Hur långt håller era bromsbelägg?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Rivit oken nu och därmed naturligtvis även beläggen (rensade från lite leca efter en snygg, skadefri parkering i Mjölbysvängen).

Reagerade på hur lite belägg det var kvar. Duger till gatåka ett tag till, och nån snällare bandag i medeltempo kanske. Men raceträning med do-or-die bromsningar??? Knappast.

Grejen är att jag bara kört typ 4-5 träningar (LMS), 4 pass på mantorp och ett par kursdagar med SMC (rör knappt bromsen) med dem.

Honda hyfsat-original-grejer (köpte hos Yamahahandlare så vette fan), men är det verkligen normalt?

Jämnt slitage på alla belägg och sidor så inget konstigt med det osv.. Bara jävloigt nedkörda.


Hur länge brukar de hålla? Tyckte jag bromsade hårt med KTMen också, de höll 1500 mil :D sen sålde jag hojen med nya belägg i paket som jag aldrig använde.
 
Jag körde slut på ett par SBS sintrade på 1,5 bandag. De flög ut ur oken när jag ville bromsa... Kolla i tid, vid bankörning slits de HÅRT. Jag körde inte in dem, det var nog en starkt bidragande orsak, tror jag.
 
De håller skrämmande kort sträcka. Lösningen för mig är att köra mindre. Jättebra för ekonomin!
 
Tycker det är stor skillnad mellan olika fabrikat också hur länge dom håller.
Carbon Lorrain tycker jag håller bra och är hyffat prisvärda.
 
Tänkte byta mina på min zx10´a i vinter. Men hur "kör man in" belägg? Är det att bromsa lite mjukare i början och inte vrålbromsa direkt?
 
Tycker det är stor skillnad mellan olika fabrikat också hur länge dom håller.
Carbon Lorrain tycker jag håller bra och är hyffat prisvärda.

Dessa tänkte jag köra med, beställde ett par så ej hunnit testa.

Polaren kör med Edless blåa belägg. Hans har hållit hela säsongen och ser fortfarande okej ut. Han kör ca 1.11 tider på gälleråsen så inget lugnt tempo.
 
Mina SBS dual carbon håller ~4h körtid på Anderstorp, betydligt längre på andra banor. Slits inte heller jämnt, trots ständigt nyrenoverade bromsok.
 
Tänkte byta mina på min zx10´a i vinter. Men hur "kör man in" belägg? Är det att bromsa lite mjukare i början och inte vrålbromsa direkt?

Som jag har fattat det så ska man göra några lättare inbromsnigar och sedan låta bromsarna svalna.
Själv har jag aldrig kört in några bromsbelägg och aldrig haft några problem med glasning eller liknande.

Vad vinner man på att köra in beläggen egentligen, eller är det bara en gammal myt?
 
Nu kanske jag kör långsammare än övriga, men bromsa kan jag iaf...

Original..mycket bra livslängd. Blir märkbart sämre med högre värme. 1300:-
Carbon Lorraine C59...bra bett, men otäcka i första kurvan, sen tar de bra. Kort livslängd. 900:-
SBS RS...acceptabelt bett och tar bra även utan värme. Bättre livslängd än CL. 700:-
SBS DC...skall provas i helgen antagligen. Återkommer om dem. 680:-
 
Last edited:
Ok.. Sammanfattar med risodlare bygger mindre slitstarka bromsar än joddlarna.

Jag åkte kanske 2-300 mil bana med SDn i snabbgruppstempo, lägre tempo innan det o tot 1500 mil. På samma belägg.

På hondan är det sopslut efter <80 mil :va

Iofs är tempot väldigt mkt högre nu, men jag var inte feg på bromsen då heller. Blir värmeutvecklingen. så mkt värre när tempot ökar? Dödar det beläggen?

De Carbon Lorraine som nämdes, vilka av de funkar även i regn?

Nu blir det nog fulbelägg igen, för efter den här helgen är min säsong officiellt över.. Men ändå
 
Mina SBS sintrade höll jättelänge då de glasades och slutade bromsa efter ett tag...

Nu har jag Galfer 1375 och de har jag varit på två körningar med och de är bra ännu, mycket bra.
 
Du ska hålla i höger styrhalva som du höll i "din egen" och inte hålla på och flärpa ut med fingrarna runt bromshandtaget längs med hela banvarvet begrip du väl! :tummenupp

Eller så får du byta till riktiga belägg.... SBS DC eller EBC HH :banana
 
Jag kör med Performance Friction (carbon metallic). De höll 4 dagar. Lite i kortaste laget kan jag tycka. Mina EBC HH som jag körde med tidigare höll en hel säsong (8 dagar) som jämförelse.
 
Jag kör med Performance Friction (carbon metallic). De höll 4 dagar. Lite i kortaste laget kan jag tycka. Mina EBC HH som jag körde med tidigare höll en hel säsong (8 dagar) som jämförelse.

Grymt.. 8 dar är mkt (2,5 kvällsträningar = typ 1 dag) ju.

Jag bromsar grymt hårt, påstår dem.,. Men jag tyckte det var i sämsta laget. 800 pix på så lite blir ju typ 30:- / mil bara i bromsbelägg :gnissla

Att det var så här dyrt att bli snabbare än svärfar :D Visste man det för 10 år sen hade jag börjat åka geggmoppe eller Guldvinge istället. :rofl
 
Grymt.. 8 dar är mkt (2,5 kvällsträningar = typ 1 dag) ju.

Jag bromsar grymt hårt, påstår dem.,. Men jag tyckte det var i sämsta laget. 800 pix på så lite blir ju typ 30:- / mil bara i bromsbelägg :gnissla

Att det var så här dyrt att bli snabbare än svärfar :D Visste man det för 10 år sen hade jag börjat åka geggmoppe eller Guldvinge istället. :rofl

Om du räknar kostnadden per mil så är inte geggmoppe något bra val heller, då skall du långtoura och sedan försöka sälja hoj med tillbehör 20% under nypris bara för att det är i så fint skick.......

Man tar de få kvitton man kanske har kvar, summerar dessa, slänger de som är irrelevanta (stora summor) dividerar med summan av totalt nedlagd tid x hur förbannat kul det är när allt funkar x Pi. Känns det fortfarande för mycket så drar man roten ur det :-)
 
Om du räknar kostnadden per mil så är inte geggmoppe något bra val heller, då skall du långtoura och sedan försöka sälja hoj med tillbehör 20% under nypris bara för att det är i så fint skick.......

Man tar de få kvitton man kanske har kvar, summerar dessa, slänger de som är irrelevanta (stora summor) dividerar med summan av totalt nedlagd tid x hur förbannat kul det är när allt funkar x Pi. Känns det fortfarande för mycket så drar man roten ur det :-)

Räkna timkostnad då, gegga är billigt ändå..

Tror 100-200:-/minut är en rimlig skattning av RR.. Stört..
 
Det kostar att ligga på topp...botten med för den delen :yoparty
 
Räkna timkostnad då, gegga är billigt ändå..

Tror 100-200:-/minut är en rimlig skattning av RR.. Stört..
När jag gick omkull nere på Falken på första passet på fredagsträningen förra året så landade jag nog på runt 1000kr minuten den helgen :gnissla Jag har svårt att tänka mig något som egentligen är dyrare? Inte ens helikopterflygning är ju i närheten.
 
Jaja nu till det viktigaste!! Till vilken tid ska ölen vara kall imorgon och är det några likdelar du är speciellt intresserad av att inmundiga?
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top