Hur låser ni era hojar?

Absolut...och vill man vara ännu mera extra säker så gjuter man in hela motorcykeln i betong innan man kryper ner i bingen. Glöm inte att använda kondom.

Allt går att kapa, allt går att bryta upp. Enda sättet att vara 100% säker är att inte köpa en motorcykel alls.

Tråden handlar om att ge förslag på hur man låser en hoj på ett bra sätt, ditt inlägg bidrar inte alls. Tack för ingenting.
 
Efter att ha sett youtubeklippet som nu tyvärr är borta så verkar inget av de feta kedjorna hjälpa. Även om man inte lägger kedjan i backen utan låter det sitta runt hojen och eventuell stolpe så klipper man det lätt med bultsax. Jag tror nog också på larm, smidigast verkar ju vara BOSS Alarm. Klart, inte många som reagerar men man lär ju själv vakna. Slipper installation också. Det är väl fan att man måste lägga ut pengar på lås istället för på roligare grejor.
 
Efter att ha sett youtubeklippet som nu tyvärr är borta så verkar inget av de feta kedjorna hjälpa. Även om man inte lägger kedjan i backen utan låter det sitta runt hojen och eventuell stolpe så klipper man det lätt med bultsax. Jag tror nog också på larm, smidigast verkar ju vara BOSS Alarm. Klart, inte många som reagerar men man lär ju själv vakna. Slipper installation också. Det är väl fan att man måste lägga ut pengar på lås istället för på roligare grejor.

http://www.youtube.com/watch?v=VC3hFr8p2ck

Vill man öka "säkerhetsklassen" på en kedja så ska man se till att fästa den högt. T.ex. mellan styrhuvudet och en balk i taket. Att utnyttja hela sin kropptyngd för att klippa en kedja som ligger på marken är en sak men att klippa en kedja med enbart armstyrka är något helt annat. Det finns ingen människa i världen som klipper de grövsta säkerhetskedjorna med enbart armkraft såvida inte bultsaxen lirar i 2-metersklassen.

Men det är klart.... en batteridriven vinkelkap tar ju det mesta....
 
Att alla lås går att kapa/klippa sönder är givetvis sant fast det handlar trots allt om att MINSKA riskerna för hojstöld.

Går en potentiell hojtjuv förbi en hoj utan några helst tecken på lås så är ju den hojen helt klart mycket mer intressant än en likadan hoj som har ett billigt lidl skivbromslås trots att man kanske kan sparka upp med blotta foten. Ifall låset syns dvs.

För varje väl synligt lås man lägger på minskar man risken att just din hoj blir stulen trots allt.
Sen är det upp till var o en o bestämma sig hur mycket tid o pengar man vill lägga ner på att säkra hojen varenda gång man kliver av den.

Dock anser jag att ett skivbromslås samt ett till lås med kätting och larm runt en fast punkt är ett minimum för att kunna känna någorlunda säkerhet vid parkering över natten. Dock så kanske man skulle ha ett tydligt klistermärke eller annat för att påvisa att det finns ett rörelselarm på hojen. Avskräcker nog mer än man tror. Dra på ett märke där det står "GPS ALARM" oxå så är det ännu fler som blir osäkra.

Bästa försvar är trots allt att skapa osäkerhet vid första anblick...så tydliga lås tack.
 
Last edited:
Men det är klart.... en batteridriven vinkelkap tar ju det mesta....

Lite synd att en del av diskussionen försvann. Men det är som det är. Jag tror man får hitta en balans. Vill någon verkligen stjäla en specifik motorcykel finns det inget man kan göra för att hindra det. Man kan endast försvåra för dem. Jag har själv en sen natt sett en person gåendes som försökte dölja en bultsax. Jag guidade polisen till personen i fråga. Tror en professionell tjuv har en vinkelkap för att ta grövre lås. Det verkar oerhört otympligt att ha med sig en stor bultsax som man såg på filmen.

Som jag skrev i förra inlägget som försvann är det nog bäst att hålla hur och var man förvarar hojen för en liten krets och vara vaksam på omgivningarna när man ska hämta eller ställa tillbaka hojen. Utöver det får man se till att ha bra lås som uppfyller försäkringsbolagens krav.

Har själv råkat ut för garageinbrott. Man blir både ledsen och besviken och drömmer nätterna efteråt om att slå tjuvarna sönder och samman så att de aldrig mer har fysisk kapacitet att utföra några framtida inbrott. Sedan kommer verkligheten ifatt och man inser att det bara är materiella ting. Knappast värt att utsätta sig själv för de konsekvenser ett möte med ett par tjuvar kan medföra. Är de fler än två blir kampen ojämn även om man skulle ha ett tillhygge i handen.
 
Kör med 2 kedjor, ett genom varje hjul lindade några varv runt gaffelbenen/svingen, styrlås, bromsskivelås fäst i bakdrevet samt ett vanligt bygellås. Jag vill att tjuvarna ska få jobba extremt hårt om de vill ta min hoj :tummenupp
 
Jag kommer att ha en riktig mardröm kommande säsong, jag ska parkera vid jobbet på Söder. Det finns en MC-ruta precis utanför mitt jobb, men ingenting som jag kan låsa fast hojen i, så för min del är det bara de enkla låsen som funkar.

Ni som har koll på detta, kan ni ge några exempel på bättre lås? Gärna med larm i då jag hoppas att det kan hjälpa lite mitt i stan.
 
Undrars om inte Abus Detecto låshuvud ändå är lite marigt att få väck från broms skivan. Det är så långt jag själv tagit det hela.
 
God
Jag kommer att ha en riktig mardröm kommande säsong, jag ska parkera vid jobbet på Söder. Det finns en MC-ruta precis utanför mitt jobb, men ingenting som jag kan låsa fast hojen i, så för min del är det bara de enkla låsen som funkar.

Ni som har koll på detta, kan ni ge några exempel på bättre lås? Gärna med larm i då jag hoppas att det kan hjälpa lite mitt i stan.

Har samma situation som dig, jag köpte ett abus skivbrimslås med larm i. Helt super, så fort man rycker i styret eller liknande så tjuter det som fan. Kör på en kedja också för säkerhets skull. Abus detecto x plus 8077 heter det, ingen som sätter sig och pillar på hojen iaf. Jag är nöjd!
 
Låser aldrig min mc när den står i garaget plus att jag har bilen utanför och en pinscher med bra hörsel och en lagom ilsken pitbull som gör lagom med väsen :)
 
God

Har samma situation som dig, jag köpte ett abus skivbrimslås med larm i. Helt super, så fort man rycker i styret eller liknande så tjuter det som fan. Kör på en kedja också för säkerhets skull. Abus detecto x plus 8077 heter det, ingen som sätter sig och pillar på hojen iaf. Jag är nöjd!

Tack för tipset! Ska kolla på det. Var köper man det billigast?
Kan det hjälpa att köra ett bak också tro?
 
Låser aldrig min mc när den står i garaget plus att jag har bilen utanför och en pinscher med bra hörsel och en lagom ilsken pitbull som gör lagom med väsen :)

Om du tror att proffessionella hojtjuvar är bullbakande 3-barnsmammor som tycker det är läskigt med "attitydshundar" så blir du nog överaskad....

Som sagt så har batteriverktygen verkligen satt p för att du någonsin ska känna dig säker. Om jag var tjuv så skulle jag ha en portabel armeringsklipp som nog inte bryr sig nämnvärt om vilken säkerhetsklass din kedja har.

Skillnade är stor mellan hur jag låser i sthlm och i Mora men i sthlm hade jag ett garage som var väldigt svårhittat och vid lgh så fanns det ett skrymsle mellan huset och en häck som gjorde att du inte såg hojen om du inte stod 1m ifrån den!
 
En av hojarna har Abus Detecto låset med kedja och andra hojen har ett skivbromslås (modell 2) som nämnts tidigare, ett Abus kätting samt ett larm i hojen, båda inlåsta i eget garage med lägenheter ovanför samt min bil som står framför porten. Lycka till att sno de utan att väcka uppmärksamhet säger jag bara :D
 
Hade inbrott i huset när jag bodde hemma och då gick dom in för att plocka nycklarna till farsans audi s8 och jag var vaken när dom gick in genom källaren men jag trodde det var någon inom familjen som var uppe och gick så jag tänkte inte mer på det...
Dagen efter så var bilen borta plus att dom gick in hos grannen samma natt och plocka hans M5a :mad:
 
Med styrlåset och skivan, min försäkring kräver inte mer.
Att man oftast måste forcera 70 kg lekfulla Boxrar för att komma åt den känns bra.
 
Jag bor på landet, ett av de fåtal ställen var man får ha sina prylar ifred!
 
Har min båge i Muskö basens bunker, bågen är fastsvetsad under vintern i armeringen, runt den står Claymore mines med trippel tripwire. Om någon ens skulle lyckas med konststycket att öppna den 1 meter tjocka titan dörren till bunkern så utlöser detta omedelbart ALLA Trident, Topol M samt DF21 ICBMs, dessa har som primärmål: MusköBasen, sekundärmål: Rosengård

Glad Påsk!:D
 
Styrlås, skivbromslås och sen har jag ställt hojarna med framhjulen mot varandra och en kedja igenom båda däcken.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top