Hur lätt är det att slanga? :D

gasa upp på ettan, lär dig hålla den hyfsat högt.. när det sitter så puttar du i tvåan direkt när den är uppe och försöker hålla den där..

Lättast om man som jag är obegåvad är att ha ngt högre fart så att man kan surfa lite på "luftkudden".

Gasa upp den i ettan som nybörjare är nog lite väl bökigt.
Det går inte alls speciellt fort mao kan man börja vingla...

Satsa på 2an eller 3an istället... Då kommer den upp lungt o fint :tummenupp

Ha alltid foten beredd på bakbromsen, det kan rädda dig om du är på väg att slå över.
Träna, träna och åter träna på att använda bakbromsen så det sitter i ryggmärgen och försök att koppla upp den på 2 eller 3 i stället.
Då har du mer av registret kvar att försöka hålla dig uppe. Skit i växlingen, ta det sen när du hittat balanspunkten.

När jag provade de första gångerna så va det på 2:an, ligga på lugn gas flytta bak röven lite och luta sig lite framåt med armarna böjda, sen släppa lite sen gasa på ganska bra samtidigt som man lutar sig bakåt och sträck ut armarna så att dom är helt raka.
Sen är det bara till att va med på o motorbromsa, som nybörjare tycker jag det är bättre än att peta på fotbromsen för att det lätt blir att man stampar på den (man vill ju inte gå med en hastighetsmätare i pannan).

Sen när man tycker att man är skit högt upp så ger man bara lite till:yoparty
Jag kan garantera att man bara är halvvägs till balanspunkten!

Det är bara till att öva. Bra ide att göra det där det inte är något folk.

Först & främst: att wheela en motorcykel är väldigt lätt - EFTER MÅNGA, MÅNGA TIMMARS TRÄNING!

Ett hett tips för nybörjare är att leta reda på en lång uppförsbacke.(helst inte på allmänn väg) Där behöver man inte lyfta framhjulet lika högt för att nå balanspunkten, vilket kan vara en viss trygghetsfaktor för nybörjaren.

Sedan handlar det bara om en massa nötande. Att lära sig stegvis att gasa upp den till balanspunkten och sedan hålla den kvar där. Dutta även till ibland på bakbromsen under denna första inlärningsfas, för att på så vis få upp en självsäkerhet om att bromsen räddar Dig om Du skulle börja tippa över.

Träna slutligen på att medvetet gasa hojen förbi balanspunkten för att på så vis träna in fotbroms/motorbroms-tekniken så den sitter i ryggmärgen. När detta väl är gjort, och Du kan framföra hojen på bakdäcket utan några som helst bekymmer så kan man gå vidare mot mer avancerade tricks. Som ex. svänga i kurvor, stå upp osv.
Observera att vägen till dom mer avancerade tricksen inte går över en dag! Och inte en vecka heller för den delen..
HA INTE FÖR BRÅTT! GÅ INTE VIDARE TILL STEG TVÅ FÖRREN DU KAN GÖRA STEG ETT I SÖMNEN(typ) TÅLAMOD ÄR NYCKELN TILL MILSLÅNGA WHEELIES OCH ETT RULLSTOLSFRITT LIV.

petterekman: "Det ska låta: uuuuuu-ii-uuuuuuuu, ungefär. Typ."

De va nog den bästa förklaringen till slangning ja nånsin hört!!
Skämt åsido, håller med dig på allt, utom möjligtvis när de gäller
"duttningen". Själv drar ja bara in koppl. typ halvvägs. Annars blir
de bara hjulspinn av de...

"De e bar' å åk"

Som tidigare tips, leta upp en lång uppförsbacke. Ett av de bättre träningsställena man kan köra på.

Men fan vilken skillnad det är på hoj och hoj. Min förra XR 600 var helt underbar att åka bakhjul med. Ktmen är inte alls lika skön. :(

Last edited:
vad är det som gör den mindre skön på bakan?
tänkte jag skulle lära mig i sommar.

Vet inte riktigt, den är inte lika stadig när man får upp den. (lät ju bra det med :arsele )

Llite vingligare i sidled och så sitter jag inte lika bra. Men visst fan går det åka bakhjul, men hondan var svårslagen. Kunde åka flera km med den, nu klarar jag inte alls lika långt. Kanske inte riktigt van den än, men som allt annat är det bara träna mera.

Sitt inte här och fråga, ut och träna. det kommer av sig självt till slut. :tummenupp

"De e bar' å åk"

Som tidigare tips, leta upp en lång uppförsbacke. Ett av de bättre träningsställena man kan köra på.

Men fan vilken skillnad det är på hoj och hoj. Min förra XR 600 var helt underbar att åka bakhjul med. Ktmen är inte alls lika skön. :(
Håller med, gamla luftkylda storstånkor is the shit att slanga med.

Inte för att vara den som är den....
men personen(ygg) frågade hur vi gör!!!!
Frågan handlade väl inte varför jag kopplar upp den i den farten.....
Eller hur man tar upp den enklast i 30km/h
Eller om det är enklast att gasa....

Varför koppla upp i den farten? måste väl gå lätt att bara gasa?

tvåan, trean brukar jag bara snärta till på gasen så kommer framhjulet. ( men behöver lite övning för att hålla det där :gnissla )

Inte för att vara den som är den.....
Men det var inget tips det var ett svar på frågan "hur gör ni"

Känns ju som ett vansinnigt tips att ge en nybörjare, om du nu inte vill att han ska ligga och simma ryggsim på asfalten!

Jag skulle säga:

Kör med jämn gas, påbörja en lagomt kraftig acceleration (inte full gas, men inte någon fjunig heller, bestämt ska det vara), "dutta" in kopplingen lite snabbt (hela kopplingsrörelsen in-ut ska ta max 0.5s) och känn hur hojen kommer upp. Räcker det inte hela vägen provar du igen med lite kraftigare acceleration.

Det ska låta: uuuuuu-ii-uuuuuuuu, ungefär. Typ.

Själv kopplar jag oftast upp hojen, inte för att jag inte kan få upp den med gas eller gas-ryck, utan för att det ger mycket bättre kontroll när man kopplar upp den. Man ligger lägre i registret när man har nått balanspunkt.

Last edited:
petterekman: "Det ska låta: uuuuuu-ii-uuuuuuuu, ungefär. Typ."

De va nog den bästa förklaringen till slangning ja nånsin hört!!
Skämt åsido, håller med dig på allt, utom möjligtvis när de gäller
"duttningen". Själv drar ja bara in koppl. typ halvvägs. Annars blir
de bara hjulspinn av de...

Jamen, det är ju så. Alla som någonsin kopplat upp en hoj/hört en hoj kopplas upp vet ju vad jag menar. :P Motorvarv-kortkort stund höga varv-motorvarv (som oftast stiger uppåt).

Med "dutta" på kopplingen menar jag mest att man inte ska dra in hela kopplingen med hela handen, för att sedan slå ut den, utan att det räcker med att dra in den lite grann ganska snabbt. Äh, svårt att förklara! :banana

Inte för att vara den som är den.....
Men det var inget tips det var ett svar på frågan "hur gör ni"

Vad snackar du om egentligen?
Du skrev:
Air100 skrev:
2växel, 30km/h!!!
In med kopplingen, på med massor av gas, ut med kopplingen snabbt.
PANG ! så åker du på bakhjulet.....

I och med att du skrev "så åker DU på bakhjulet" så är det ett tips. Du skrev aldrig att det var så DU gjorde, läser man det får man istället intrycket av att det är ett TIPS.
Du förvirrar mig. :va

Skulle va kul att testa! Synd bara att man inte kan komma dit med sin egen hoj och köra

Citerar mig själv..

Jag blanda ihop dig med någon annan, såg petterekman Citera:

2växel, 30km/h!!!
In med kopplingen, på med massor av gas, ut med kopplingen snabbt.
PANG ! så åker du på bakhjulet.....

Låter inte som det bästa förslaget, risken att slå runt låter ganska överhängande.. :huvet

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...