Hur lätt är det att slanga? :D

razor_razor

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2008
Hoj
ktm 690 smc 2011
Ser så förbannat skönt ut när folk wheelar på sina supermotards..

Är det jävligt svårt att wheela lr äre bara å gasa ? :)

De beror ju på hur duktig du är.. har du tillräckligt stor motor är de bara att gasa upp dem.. annars koppla.

de flesta klarar väll att göra power wheelies osv men de är inte lika många som klarar av att ligga i perfekt balans på bakan..

svårt är de ju inte.. är du inte helt rookie så klarar du de :P

Kul som faen iaf :)

Lycka till! :gnissla

Sjukt enkelt tycker jag:) Men stoppie är faktiskt roligare :va

jo men det är rätt lätt. det är roligare när man kan svänga också. men klart roligast är att pressa på bana.

Hur svårt är det på en skala 1-10 för en som aldrig gjort wheelies förr?

Håller på att försöka lära mig wheelies själv nu och kan väl som bäst göra runt 50 meter långa power wheelies på tvåans växel. Hur gör ni när ni säger att ni "kopplar upp den"?

2växel, 30km/h!!!
In med kopplingen, på med massor av gas, ut med kopplingen snabbt.
PANG ! så åker du på bakhjulet.....

Varför koppla upp i den farten? måste väl gå lätt att bara gasa?

tvåan, trean brukar jag bara snärta till på gasen så kommer framhjulet. ( men behöver lite övning för att hålla det där :gnissla )

Last edited:
2växel, 30km/h!!!
In med kopplingen, på med massor av gas, ut med kopplingen snabbt.
PANG ! så åker du på bakhjulet.....

Känns ju som ett vansinnigt tips att ge en nybörjare, om du nu inte vill att han ska ligga och simma ryggsim på asfalten!

Jag skulle säga:

Kör med jämn gas, påbörja en lagomt kraftig acceleration (inte full gas, men inte någon fjunig heller, bestämt ska det vara), "dutta" in kopplingen lite snabbt (hela kopplingsrörelsen in-ut ska ta max 0.5s) och känn hur hojen kommer upp. Räcker det inte hela vägen provar du igen med lite kraftigare acceleration.

Det ska låta: uuuuuu-ii-uuuuuuuu, ungefär. Typ.

Själv kopplar jag oftast upp hojen, inte för att jag inte kan få upp den med gas eller gas-ryck, utan för att det ger mycket bättre kontroll när man kopplar upp den. Man ligger lägre i registret när man har nått balanspunkt.

• Gilla
Reaktioner: MaG
Power wheelies gör du varken du vill eller inte på riktiga motarder.... Men att slanga krävs lite balans o lite tuffhet ^^

gasa upp på ettan, lär dig hålla den hyfsat högt.. när det sitter så puttar du i tvåan direkt när den är uppe och försöker hålla den där..

Lättast om man som jag är obegåvad är att ha ngt högre fart så att man kan surfa lite på "luftkudden".

gasa upp på ettan, lär dig hålla den hyfsat högt.. när det sitter så puttar du i tvåan direkt när den är uppe och försöker hålla den där..

Lättast om man som jag är obegåvad är att ha ngt högre fart så att man kan surfa lite på "luftkudden".

Att som nybörjare lyfta den på ettan är enligt mig bara dumt. Det blir ryckigt och känsligt och man skiter väl på sig iom. att hojen blir så hetsig. Jag tycker trean är en bra växel att lära sig köra på bakhjulet med. Ha lite varv och gasa till så kommer den. Behövs det så ryck lite i styret och sen försök hitta balanspunkten. Det tar ett tag som novis och man är inte så kaxig de första 20 gångerna men sen så kommer det allt efter som.

Schysta tips!
I en av Ace.Riders länkar så stod det att man skulle ändra något med motoroljan.
Many bikes will become oil starved when riding long wheelies. To keep the bike from becoming oil starved, either move the oil pickup in the oil pan back, or overfill the oil.
Är det ett måste på supermotard/enduro?

Och ni som kör enduro, hur får ni upp den om ni wheelar i skogen? :gnissla Fästet som behövs för att få upp den finns ju inte!!

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick