Hur läsa av multimeter rätt?

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Skulle belastningstesta batteriet.
Innan jag jag slår på tändningen mätte batteriet 12.9V.
Slår på tändningen, mäter 12.7V.
Slår på halvljuset, mäter 12.2-12.3V
Detta händer omedelbart, ingen tid har gått.
Fortsätter ändå, halvljuset får stå på i 30 sek, multimetern står på 12.1-12.2.
Slår av tändningen, mäter 12.45V.

Det verkar ju väldigt bra med 12.45V efter 30 sek med halvljus. Efter en kort stund är batteriet uppe i 12.7V igen. Återhämtat sig alltså.

Jag trodde att med ljuset påslaget skulle jag se hur multimetern långsamt sjunker från 12.7-12.4V. Nu var det ju istället direkt nere på 12.1-12.2V.

Batteriet är ett nytt Yuasa. Multimetern heter BST BS1901W från Clas Ohlson, 149kr, billigt skit kanske, länk: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164032230

Nån kunnig som ser nåt fel nånstans? Eller att allt ser rätt ut?
 
Syftet var att kolla att batteriet inte är trasigt.
Hojen har varit svårstartad, så även med nytt batteri har det slitit en hel del med många långa startförsök. Har ju gått igång till slut. Regulatorn är paj, mäter 17-18V vid 5000rpm.

Innan jag monterar dit den nya regulatorn ville jag kolla batteriet.

Det som gjorde mig osäker var att batteriet inte visade 12.7V med lyset på. Lamporna ska ju ha 12V, så att mätarn visade 12.1-12.2 kanske är helt rätt?
 
Det är inte alls konstigt att du har ett visst spänningsfall med lyset påslaget. Däremot kommer du att ta död på ditt nya batteri om du fortsätter använda hojen med en laddregulator som ger 17-18V redan vid 5k varv.

Att hojen är svårstartad kan snarare bero på för litet ventilspel, utslitna stift, dåliga jordpunkter eller dålig komp tex.
 
Tackar för bekräftelserna ang batteri!
Hållt på massor med stiften. Spillrans nya stift i. De gamla fick jag att funka med rengöring och inställning av gnistgap mm. Nu provar jag ett lägre värmetal, cr7hs istället för cr8hs. Tänkte så med tanke på kylan. När jag satt på nya regulatorn ska jag åka provtur och kolla stiften sen. Annars tillbaka till nya cr8hs.
Ventilspel, komp & jordpunkter är välkommet tips, kollar om problemen fortsätter. När den väl går igång verkar motorn gå jäkla fint, kör man så svarar den väldigt bra på gas. Efter en stund har den börjat dö på tomgång, samt hacka en del, dvs man gasar -händer inte mycket -plötsligt rycker den iväg. Men eftersom regulatorn varit paj kanske det inte varit så konstigt. Få se snart med den nya!
 
Jo, det är ett öppet batteri. Den sistnämnda där, antar att man sticker ner den i varje cell och kollar, vore ju bra att ha.
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top