Hur länge till har vi TV?

välj 1 alternativ

• Antal röstningar
    0
då kollar man väl på tv?

Eller så kollar man inte på tv när man har spelat in lost på hårddisken i digitalboxen heller?

Och så börjas det igen.
Läsa och förstå är inte din grej riktigt va :D

För dom som kan läsa så står det ganska utförligt i frågeförklaringen.

"När tror ni fast tv försvinner. Och då menar jag inte stora skärmen på väggen. Utan jag menar urtaget som man stoppar in sladden i. Och blir matad av ett antal tv program som följer en viss tablå."

Om du inte kan läsa så kanske du kan be en kollega eller kanske mamma om hjälp.

Last edited:
Jag tror inte att TV kommer att försvinna inom en överskådlig framtid.
Visst kommer det att bli mer och mer On-Demand tjänster men broadcastad TV kommer fortfarande att leva kvar.
Sen är ju också frågan var man drar gränsen för när man säger att man kollar på TV via nätet.
Idag har jag Kabel-TV. Det är ju i dagsläget en DVB videoström som skickas via kabel. Har man boxer är det ju en (i stort sett) likadan ström men som går i luften.
Tittar man på liveflöden över nätet så är det ju fortfarande en sändning som man kollar på och då tycker jag att det är samma sak egentligen. Samma sak om man har sin internetleverantör som TV-leverantör och har en digitalbox kopplat till bredbandsuttaget.

Det med att se de på raken är ju för att vi ligger ett halvår (ibland mer ibland mindre) efter USA där de mest intressanta serierna sänds... vågar nog påstå att just en sån sak är en ickefråga för t.ex. Amerikaner där gårdagens avsnitt diskuteras på lunchen och det är lite svårt för någon att flika in med "VAA!! Är ni bara på den säsongen... jag ligger 2 säsonger före..."

Maraton är ju det bästa. Jag brukar då låta bli att titta på serier som nybörjat att gå och istället vänta tills det finns åtminstone 10 st avsnitt att se. När jag väl har sett dom brukar jag däremot inte kunna hålla mig längre, då blir det att se direkt nästa avsnitt kommer ut.

Personligen tror jag inte att Svensson kommer att märka övergången till "internet-tv", mer än så att de kommer att ha en on-demand och en internet meny att klicka in sig på via sin stora fina platt TV. IP-Tv, traditionell broadcast samt internet smälter samman mer och mer. Gissningsvis kommer du att välja din ISP med hänsyn till kapacitet samt utbud. Redan idag lockar ISPs med Voddler / Spotify och mer lär komma.

Maraton är ju det bästa. Jag brukar då låta bli att titta på serier som nybörjat att gå och istället vänta tills det finns åtminstone 10 st avsnitt att se. När jag väl har sett dom brukar jag däremot inte kunna hålla mig längre, då blir det att se direkt nästa avsnitt kommer ut.

Och med det sättet så är det ju PVR som gäller och det är att fortfarande se på TV anser jag. Såvida man inte laddar ned avsnitten från nån illegal sida, men det är det jag menar att om serierna skulle sändas här samtidigt som i USA så skulle nog många fler titta på TV i dess rätta bemärkelse.

Så det blir knasigt att säga att man inte tittar på TV för det går bara skit... så man tittar på nedladdade TV-serier.

Och med det sättet så är det ju PVR som gäller och det är att fortfarande se på TV anser jag. Såvida man inte laddar ned avsnitten från nån illegal sida, men det är det jag menar att om serierna skulle sändas här samtidigt som i USA så skulle nog många fler titta på TV i dess rätta bemärkelse.

Absolut. Skulle man dessutom kunna se när man ville så skulle det inte finnas nån anledning att ladda ner längre. Konceptet med programtablåer känns ju ganska omodernt och olockande nuförtiden.

Absolut. Skulle man dessutom kunna se när man ville så skulle det inte finnas nån anledning att ladda ner längre. Konceptet med programtablåer känns ju ganska omodernt och olockande nuförtiden.

Som sagt, det känns omodernt och olockande just för att "vi" är intresserade av amerikanska serier där vi kan bränna av en hel säsong innan svensson ens har hört talas om serien... men tänk dig om du bodde i USA, där nästa avsnitt inte finns tillgängligt.

Jag tror att dom kommer lura oss med TV precis som dom gör med allt annat.

Dom försöker få oss att skippa "fast" TV med argumentet att det blir billigare och bättre. Jo det är sant det blir säkert billigare för leverantören men det blir dyrare och sämre för köparen. Inga leverantörer idkar ideellt arbete.

Jag har sedan flera år bytt ut min TV, Stereo, Radio mot en stor plattskärm utan vara sig TV tuner radio eller högtalare kopplad till en kraftfull dator med TV-kort i (analog, sattelit, markbunden digital, kabel och FM radio) uppkopplad med fast ADSl och även klart för wajerless om jag blir tvingad. Till detta ett fett digitalt högtalarsystem med dolbyavkodare anslutet via optisk TOS-link.

Så dom kan skicka det hur faen som helst, vill jag så kan jag ta emot det.

Last edited:
Kollar inte på TV har mest serier och filmer via dator.. TV kan man ju inte välja vad man vill se på...

Tror nog TV kommer att minska med tiden och dator tar större plats då du kan välja när och hur du ska se något

Varför dator?

* Ingen reklam
* Dina tider
* Stanna när du vill / Gå tillbaka

Tycker mer borde sändas som http://southparkstudios.se framför allt komediserier som man kan slå igång och slötitta på. Jag ser gärna på reklam så länge det är så pass lite. Det enda som är lite störande är att volymen på reklamen är mycket högre än på själva avsnittet, så är det ju alltid men det är otroligt stor skillnad här så det går inte att slå igång och somna till.

Kollar inte på TV har mest serier och filmer via dator.. TV kan man ju inte välja vad man vill se på...

Tror nog TV kommer att minska med tiden och dator tar större plats då du kan välja när och hur du ska se något

Varför dator?

* Ingen reklam
* Dina tider
* Stanna när du vill / Gå tillbaka

Den delen är det som håller tillbaka utvecklingen... reklam är vad som gör att de har råd att producera alla serier som folk laddar ned från piratbukten.

svt är statligt och så länge det fortgår är det nog ingen risk att den vanliga tablån dör ut...

Inte haft tvkanaler på över två år. Laddar ner dom serier jag vill se och ser på web tv ibland.
47tummarn används som monitor.

Tror tvkanaler kommer finnas kvar i cirka 40 år till. Många äldre idag som inte kommer följa med i "den nya teknikutvecklingen"

Inte haft tvkanaler på över två år. Laddar ner dom serier jag vill se och ser på web tv ibland.
47tummarn används som monitor.

Tror tvkanaler kommer finnas kvar i cirka 40 år till. Många äldre idag som inte kommer följa med i "den nya teknikutvecklingen"

Blir intressant att se hur länge dom gamla kan kolla på tv.
När 90% av målgruppen inte tittar på tv längre, så blir det nog svårt att få ekonomi i det.

Senast jag försökte kolla på en film på tv (tror det var 9an) så var reklampauserna 9 minuter långa.. då mindes jag varför jag alltid laddar ner serier/filmer istället.

Blir intressant att se hur länge dom gamla kan kolla på tv.
När 90% av målgruppen inte tittar på tv längre, så blir det nog svårt att få ekonomi i det.

Du har inte hört talas om medieavgiften?

SVT kommer alltid finnas :zpy

Marksänd TV är infrastruktur!

Det måste finnas ett sätt att nå ut till folket med viktiga sändningar i händelse av katastrofer/ofred osv.

Därför kommer alltid marksänd TV att vara viktig att bevara, då det är ett bra sätt att nå många på kort tid.

Just marksänd tv är dessutom svår att slå ut då det går över ett stort antal sändare, det är relativt lätt att störa ut en upplänk till en sattelit, eller helt enkelt slå ut satteliten.

Det är inte så länge sedan en hacker kidnappade en sattelit genom att helt enkelt hacka upplänken och byta lösenord på den samt stänga av den, han krävde en stor summa pengar för att lämmna tillbaka kontrollen på satteliten till ägarna, tyvärr var snubben bättre på datorer/radio än på brottslig verksamhet så han spårades rätt snabbt och fick tillslut lämmna tillbaks den gratis.

Det är ännu lättare att sänka SVT's webbsändningar genom en ddos attack, så att dom skulle förlita sig enbart på det är nog långt borta.

Marksänd TV är infrastruktur!

Det måste finnas ett sätt att nå ut till folket med viktiga sändningar i händelse av katastrofer/ofred osv.

Därför kommer alltid marksänd TV att vara viktig att bevara, då det är ett bra sätt att nå många på kort tid.

Just marksänd tv är dessutom svår att slå ut då det går över ett stort antal sändare, det är relativt lätt att störa ut en upplänk till en sattelit, eller helt enkelt slå ut satteliten.

Det är inte så länge sedan en hacker kidnappade en sattelit genom att helt enkelt hacka upplänken och byta lösenord på den samt stänga av den, han krävde en stor summa pengar för att lämmna tillbaka kontrollen på satteliten till ägarna, tyvärr var snubben bättre på datorer/radio än på brottslig verksamhet så han spårades rätt snabbt och fick tillslut lämmna tillbaks den gratis.

Det är ännu lättare att sänka SVT's webbsändningar genom en ddos attack, så att dom skulle förlita sig enbart på det är nog långt borta.

Går mobiltelefonin över satellit när man ringer inom Sverige?
Annars lär väll SMS eller MMS vara betydligt bättre om man vill gå ut med katastrofmeddelande till alla svenskar.

Och är det helt lockdown med all teknik, så är det nog kortvågsradio som gäller. Det har jag sett på en massa katastroffilmer.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph