Hur länge till har vi TV?

välj 1 alternativ

• Antal röstningar
    0

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
I morse slog mig en tanke.

För ca 3 år sen slängde jag ut fast telefon både hemma och på jobbet.
Telefonkatalogen var det nog 10 år sen man såg senast.

Nu görs det ju stora kampanjer för att ta bort sin fast telefon och telefonkatalog. Dom gör ju även ett slag för att ta bort fast internetuppkoppling. (vilket säkert också försvinner med tiden. men ligger nog lägre bort då kravet på snabbt internet är stort)

Men...

När tror ni fast tv försvinner. Och då menar jag inte stora skärmen på väggen. Utan jag menar urtaget som man stoppar in sladden i. Och blir matad av ett antal tv program som följer en viss tablå.

Tv-onthemand, finns ju och kommer mer och mer, även SVT play mm. Det kommer även mer och mer produktioner som inte sänds via TV-kanalerna. Utan läggs upp direkt på nätet.

Jag tror att jag själv kommer sluta använda vanlig tv. dvs kanal 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, mtv, Eurosport mm inom ca 5 år. Därefter kommer jag bara kolla på det jag vill, när jag vill via nätet.

Hörde på "vakna med the voice" som intervjuade några blonda blogerskor. Som ska köra ett program på internet. Där dom förklarade att dom och många av deras kompisar inte kollar på tv alls. Och inte ens har en tv. Dom kollar på internet redan nu.

Hur tror du framtiden ser ut?

Jag lyssnar inte på blonda bimbos och tror att TV kommer fortsätta ganska länge till.

Visst, jag kryssade i att det aldrig kommer försvinna vilket är lite sådär, men det jag menar är att den stora massan uppskattar att bli matad med innehållet och inte behöva välja själv... annars hade vanliga radion varit död sedan några år tillbaka men det ökar där med.

Däremot tror jag att tablåerna kommer bli mer dynamiska.

10-12 år kanske? Omvi snackar majoriteten av landet, sen kommer det ju fortfarande finnas pensionärer som kör vidare på samma gamla grejer i ytterligare 40 år...

Jag kollar nästan aldrig på tv längre, den vanliga tvn kan vara bra om man har dålig fantasi och inte vet vad man ska kolla på.

Jag vill ha alla programm on demand, jag tycker inte det spelar så stor roll om det är lite reklam. Jag tror det behövs mindre reklam för att finansiera online tv och det är positivt.

Har inte ägt en tv på tre år. Kan inte påstå att jag saknar den.

Film ser jag på laptopen, när vi skaffar hus blir det nog projektor men ingen tv-mottagare.

Broadcasting känns så 1900-tal :tungan

Jag tror inte TVn är hotad än på ett tag. Många gillar att samla familjen på fredagkvällen och kolla på "På spåret". Andra är inte alls så tekniskt lagda att de vill lära sig köra över nätet/slanga.

10 år till, minst.

Oväntat många i denna statistiskt korrekta mätning som redan gått ifrån Tv helt.

Verkar bli två läger.
Antingen har man slutat med tv redan eller så gillar man tv och tror att det kommer vara för alltid eller i alla fall ett bra tag till.

Spänningen efter flera röster är olidlig. :banana

Jag har sagt upp mitt canal digital och kör 100% genom 1, 2, 4 + internet. Tyvärr måste jag ju än så länge stödja pirat genom RU och tvtorrents för att få ett vettigt utbud.

SVTplay är ju super.

/ Jens

Kommer nog hålla fast vid gamla TV'n ett tag till trots att jag tittar väldigt sällan. Som det är nu är det alldeles för mycket mixtrande med att ha tv via tex pc i vardagsrummet för att man ska idas.

Jag tror det kommer försvinna men har inte en susning om när.

Kollar i stort sett aldrig på tv, kollade på nyheterna igår morse då morsan ringde och tjatade om att det var nyheter från kth och hotet igår. Senast var när ett projekt pappa håller på med var med i ngt program, för kanske en månad sen. Annars laddar jag ner allting, underbart att slippa all reklam!! Använder bara tvn som stor dataskärm...

Tror att de flesta "yngre" kommer att kolla på tv via datorn inom 5 år iallfall. Vore ju trevligt med en dator som var bättre anpassat för det med en ordentlig fjärrkontroll m.m. Kanske ngt liknande wii kontrollen, borde ju fungera utmärkt som ersättare för musen då man ligger i soffan...

