Hur lär man sig köra grävare?

Man bör nog inte åt sig några större jobb med en minigrävare.

Dränering där det är trång funkar bra,men annars så händer det inte så mycket.

Visst man kan hänga på en större skopa med då sjunker lastförmåga och brytkraft vid lite utlägg rätt drastiskt.

Jag skulle satsa på ren uthyrning istället ,köp en grävare och hyr ut så kan du låta den lilla skopan sitta på och få in en dygnshyra till istället.

Man bör nog inte åt sig några större jobb med en minigrävare.

Dränering där det är trång funkar bra,men annars så händer det inte så mycket.

Visst man kan hänga på en större skopa med då sjunker lastförmåga och brytkraft vid lite utlägg rätt drastiskt.

Jag skulle satsa på ren uthyrning istället ,köp en grävare och hyr ut så kan du låta den lilla skopan sitta på och få in en dygnshyra till istället.

Så länge man kör på timme spelar det ingen roll :D

Många eller några lekplatser har en sån där grävskopa.
Du kan börja träna där i smyg :hihi

Sen får du gärna komma ner och öva lite på skånska myllan,har ett hål som behöver grävas ut (dammbygge)

Många eller några lekplatser har en sån där grävskopa.
Du kan börja träna där i smyg.

Har suttit och tränat hela förmiddan, men det dök upp problem i form av ilskna mammor och gråtande småbarn. Lär man sig lösa såna problem på grävarutbildningen?

Har kört hjullastare i något år på ett gammalt jobb.
Det är inte speciellt svårt om man har lite fallenhet för maskiner, det är mycket känsla det handlar om.

Skillnaden mellan en hjullastare och grävmaskin är ju så jävla lång så man får in en goldwing emellan!

Du är varmt välkommen hem till mig att övningsgräva :tummenupp

Tänkte mig en djup grav från huset till tomtgräns med en anslutning mitt på i 90grader mot en fyrkantig, ganska grund grop, som är typ 10x6m :)

Bjuder du på grävare å öl så kommer jag på en gång :banana gräva e sköjj :krama

Skillnaden mellan en hjullastare och grävmaskin är ju så jävla lång så man får in en goldwing emellan!

Sant, men fallenhet för maskiner underlättar för att lära sig hantera båda sorterna... Jag påstod aldrig att jag kan köra grävare för att jag kört lastare...
/D

Sen är det ju inte så att man får ett yrkesbevis direkt heller utan man får en förarbok som en arbetsgivare eller dyligt ska fylla i timmar i och vad man gjort och idag är det flera tusen timmar med boken innan man får sitt yrkesbevis...
Jag fick min bok runt -92 tror ja och sen skulle jag väl köra runt 1000 timmar innan jag fick yrkesbeviset för både grävare och lastmaskin men jag tror de ligger någonstans runt 5000 timmar idag om man gått skola för de..
Trevlig helg

Det finns dagskurser okså.
Tog grävare,hjullastare o truckkort på en dag.
Teori på fm o ut o leka praktiskt på em.
Husse betalade,kostade runt 3000 per skalle har j för mig.
Du fick ingen praktisk utbildning.Inspektören bara kollade lite att du kunde hantera maskinerna.
Detta var -07 o utbildningsföretaget kom fr Kristianstad.
Jag fick lärlingskort o ska återkoma när j kört mina 5000timmar.
Iofs kan j köra på lärlingskortet livet ut.

Tjäna extra stålar, alltid en god idé.. Man bör kanske ställa sig frågan om vad som "bär sig" bäst i dåliga tider..
Sprit, sex och droger är mitt tips.. Skit i grävaren..

4200h ska man köra in varav AF's utbildning ger 580h "gratis"...

Jäpp! Sen har man sin utbildningsbok som är giltig i fem år. Innan dess ska man komma upp i totalt 4200 maskintimmar som dessutom ska intygas av din handledare på din arbetsplats. Sen får man sitt yrkeskompetensbevis.

Jag blev lite nyfiken på de här "körkorten" som några har lyckats ta på en kvällskurs. Jag skulle gissa att det är någon form av truckkort som ger en rätt att lasta sin egen lastbil med hjälp av hjullastare.

Hela idén med den långa lärlingstiden är ju att om man lyckas få sitt yrkesbevis så ska man kunna mycket och ha en del erfarenhet.

Men ska man bara gräva extra så behövs ingen som helst utbildning. Du får ändå inte köra en minigrävare på allmän väg. Funktionerna lär man sig på en kvart, "snabb" blir man på en timme om man är intresserad. Men sen är det ju lite mer än att bara gräva ett hål.
Men lycka till!

Jag blev lite nyfiken på de här "körkorten" som några har lyckats ta på en kvällskurs. Jag skulle gissa att det är någon form av truckkort som ger en rätt att lasta sin egen lastbil med hjälp av hjullastare.

!
Gissa du.Men jag tog TYA utb för truck,hjullastare,traktorgrävare/grävare på en dag.Inte mycket till utbildning men jag är iallafall godkänd att köra nämnda msk var jag vill.Så de så:tummenupp

Tjo tänkte flika in o säga mitt med tanke på att ja sitter i en grävare minst 8 timmar per dag.
Precis som gustav säger så behöver man få ut en förarbok vilket du gör lättast att gå en vuxenutbildning.
Ja har hört att det ökat till 5600 timmar innan man kan kvittera ut sitt bevis och du ska ha en arbetsgivare som skriver i boken.
Men givetvis vem som helst kan köpa en grävare o lära sig på egen hand o köra det är inga problem o inte olagligt.
MEN!! se till att ha enskild firma registrerad och som nån skrev tidigare att ha en försäkring så du e skyddad även om du tar betal "sidan av"
Skulle du tex gräva en villa dränering o gräver sönder ett fjärrvärme rör tex o inte har försäkring så kan du räkna med att få sälja grävaren för att få råd att lösa det om du inte ha stor plånbok:D
Men absolut tycker ja du ska satsa :tummenupp

Gissa du.Men jag tog TYA utb för truck,hjullastare,traktorgrävare/grävare på en dag.Inte mycket till utbildning men jag är iallafall godkänd att köra nämnda msk var jag vill.Så de så:tummenupp

Det låter jättekonstigt. Jag måste blivit blåst när jag gick min 10-veckors grundutbildning. :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT