Hur långt vågar man köra på detta däck?

Jag körde skitlångt på corden första säsongen. Men å andra sidan är inte jag riktigt klok... dessutom har jah en feeet försäkring :banana:banana
 
Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

Dåligt däck.jpg
Dåligt däck 2.jpg

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...
 
Last edited:
Mitt såg ut sådär i måndags. Jag tog det säkra före det osäkra och plockade loss bakhjulet och tog med det i bilen. 10 minuter senare och 1500kr fattigare så hade jag ett nytt fint bakdäck. :)
 
Även jag körde i min ungdom ner däcken till corden. Det blev ju billigast så...

När åldren kröp på mig så drabbades jag dock av ett akut ryck av nyfikenhet och satte kniven i ett däck jag just bytt. Jag fann följande:

View attachment 362419
View attachment 362420

I motsats till TS däck så hade jag alltså t.o.m. lite mönster kvar på mitten. Under corden (det där 0,5 mm tjocka skottsäkra lagret mitt i däcket) fanns knappt 2 mm extremt styvt gummi som ni ser utan problem klarade av att behålla styrseln i detta 180-däck...

Jag har bevarat denna däcksbit i garaget som påminnelse om att aldrig någonsin köra ett däck blankt igen!

Mitt råd till TS är att även han sätter kniven i sitt bakdäck och kollar hur många mm gummi som han har kvar. Sen om han kommer fram till att det finns tillräckligt många mm kvar för att han ska kunna gasa tryggt över en 3 mm hög spetsig sten så är det ju bara för honom att ge sig ut på vägen igen...

Du tror inte det blir svårt att få det att ta luft igen?
 
+ Att det går oftast fortare mot slutet, det där däcket skulle du dock ha kastat när du köpte hojen.

Varför det ?

Han skrev att han kört över 800 mil på däcket, vilket borde innebära att däcket var nytt eller ganska lite använt när han börjat köra med det. Det är väl onödigt att kasta nya däck? :vaskadäck
 
Känn på det när du bytt, det är inte mycket kvar när det ser ut sådär.

Corden har tittat fram för mig en gång, efter att ha pillat på det så byter jag i tid numera.
 
Tack för din åsikt Mr. Edge :)
Var bara nyfiken, då jag haft körkort i knappt ett år. Men bra att du välkomnar mig :)

Att man har haft körkort i ett år är inte ett skäl till att man inte skall tänka själv.
Tror du verkligen att du har erfarenhet och kunskap att reda ut situationen om du får rejäl av punka bak av en sten eller liknande ?

Tänk före så slipper olycksfallsutredarna tänka efter !
 
Om det är någon som ställer en sån här fråga och är seriös, kan vi väl vara lite seriösa även vi.
Byter själv långt innan det ser ut som ditt.
 
800 mil, då har du verkligen fått ut det bästa av däcket. Jag skulle byta omgående, någon högfartsrepa och däcket "brinner" upp på nolltid.
 
Shit, varför skulle jag titta in i den här tråden, corden syns på mitt bakdäck och jag ska ta den till jobbet (och verkstad) imorrn :D
 
Okej, fick lite blandade svar, men vågar nog köra försiktigt till jobbet imorn och till verkstaden då det är max 4 mil sammanlagt!
Tackar:crash
 
Mitt michelin pilot road2 såg ut så där en gång innan jag åkte till rosenhill på fika, vid rosenhill (ca 10 mil) var korden framme.
Körde extra försiktigt hemmåt, men vid skanssundets nedförbacke sa det "poff", sen var det bara o ringa efter farsan med släpkärra.
Punktering i typ 50 var klart mindre dramatiskt än jag trott, det lät bara; POFF, PYYYYYYS, foff foff foff foff foff tills jag stanna o det sjönk ihop. :crash
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top