Hur långt håller era bromsbelägg?

När jag gick omkull nere på Falken på första passet på fredagsträningen förra året så landade jag nog på runt 1000kr minuten den helgen :gnissla Jag har svårt att tänka mig något som egentligen är dyrare? Inte ens helikopterflygning är ju i närheten.

Totalkostnaden blev? eller du var bara där i 2,5 minuter?
 
Jag körde en kvart aktiv bantid ungefär. Sen får man räkna in anmälningsavgift, träningsavgift, trasiga delar, ett nytt kåpset osv, då rinner det iväg rätt fort :gnissla På plussidan är ju att soppa och däckskontot var ganska lågt :rolleyes:

Jag har räknat på det utifrån en obligatorisk, men ganska billig krasch per år. Typ 10.000 inkl. hjälm, glasfiber, lack och några smådelar som fotpinnar etc.

Men ska man vara korrekt ska man ju ta med värdeminskning av allt från hoj, racebuss till utr. osv.. Och egentligen kapitalbindningskostnaden (utebliven ränta), men så långt har jag inte gått.

Problemet med kalkylerna är att man kör rätt lite egentligen. I år landar jag på lite drygt 30 lök, utan tävlande och dyra bandagar iofs. Men inkl. varenda skruv till hyllorna jag satt upp i garaget.
 
Kviid.... måtte jag aldrig gripas av banåkningsdjävulen.

Nöjet är ändå större. Jag har kört rätt mkt i år, om vi antar att året började i juni och slutar nu. Och då har jag åkt lite drygt 100 mil.

Heey, wait.. 30.000 kronor, 100 mil.. :gnissla. Det blir nog 300/mil bara i rörliga kostnader. Jo, 100 pix / minut är nog rimligt med avskrivningar och sånt också, och jag har några tusen som ska ut på service, bromsbelägg, däck osv som egentligen "hör" till i år också.

Åker du 1500 mil gata så ger det inte mer nöje, bara fler mil. :)
 
Det är nog klokt att göra en budget och räkna ut vad det kostar men väcker det inte tvivel om det är tillräckligt roligt för att vara värt det?
Måste man inte vara lite oklok för att hålla på med det här?
 
Det är nog klokt att göra en budget och räkna ut vad det kostar men väcker det inte tvivel om det är tillräckligt roligt för att vara värt det?
Måste man inte vara lite oklok för att hålla på med det här?

Och tänk i fall frugan får se budgetuträkningen, då är man kokt i bajs så att säga!

För övrigt så håller mina bromsbelägg knappt en racehelg.
 
Mina bremo belägg har räckt 1050 mil än så länge och är inte slut än har iofs bara kört gata å har en ktm 690 duke. Kostar 566kr = ca 50 öre/milen

Missade lite när jag skrev i mobilen ^^
 
Last edited:
Och tänk i fall frugan får se budgetuträkningen, då är man kokt i bajs så att säga!

För övrigt så håller mina bromsbelägg knappt en racehelg.


Jag har en stor excel med allt som har med hojen att göra. Den ligger i en låst och skyddad folder så att tjejen inte "råkar" öppna den om hon lånar datorn nån gång :D
 
Äsch man kan säkert komma undan billigare om man inte är så seriös, dra någon gammal skithoj från -78, skattefri, veteranförsäkring. Dra av kåporna och svetsa fast en ram så att du kan ramla fritt. Biltema all the way och vips så kan du köra hoj för några tusenlappar per år. :) :yoparty:yoparty

Ni har ju bara alla utgifter för att ni vill leka rossi utan sponsorer.
 
Kör med SBS DS, rätt så dyra (ca 3000kr för båda sidor fram) men håller jäkligt bra. Haft hojen ett år och nu börjar det bli dags att byta. Kört ungefär 20-25-talet dagar. Totalt ca 250-300 mil snabbt räknat.
Är inte särskilt snabb på bana (ännu!:grr;) men bromsar hyfsat sent.

Kör med Galfer Wave skivor. Man har förstått att det är väldigt viktigt att skivor och belägg lirar ihop också. Hört om många som klagat på belägg eller skivor som tar slut snabbt när de inte är i "symbios".
 
990 mil Ferodo (gixxer 1000)
330 mil Ferodo lika dana belägg som jag tidigare fick ut 990 mil på. (gixxer 1000)
550 mil Vesrah halvslitna (hojen såld) (gixxer 1000)
855 mil Brembo (S1000RR)
228 mil Lucas (S1000RR)
203 mil Vesrah & mycket belägg kvar (S1000RR)
 
Och tänk i fall frugan får se budgetuträkningen, då är man kokt i bajs så att säga!

Jag har en stor excel med allt som har med hojen att göra. Den ligger i en låst och skyddad folder så att tjejen inte "råkar" öppna den om hon lånar datorn nån gång :D

Beror väl på vad frugan har för hobby? Tävlingsryttare?
Liten årsbudget: Uppstallning o foder: 50', hovslagare: 8', försäkring: 10', tränare. 10', självrisk veterinär: 0-20'?, ny utrustning: 5'-30'. Sedan tillkommer kostnad för pålle. Tävlingsvarianten av den bättre sorten börjar vid 100'. Tävlingsavgifter och resor tillkommer...
Driftkostnad/år: ~100' :D

Bara RR-piloter som har dyr hobby? :) :D :lol
 
Hej:)

Det här är 3 säsongen med samma belägg jag kör i TZ:an o då
satt dom där när jag köpte hojen.Vad gör jag för fel???:3freak
 
Hej:)

Det här är 3 säsongen med samma belägg jag kör i TZ:an o då
satt dom där när jag köpte hojen.Vad gör jag för fel???:3freak

Antingen kör du 1 träning per år, eller så bromsar du som en skolflicka, eller så åker du moppe (rätt svar) så du inte har samma fart att bromsa ned och inte lika mkt vikt som skjuter på.

Väldigt skillnad att bromsa 270 kg (ekopaget) från 240 mot dina kanske 220 kilo från 180 km/h eller vad det kan va.

Ju mer motor man har desto mer broms & mindre gas blir det ju per varv.
 
Beror väl på vad frugan har för hobby? Tävlingsryttare?
Liten årsbudget: Uppstallning o foder: 50', hovslagare: 8', försäkring: 10', tränare. 10', självrisk veterinär: 0-20'?, ny utrustning: 5'-30'. Sedan tillkommer kostnad för pålle. Tävlingsvarianten av den bättre sorten börjar vid 100'. Tävlingsavgifter och resor tillkommer...
Driftkostnad/år: ~100' :D

Bara RR-piloter som har dyr hobby? :) :D :lol

Shoppoholic (på ärligt), räknas det?

När vi flyttade rensades det lite, och det kom fram att hon hade 132 par skor... Bara på vinden, då ingick inte de hon faktiskt använde som stod i klädkammaren. :3freak
 
Shoppoholic (på ärligt), räknas det?

När vi flyttade rensades det lite, och det kom fram att hon hade 132 par skor... Bara på vinden, då ingick inte de hon faktiskt använde som stod i klädkammaren. :3freak

Jag säger bara: Huuuu....... :skrämd
Och jag som tycker att äldsta dottern har dille på skor. :huvet 132 par skor som knappast har hunnit användas särskilt mycket. :( Tänk så många fina däck du hade kunnat slita ut på racingbanan istället! :D

Tror du hon har ett excel-ark? :lol
 
Shoppoholic (på ärligt), räknas det?

När vi flyttade rensades det lite, och det kom fram att hon hade 132 par skor... Bara på vinden, då ingick inte de hon faktiskt använde som stod i klädkammaren. :3freak

:crash
 
Antingen kör du 1 träning per år, eller så bromsar du som en skolflicka, eller så åker du moppe (rätt svar) så du inte har samma fart att bromsa ned och inte lika mkt vikt som skjuter på.

Väldigt skillnad att bromsa 270 kg (ekopaget) från 240 mot dina kanske 220 kilo från 180 km/h eller vad det kan va.

Ju mer motor man har desto mer broms & mindre gas blir det ju per varv.
Haha skolflicka det stämmer nog.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top