Hur länge till har vi TV?

välj 1 alternativ

• Antal röstningar
    0
Går mobiltelefonin över satellit när man ringer inom Sverige?
Annars lär väll SMS eller MMS vara betydligt bättre om man vill gå ut med katastrofmeddelande till alla svenskar.

Och är det helt lockdown med all teknik, så är det nog kortvågsradio som gäller. Det har jag sett på en massa katastroffilmer.

Bra tanke där, visst, kortfattade meddelanden kan man skicka som mass-sms, men man brukar ju runt tolvslaget på nyårsafton se hur det fungerar.
Det går nog att skicka ut ett meddelande till alla, sen kommer folk att börja SMS'a varandra i panik och systemet brakar.

Radio är jättebra, och kommer givetvis att fortsätta att vara det primära sättet att uppmana folk, men TV har en annan trovärdighet, när man kan se att det är stadsministern som pratar.

Kortvågsradio kommer givetvis att användas för att skicka meddelanden mellan två punkter, men hur många privatpersoner känner du som har en kortvågsradio?

Nu har jag absolut inte läst hela tråden, men jag är övertygad om att den vanliga "visstids" baserade programmen kommer finnas kvar, med det menar jag alltså att programen går vissa tider, Tv4 nyheterna kl 22.00, fuskbyggarna kl 21.00 osv.. annars kommer tv tittandet minska och de vill inte tvbolagen, min åsikt..

Bra tanke där, visst, kortfattade meddelanden kan man skicka som mass-sms, men man brukar ju runt tolvslaget på nyårsafton se hur det fungerar.
Det går nog att skicka ut ett meddelande till alla, sen kommer folk att börja SMS'a varandra i panik och systemet brakar.

Radio är jättebra, och kommer givetvis att fortsätta att vara det primära sättet att uppmana folk, men TV har en annan trovärdighet, när man kan se att det är stadsministern som pratar.

Kortvågsradio kommer givetvis att användas för att skicka meddelanden mellan två punkter, men hur många privatpersoner känner du som har en kortvågsradio?

När jag läser nu så ser jag att det nog blev fel kanske.
Jag menade AM bandet. För det finns ju på dom flesta radioapparater.

När jag läser nu så ser jag att det nog blev fel kanske.
Jag menade AM bandet. För det finns ju på dom flesta radioapparater.

Ja, det kan man utnyttja, men det finns ingen fungerande sändarutrustning kvar i landet, så FM är ett bättre alternativ ändå. .

Det finns reserver att ta fram om det ordinarie sändarnätet sviktar.

För ren meddelande trafik finns en frivillig katastrof organisation bestående av radioamatörer och FRO samt att länsstyrelsen har egna katastrof anläggningar på sina håll.

ni glömde alternativet x antal år sedan man la ner TV i pollen

Jag är faktiskt förvånad över hur många som lagt ner tv´n
Jag hade faktiskt det svaret med som en kul grej för att se om det var någon som gjort det. Klart en överraskning.

Och när det nu visar sig att 44% redan har slutat kolla på tv´n så blir man ju lite nyfiken över om sporthoj.com´s medlemmar kan ge någon som helst indikation över hur det ser ut i övriga landet.

Undrar om "tv-tittar-siffror" som bolagen ljuger ihop har tagit hänsyn till att så många har slutat kolla på tv.

Jag är faktiskt förvånad över hur många som lagt ner tv´n
Jag hade faktiskt det svaret med som en kul grej för att se om det var någon som gjort det. Klart en överraskning.

Och när det nu visar sig att 44% redan har slutat kolla på tv´n så blir man ju lite nyfiken över om sporthoj.com´s medlemmar kan ge någon som helst indikation över hur det ser ut i övriga landet.

Undrar om "tv-tittar-siffror" som bolagen ljuger ihop har tagit hänsyn till att så många har slutat kolla på tv.

Jag tror faktiskt att det är siffrorna här som är bullshit!

I verkligheten känner jag inte en enda människa som inte har TV.

Det kanske är så att folk här menar "Nej jag betalar inte TV licens".

Hur många människor känner du på riktigt som inte tittar på TV?

Det är nog så att dom som inte har tv är ivrigare på att rösta i såna här pollar.

Jag har en TV men jag tittar aldrig på den. Jag slog faktiskt på den en stund för några månader sen när dom visade från Rock n Roll Hall of Fame. Fast när jag insåg att jag redan hade sett allt jag ville se på youtube så slog jag av igen. Före det minns jag faktiskt inte. Tror jag såg nån tennismatch i våras faktiskt fast jag minns inte när.

Nästa köp blir nog iaf nån typ av monitor då jag mest vill ha nånting att spela tv-spel och se film på. Dock lär väl Radiotjänst täppa till det "hålet" snart då man enligt dom måste förstå att man är skyldig att betala tv-licens även om man inte har nån TV.

Så länge som viasat motor inte sänds via webben.

Lutar väl åt det här hållet, frågan är om Public Service etc. hänger med, nästa 9/11 lär man ju ha hitta sina egna favoritreportrar/kanaler etc. på nätet och inte via TV.

