Hur lång tid?

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
600rr-07
Hej allesammans!

Var med i en olycka den 17september.
Hojen blev bogserad av försäkringsbolaget till närmaste mc verkstad som jag inte fick välja.
Första gången jag har med ett försäkringsbolag att göra.
Men jag får inget svar på vad som händer! Ligger på och jagar men ändå så händer inte ett smack. Mc verkstaden börjar ju undra de med.

Så i det stora hela...

Hur länge är det egentligen rimligt att man ska behöva vänta?

Ta det lugnt med partydrickat ikväll nu gott folk!

Jag hade fått pröjs för hoj, skadekostnader, högkostnadsskydd, skyddsutrustning, sveda och värk samt bortfall av inkomst inom 3v. Men min hoj blev skrotad så det var kanske därför det gick undan.
Har länsförsäkringar och dem levererade grymt bra i en förövrigt jävligt jobbig sits.

Suttit i upphandlingar med försäkringsbolag den senaste tiden. Min bestämda uppfattning är att alla är skihål, men som försäkringstagare bör man ställa följande fråga:

Får jag gå till min verkstad/verkstaden jag vill ha om det går åt helvete?

Ofta styr bolagen in en i skitfirmor som inte kan leverera. De fick endast upphandlingen då de var några kronor billigare i timmen, vilket kanske kan påverka självrisken ett par tior för försäkringstagaren...

Vet inte om fallet är så här, men fick du inte välja verkstaden du ville ha är det som jag misstänker. Jävligt skamligt!

Du får ligga på och jaga dom. Och RINGA. Många håller på och mailar idag och då händer oftast ingenting.

Försäkringsbolag skyller ofta på att vissa saker måste göras i en viss ordning och man måste visa kvitton på allt osv. Detta är bullshit! Dom är riktiga banditer som kan casha fram vad dom vill och hur dom vill.

Vore dom schyssta så hade dom gjort så i de flesta fall. Den där reklamen med telnr till IFs nöjda kunder var skrattretande! Ge ut mitt nr så ska jag säga dom ett & annat.

Suttit i upphandlingar med försäkringsbolag den senaste tiden. Min bestämda uppfattning är att alla är skihål, men som försäkringstagare bör man ställa följande fråga:

Får jag gå till min verkstad/verkstaden jag vill ha om det går åt helvete?

Ofta styr bolagen in en i skitfirmor som inte kan leverera. De fick endast upphandlingen då de var några kronor billigare i timmen, vilket kanske kan påverka självrisken ett par tior för försäkringstagaren...

Vet inte om fallet är så här, men fick du inte välja verkstaden du ville ha är det som jag misstänker. Jävligt skamligt!

För ett tag sedan bytte jag ut vindrutan på min bil pga. ett rejält stenskott, och det gick på min helförsäkring hos Trygg Hansa. Jag var hos en glasmästare i ett annat ärende och bad honom ta en titt på rutan. Han förklarade då att det inte vara några problem, jag skulle ringa till Trygg Hansa och säga att jag pratat med honom (dvs. nämna firmans namn).

Jag ringde och gjorde en skadeanmälan, fick ett skadenummer och blev hänvisad till en bilskadefirma ca 6 mil från min hemadress. Jag sade då att jag pratat med en lokal glasmästare som skulle kunna fixa det. Handläggare sa då att de inte har avtal med denna. Efter lite påtryckning och klagomål på det opraktiska i att lämna iväg bilen i en helt annan stad fick hon fram att det gick att välja i princip vilken firma jag ville, men att jag själv fick ligga ute med pengarna och sedan få dem tillbaka från försäkringsbolaget i efterhand då de som sagt inte har något avtal. Det gjorde inte mig någonting så jag tog försäkringsnumret och gick till den lokala glasmästaren.

Några timmar senare hämtade jag ut bilen med ny vindruta, betalade självrisken och skrev på pappren. Inget snack alls om att jag skulle lägga ut pengar så länge, de hade bara kollat av försäkringsnumret med Trygg Hansa så fixade sig resten utan min inblandning.

Jag vet inte vad som hade hänt om jag lämnat in den till en firma som var dubbelt så dyr som deras avtalspartner, då kanske det hade blivit lite sura miner. I det här fallet är jag ganska säker på att de tjänade pengar på att jag gjorde som jag gjorde.

Vet inte heller vad policy/regler säger rent generellt, men för mig funkade det att göra så här i alla fall.

Jag tycker att du ska trycka på vänligt men bestämd. åk även dit till verkstan och prata med de personligen.

mellan 2-4veckor brukar det tar för de saker jag har haft hittills (allt från krock i utlandet, inbrott, krock här samt andra äranden)

Jag brukar alltid ringar då jag anser att det är bäst. man kan förklara sin situation mkt bättre samt att jag kan visa en riktig trevlig sida som inte funkar lika bra på mail.
dessutom skyller jag aldrig ifrån mig eller skyller på handläggaren osv...trevligt och bestämd och respekt brukar funkar mkt långt för det här.
alla papper jag skicka ska vara i super välskriven format där precis allting står, spara alltid alla kvitton för just de tillfällen jag ska skicka in osv.

Jag har haft Trygg Hansa i över 10 år på alla fordon och även hemmet osv. jag kan verkligen inte klaga då jag alltid har fått det jag skulle, alltid har fått en mkt trevlig bemötande osv.
jag har fått välja verkstan när jag bad om det osv.
Vi har de även på företags bilarna och där har de tom betalad för saker jag tror att de verkligen inte hade behövt göra. Tex lagat en rasad Motor med komplett ny topp osv på en bil som hade gått flera tusen mil över deras gräns och även vart allt för gammal...

Trist. Vilket bolag gäller det?
Jag hade en helt ny Blackbird som blev inlöst efter 100 mil.Hämtade en ny efter 5 dgr, var då försäkrad hos IF.
I somras löste Bilsp o mc in en äldre Sukka, jag hade pengar på kontot efter ca 2 veckor.

Det verkar skilja radikalt mellan bolag. Jag har ett ärende med Folksam som inte reglerats ett smack på mer än 2 1/2 år. Och det är ändå inget märkligt. Blev påkörd av en tysk bil som kom bakifrån. I sverige,. Enligt svenska regler solklart vem som är vållande. men ändå har inget hänt.
Så Folksam verkar vara sådär:arsele

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...