerad i garage med bilen parkerad framför garaget så jag använder endast ett skivbromslås.
 

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2007 Honda Hornet
Går i samma tankar. Kör skivbromslås i framhjulet, kedja genom bakhjulet och fast i carporten. Hojen övertäckt med en filt. Bilen så tight parkerad emot att man knappt får in ett standard A4 papper emellan. Men har ständig ångest att det inte räcker och måste kolla till hojen minst en gång om dagen. Skadad?? :dummer
Detta är dock sommartid. Nu står den inlåst på hemlig ort :hihi
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Ja, om kvällen har även jag ställt bilen mot dörren till förrådet. Men det händer ju att bilen (och jag) inte är hemma. Kedja är nog att föredra. Inget fast att dra den runt dock.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Om du ofta kör till samma ställe, säg pendla till jobbet, så köp en billigare tjock kedja a la biltema och sätt fast vid stolpe eller dyl. där du parkerar. Låt den kedjan alltid sitta där. Skaffa skivbromslås med extra lång bult. Så brukade jag göra innan de rev ner huset brevid och MC-rutan där jag brukade parkera.
 

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Träffade en kompis härom veckan, nybliven far. Han skulle ställa in sin barnvagn i trapphuset och började mecka med nån sorts lås. Men det visade sig va en rätt bra pryl. larm med typ slanglås variant, för barnvagnar. 124 db och tjuter om man börjar fippla eller klippa det! HÖGT! 500 spänn.... blir min lösning av extra säkerhet förutom skivbromslåset....
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
låsa?
För något år sedan letade jag efter nycklarna när våren kom och hittade dem inte utan fram med extra nycklarna och sen ut i dåvarande garaget för att starta hojen efter vintern. Men se på fan... där satt de redan nycklar i tändningslåset.
Men det var då.
Nu är det tändningslås och skivbromslås. Ganska förskonade från mc stölder här på ön dock.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Hemma: Låst flerbilsgarage där jag har bur, kedja i väggen, skivbromslås, tändningslås och kapell.
Borta: Skivbromslås och tändningslås. Funderar på tipset från Kogi, det där med kedja på jobbet då jag ofta pendlar med mc när det är varmt.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jaha.. jag hade ju ett inlägg om hur jag låser

samt vad jag hade till salu

dessvärre är alla pm också borta... så ni som hade skickat pm till mig, gör det igen :/
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Det enda tips jag kan ge när det gäller skivbromslås är att köpa ett som omsluter bromsskivan:
skivbromslas-hanglas.gif

...och inte:
3212.jpg

eftersom jag har varit med om att de har klippt upp själva bromsskivan med lås 2 och plockat bort låset.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Kanske lite korkad fråga, men varför hjälper det övre låset från dilemmat om de klipper av bromsskivan? Är det så att man drar låsbygeln genom håligheter längre in på skivan som gör att man inte på något sätt kommer åt att ta bort skivan? Fattar inte riktigt. :confused:
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Eller du menar att de skruvar av skivan, tar bort låset och sedan sätter tillbaks igen? Och det fungerar inte med det övre låset? Eller kanske klipper av och bara slänger iväg?
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Kanske lite korkad fråga, men varför hjälper det övre låset från dilemmat om de klipper av bromsskivan? Är det så att man drar låsbygeln genom håligheter längre in på skivan som gör att man inte på något sätt kommer åt att ta bort skivan? Fattar inte riktigt. :confused:

Finns inga korkade frågor, jag förklarade dåligt.

Lås 1 omsluter den tjockare delen på bromsskivan (silverfärgad) som inte går att klippa med bultsax.
Lås 2 Ligger emellan de smalare delarna på bromsskivan (guldfärgad) som går att klippa med bultsax.

disc9.jpg
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Det enda tips jag kan ge när det gäller skivbromslås är att köpa ett som omsluter bromsskivan:
View attachment 381453

...och inte:
View attachment 381454

eftersom jag har varit med om att de har klippt upp själva bromsskivan med lås 2 och plockat bort låset.

Ang lås 1 så suger även det låset, det kapas enkelt genom att såga parallellt med bromsskivan o kapa själva bygeln... Jag rekommenderar låset nedan som även fungerar på bortamatchen om man inte har kedjan med (inbyggt larm också) abus-detecto-8000.jpg
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Ang lås 1 så suger även det låset, det kapas enkelt genom att såga parallellt med bromsskivan o kapa själva bygeln... Jag rekommenderar låset nedan som även fungerar på bortamatchen om man inte har kedjan med (inbyggt larm också)

Absolut...och vill man vara ännu mera extra säker så gjuter man in hela motorcykeln i betong innan man kryper ner i bingen. Glöm inte att använda kondom.

Allt går att kapa, allt går att bryta upp. Enda sättet att vara 100% säker är att inte köpa en motorcykel alls.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top