Det är inte bara Public serviceuppdraget som förändras i det nya medielandskapet. ”Den publik som ska få service sitter inte längre kvar på läktaren”, skriver DN:s Hans Rosén i en kommentar.

Politiken kring public service har fått nya frågor att hantera när Internets utveckling ritar om spelplanen. Kommersiella bolag och public servicebolag konfronteras på ett helt nytt sätt när alla samtidigt vill utnyttja nätets oemotståndliga möjligheter.

Dualismen med kommersiella medier kontra public service formulerades i en tid när det fanns en tydlig skillnad mellan producent och konsument. Kommersiella medier bjöd ut varor på en marknad. Public service skulle framför allt komplettera med det som var demokratiskt värdefullt men affärsmässigt ointressant.

I bägge fallen var rollfördelningen tydlig: mediebolagen var sändare, läsarna/lyssnarna/tittarna var mottagare. Skälet till det var tekniska och ekonomiska. Tryckpressar och tv-stationer var dyra och komplicerade grejer. Inget för vanligt folk.

Idag är vi alla, om vi vill, medieproducenter. Hårdvaran i form av datorer och mobiler är billig. Mjukvaran i form av publicerinsverktyg, redigeringsprogram och sociala nätverkssajter är lätt att använda. Och tack vare Internet kan var och en av oss, åtminstone i princip, nå ut till hela världen. Hela tiden. Överallt (nästan).

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/publiken-sitter-inte-langre-pa-laktaren-1.1066859

Dom flesta har nog en tv-apparat hänger på väggen, eller står på en tv-bänk. Det har du rätt i. Men som vanligt när du argumenterar så var det ju inte det som var frågan.
Frågan är ju hur många som använder sin stora låda på väggen till att kolla på dom traditionella kanalerna. Som visar sina program enligt en tablå. Och hur många som slutat med det och i stället använder den stora lådan till att kolla på saker som dom hämtar från nätet, tex filmer, webbsändningar, serier mm.

Det är nog så att dom som inte har tv är ivrigare på att rösta i såna här pollar.

Det kan helt klart stämma. Men det behöver inte vara så.
Det kan även vara så att på sporthoj.com så är man kanske lite mera i framkant av teknik och utveckling. Och i en viss åldersgrupp.
Frågar man samma sak på knypplas föreningsmöte i Bromölla där tanter runt 55-90 är medlemmar. Så får man nog ett annat svar.

Det skulle vara kul att se ett resultat från en större och mera spridd målgrupp.

Såg att Sony kommit med en tv som är färdig att visa webbtv och youtube mm, direkt. utan att behöva ha en dator inkopplad.

Den är alltså redan vara klar för internet, och man kan ta fram klipp och webbtv sändningar direkt med vanliga fjärrkontrollen.

Så man kan använda den utan att vanliga betalkanaler.

Tv´n kommer dö inom kort. Länge leve tv´n :yoparty

Väldigt sällan som jag ser på "vanlig" TV då jag inte vill boka upp mig bara för att se ett program eller film. Då tycker jag att kanalerna som har Play-funktionen på nätet är perfekt! Såg nyss på Boston Tea Party på Kanal5 Play och det gick ju smidigt =)

Såg att Sony kommit med en tv som är färdig att visa webbtv och youtube mm, direkt. utan att behöva ha en dator inkopplad.

Den är alltså redan vara klar för internet, och man kan ta fram klipp och webbtv sändningar direkt med vanliga fjärrkontrollen.

Så man kan använda den utan att vanliga betalkanaler.

Tv´n kommer dö inom kort. Länge leve tv´n :yoparty

Öhh, det var väl i fjol somras min bror köpte nån sån TV, tyvärr så var man tvungen att köpa till "WiFi" enheten separat, vilket han gjorde, för jag har gryniga minnsesbilder av änny grynigare youtubeklipp på hans TV förra sommaren.

Märke vet jag dock inte.

nästa 9/11 lär man ju ha hitta sina egna favoritreportrar/kanaler etc. på nätet och inte via TV.
Problemet då är när 90% av alla andra har hittat samma favoritsida och ska kolla samtidigt så sidan blir överbelastad och dyker ner. :rolleyes:

Jag kollar mycket på nät-tv. Och mycket på vanlig tv. Det som jag glor på på nät-tv brukar jag mest ha på i bakgrunden och är sånt som jag inte skulle prioritera att kolla på på vanliga tvn.

Tyvärr så är det ju långt från allt som sänds på vanlig tv som finns lagligt och gratis på nät-tv. Och det är väl på det som man betala för som tv-bolagen kommer att klösa in pengar i framtiden. De kommer att gå från att vara tv-bolag till att vara mediebolag som tillhandahåller sina tjänster digitalt, till hutlösa priser. Att man kan se en massa gratis på nätet nu är nog en övergående fas.

Sedan ska man också tänka på att om ett antal vana nätanvändare här på sporthoj.com föredrar nät-tv så är det en ganska dålig referensram för hur resten av Sverige ser ut. För att inte tala om resten av världen.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka