Hur låser ni era hojar?

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Blir nervös när man läser om alla stölder. Larm känns som en riktigt bra ide. Antingen i låset, typ BOSS Alarm eller ett larm på hojen. Tjuter det när man sover om natten så lär det hjälpa. Även när man parkerar i stan tex, kan skrämma bort tjuven. Gällande kedja så kan jag inte släpa med sådan när jag kör. Får inte plats nånstans, däremot när den står hemma. Vill säkra den mot att någon släpar bort hojen, skivbromslås känns därmed inte tillräckligt.
 
Jag har min parkerad i garage med bilen parkerad framför garaget så jag använder endast ett skivbromslås.
 
Går i samma tankar. Kör skivbromslås i framhjulet, kedja genom bakhjulet och fast i carporten. Hojen övertäckt med en filt. Bilen så tight parkerad emot att man knappt får in ett standard A4 papper emellan. Men har ständig ångest att det inte räcker och måste kolla till hojen minst en gång om dagen. Skadad?? :dummer
Detta är dock sommartid. Nu står den inlåst på hemlig ort :hihi
 
Ja, om kvällen har även jag ställt bilen mot dörren till förrådet. Men det händer ju att bilen (och jag) inte är hemma. Kedja är nog att föredra. Inget fast att dra den runt dock.
 
Om du ofta kör till samma ställe, säg pendla till jobbet, så köp en billigare tjock kedja a la biltema och sätt fast vid stolpe eller dyl. där du parkerar. Låt den kedjan alltid sitta där. Skaffa skivbromslås med extra lång bult. Så brukade jag göra innan de rev ner huset brevid och MC-rutan där jag brukade parkera.
 
Träffade en kompis härom veckan, nybliven far. Han skulle ställa in sin barnvagn i trapphuset och började mecka med nån sorts lås. Men det visade sig va en rätt bra pryl. larm med typ slanglås variant, för barnvagnar. 124 db och tjuter om man börjar fippla eller klippa det! HÖGT! 500 spänn.... blir min lösning av extra säkerhet förutom skivbromslåset....
 
låsa?
För något år sedan letade jag efter nycklarna när våren kom och hittade dem inte utan fram med extra nycklarna och sen ut i dåvarande garaget för att starta hojen efter vintern. Men se på fan... där satt de redan nycklar i tändningslåset.
Men det var då.
Nu är det tändningslås och skivbromslås. Ganska förskonade från mc stölder här på ön dock.
 
Hemma: Låst flerbilsgarage där jag har bur, kedja i väggen, skivbromslås, tändningslås och kapell.
Borta: Skivbromslås och tändningslås. Funderar på tipset från Kogi, det där med kedja på jobbet då jag ofta pendlar med mc när det är varmt.
 
Jaha.. jag hade ju ett inlägg om hur jag låser

samt vad jag hade till salu

dessvärre är alla pm också borta... så ni som hade skickat pm till mig, gör det igen :/
 
Det enda tips jag kan ge när det gäller skivbromslås är att köpa ett som omsluter bromsskivan:
skivbromslas-hanglas.gif

...och inte:
3212.jpg

eftersom jag har varit med om att de har klippt upp själva bromsskivan med lås 2 och plockat bort låset.
 
Kanske lite korkad fråga, men varför hjälper det övre låset från dilemmat om de klipper av bromsskivan? Är det så att man drar låsbygeln genom håligheter längre in på skivan som gör att man inte på något sätt kommer åt att ta bort skivan? Fattar inte riktigt. :confused:
 
Eller du menar att de skruvar av skivan, tar bort låset och sedan sätter tillbaks igen? Och det fungerar inte med det övre låset? Eller kanske klipper av och bara slänger iväg?
 
Kanske lite korkad fråga, men varför hjälper det övre låset från dilemmat om de klipper av bromsskivan? Är det så att man drar låsbygeln genom håligheter längre in på skivan som gör att man inte på något sätt kommer åt att ta bort skivan? Fattar inte riktigt. :confused:

Finns inga korkade frågor, jag förklarade dåligt.

Lås 1 omsluter den tjockare delen på bromsskivan (silverfärgad) som inte går att klippa med bultsax.
Lås 2 Ligger emellan de smalare delarna på bromsskivan (guldfärgad) som går att klippa med bultsax.

disc9.jpg
 
Det enda tips jag kan ge när det gäller skivbromslås är att köpa ett som omsluter bromsskivan:
View attachment 381453

...och inte:
View attachment 381454

eftersom jag har varit med om att de har klippt upp själva bromsskivan med lås 2 och plockat bort låset.

Ang lås 1 så suger även det låset, det kapas enkelt genom att såga parallellt med bromsskivan o kapa själva bygeln... Jag rekommenderar låset nedan som även fungerar på bortamatchen om man inte har kedjan med (inbyggt larm också) abus-detecto-8000.jpg
 
Ang lås 1 så suger även det låset, det kapas enkelt genom att såga parallellt med bromsskivan o kapa själva bygeln... Jag rekommenderar låset nedan som även fungerar på bortamatchen om man inte har kedjan med (inbyggt larm också)

Absolut...och vill man vara ännu mera extra säker så gjuter man in hela motorcykeln i betong innan man kryper ner i bingen. Glöm inte att använda kondom.

Allt går att kapa, allt går att bryta upp. Enda sättet att vara 100% säker är att inte köpa en motorcykel alls.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top