Last edited:
i och med flytten i höstas (september) till Varberg så har jag inte haft TV (eller jo, en TV, men ingen antennkabel) - varit och är helt underbart.

använder den som extern bildskärm för laptopen samt att lira PS3 på (och se film och tv-serier på).
finns ju seriöst inget vettigt på TV att beskåda ändå... speciellt inte om man inte betalar XXX kr i månaden och får 250 kanaler som man ska orka zappa igenom...

Att expandera reklambyrån till att börja göra tv-reklam verkar ju döfött i alla fall.

Det gäller nog att hitta på nya sätt att nå ut med reklam via nedladdade serier, webbsändningar mm. Spännande som fan :tummenupp

i och med flytten i höstas (september) till Varberg så har jag inte haft TV (eller jo, en TV, men ingen antennkabel) - varit och är helt underbart.

använder den som extern bildskärm för laptopen samt att lira PS3 på (och se film och tv-serier på).
finns ju seriöst inget vettigt på TV att beskåda ändå... speciellt inte om man inte betalar XXX kr i månaden och får 250 kanaler som man ska orka zappa igenom...

Är det inte lite kontroversiellt att säga att det inte går något bra på TV och sedan säga att man kollar på TV-serier som man laddar ned?

Hehe, good point Carnivore :)

men tv-seriena har snarlika problem som med filmer på TV.
När dom väl går att se på TV så har intresset svalnat eller helt försvunnit (med kanske litet undantag på TV-utbud man måste betala för a'la Boxer, Canal+ osv.)
Och ha möjligheten att kunna se flera avsnitt på raken, se dom när man vill, (var man vill), pausa när/om man vill, slippa reklamavbrotten mitt i är ju dessutom "det nya svarta" hehe

Däremot är det ju riktigt gött att se slutspelet i hockey, superbowl osv. på en storbilds-TV/projektor nere på krogen, det är TV i sitt esse :)

Fast kan erkänna att enbart läsa tidningar på webben och inte se nyhetsmorgon och andra nyhetsprogram under dagens gång är inte alltid så kul, kan sakna nyheterna faktiskt - men det är nog bara jag som aldrig får tummen ur att kolla dom tv-sända klippen på webben.

Är det inte lite kontroversiellt att säga att det inte går något bra på TV och sedan säga att man kollar på TV-serier som man laddar ned?

kontroversiell
som potentiellt strider mot politiska, samhälliga, religiösa eller kulturella normer, värderingar, seder eller bruk och kan orsaka häftig debatt; som orsakar stora motsättningar och häftiga diskussioner
Telefonavlyssning är ett kontroversiellt ämne.
Landets abortlag är kontroversiell.

Men jag antar att du menar motsägelsefullt. Det tycker jag inte heller att det är.

Det lustiga är att det ändå säljs större och större platt-tv och sen sitter folk och kollar hemslangad skit på en kass datorskärm. . . .

Hehe, good point Carnivore :)

men tv-seriena har snarlika problem som med filmer på TV.
När dom väl går att se på TV så har intresset svalnat eller helt försvunnit (med kanske litet undantag på TV-utbud man måste betala för a'la Boxer, Canal+ osv.)
Och ha möjligheten att kunna se flera avsnitt på raken, se dom när man vill, (var man vill), pausa när/om man vill, slippa reklamavbrotten mitt i är ju dessutom "det nya svarta" hehe

Däremot är det ju riktigt gött att se slutspelet i hockey, superbowl osv. på en storbilds-TV/projektor nere på krogen, det är TV i sitt esse :)

Fast kan erkänna att enbart läsa tidningar på webben och inte se nyhetsmorgon och andra nyhetsprogram under dagens gång är inte alltid så kul, kan sakna nyheterna faktiskt - men det är nog bara jag som aldrig får tummen ur att kolla dom tv-sända klippen på webben.

Det med att se de på raken är ju för att vi ligger ett halvår (ibland mer ibland mindre) efter USA där de mest intressanta serierna sänds... vågar nog påstå att just en sån sak är en ickefråga för t.ex. Amerikaner där gårdagens avsnitt diskuteras på lunchen och det är lite svårt för någon att flika in med "VAA!! Är ni bara på den säsongen... jag ligger 2 säsonger före..."

kontroversiell
som potentiellt strider mot politiska, samhälliga, religiösa eller kulturella normer, värderingar, seder eller bruk och kan orsaka häftig debatt; som orsakar stora motsättningar och häftiga diskussioner
Telefonavlyssning är ett kontroversiellt ämne.
Landets abortlag är kontroversiell.

Men jag antar att du menar motsägelsefullt. Det tycker jag inte heller att det är.

Yea yea, motsägelsefullt... men det jag menar är att det handlar inte om att det går skit på TV, det handlar om att vi är intresserade av att se den serien vi vill när den är färsk.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka