Problem att hålla sidobalansen

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Husaberg FS 650E
Jag har grova problem att hålla sidobalansen på min mc när jag färdas på bakdäcket. Om hojen börjar vika av åt ex. vänster så är det praktiskt taget omöjligt för mig att styra tillbaka hojen åt höger igen. Detta resulterar i att jag tvingas sätta ner framhjulet för att färden inte ska sluta på ett ovälkommet ställe.

Jag har ex. tittat på Bike's wheelie-guide och där beskriver dom problemet och vad man kan göra åt det: -om hojen går åt höger, luta kroppen åt vänster och styr åt höger så kommer hojen vilja åka åt vänster.

Jag har provat att luta mig ut åt vänster och styrt fullt åt höger, men det ger ingen effekt. Hojen(Husaberg 650) fortsätter ändå åt höger-hållet.

Med anledning av detta efterlyser jag nu lite mer konkreta tips om vad jag gör för fel och hur man gör det rätt istället.
Ska man bara använda överkroppen? Ska man flytta hela arslet? Ska man styra åt något speciellt håll?

Jag vill ju kunna prestera mils-långa wheelies. Inte 500-metare.. :3freak

Konstigt.. Jag väger bara 70kg och är nästan dvärg. Har absolut inga problem att följa en högerkurva eller vänster på bakat! Och börjar han gå åt nåt håll så har jag aldrig problem att få tillbaka den... Och jag gör precis som du beskriver.. ut o öva mer!

Konstigt.. Jag väger bara 70kg och är nästan dvärg. Har absolut inga problem att följa en högerkurva eller vänster på bakat! Och börjar han gå åt nåt håll så har jag aldrig problem att få tillbaka den... Och jag gör precis som du beskriver.. ut o öva mer!

Mitt problem kanske ligger i att jag tidigare kört med ett lågt däcktryck på 1.4 bar, och att det gjort bakdäcket platt-slitet så hojen blir svår att parera med i sidleds?

Mitt problem kanske ligger i att jag tidigare kört med ett lågt däcktryck på 1.4 bar, och att det gjort bakdäcket platt-slitet så hojen blir svår att parera med i sidleds?

kanske inte hjälper med platt bakdäck.. men prova o häng ut med hela röven oxå. funkar inte det så får du helt enkelt byta hojen dit du vill.. typ dra i styret lite. svårt o förklara

själv tycker jag det underlättar om man använder styret som hjälp. sen ser det ju coolare ut när man kommer på bakan med fullt styrutslag.

Parera med benen :fakta Sätt ut knäet eller vad man ska säga. Prova på trampcykel, samma princip.

Parera med benen :fakta Sätt ut knäet eller vad man ska säga. Prova på trampcykel, samma princip.

på trampcykel e det ju stört omöjligt. alla filmer där dom slangar med cykel är fake :fakta

"byta hojen dit du vill"? vad är det för rappakalja? Utveckla gärna! :fakta

sa ju att det var svårt o förklara. tänk dej hojen som en stång rakt upp med en stång igenom(styret). så trycker du den horisontala stången(styret) precis som när du motstyr. eller nått :rolleyes:

Last edited:
Flytta ut ena knät, hjälper inte det så flytta på överkroppen och vinkla styret, hjälper inte det så flytta även på rumpan. :arsele Hjälper inte det heller så lutar antingen vägen för mkt och beror det inte på det så beror det på hojen. Du skrev att bakdäcket är plattslitet och jag är ganska säker på att det är där du har problemet. Böt själv till ett bättre däck nyligen på min hoj och det blev som en trampcykel att wheeila med.

Flytta ut ena knät, hjälper inte det så flytta på överkroppen och vinkla styret, hjälper inte det så flytta även på rumpan. :arsele Hjälper inte det heller så lutar antingen vägen för mkt och beror det inte på det så beror det på hojen. Du skrev att bakdäcket är plattslitet och jag är ganska säker på att det är där du har problemet. Böt själv till ett bättre däck nyligen på min hoj och det blev som en trampcykel att wheeila med.

hm.. hur pass mycket bar-tryck ska det vara i bakdäcket för att det inte ska bli plattslitet då? :7peta

Du är helt enkelt för stel när du wheelar. Slappna av så ska du se att det går bättre :tummenupp

Du är helt enkelt för stel när du wheelar. Slappna av så ska du se att det går bättre :tummenupp

ja.. det kan faktiskt ligga något i vad du säger. När jag slangar är jag spänd som en fjäder. (man vill ju inte göra ett misstag som kan leda till både det ena eller andra)

Jag måste kanske helt enkelt försöka slappna av mer & sluta tänka på alla skräckscenarior som kan hända om man krashar. :bow

Som 2fast sa innan, slappna av! Tävlat i Cykling och där är det måst esom har samma problem. handlar oftast om att folk spänner sig och är för stela i sina rörelser, resulterar i att man följer hojens rörelser istället för att hojen följer ens egen. Och att styra åt det hållet man vill svänga åt är också ett av de elementen som gör att man kan få kontroll på sin hoj. framför allt följer kroppen och blicken oftast åt den riktning som man svänger åt och snurrar framhjulet med en hyffsad hastighet så får man samtidigt hjälp av centrifugal kraften eller hur det nu stavas :P

Men slapna av och var lite mer harmonisk i dina rörelser och sväng lätt med framhjulet. Det kan ju liksom inte gå värre än att det går åt hellvette!!! lycka till, may the force be with you!

Ja känner igen det du säger!! Det handlar om att du inte har lagt upp hojen tillräckligt högt... Va ute å wheelade me brorsan som kört motard länge å såg då hur han styrde.. Fattade då att jag inte låg tillräckligt högt med framhjulet. Tidigare bröt, bände å styrde ja som en galning utan att de styrde dit ja ville! Men efter det så går det som en dans!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph