Hur länge till får vi köra bensindrivna motorcyklar?

Tönt-Danne

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2009
Hoj
2006 Suzuki sv650s
Oljan är på väg att sina. Flera tror att vi redan har passerat peakoil, samtidigt som efterfrågan efter olja växer explosionsartat. Ekvationen går inte ihop.
Visst man kan inte försvara denna överkonsumtion av olja, och vad den leder till. Ändå är jag lite barnsligt ledsen över att snart inte få köra bensindrivna hojar.

Så, Hur länge till tror ni att vi kommer kunna köra bensinhojar? Visst, bensin kommer alltid finnas, men när kommer det bli ekonomiskt omöjligt?

När tror ni verkliga massprouktions alternativ till bensindrivna hojar kommer, och vad tror ni det blir, elhojar, vätehojar..et.c. ?

om 34,5 år är får alla simultant ställa sina hojar. Allt enligt saida.

Massproduktionsalternativ, alltså inte en hoj på 20 bhp och kan köras i 10mil. Utan när får vi alternativ som prestandamässigt kan mäta sig med dagens hojar?

Att det måste fram alternativ är nog inget snack, men jag tror främst att det måste fram alternativ till min bil som rullar 5000mil per år. När bilarna som får vara tyngre och jag till och med kan nöja med med något mindre än de 180kusarna jag har idag är löst kan jag ju för varje år jag inte kör bilen köra hojjen samma mil och ändå spara.

Som Jay Leno sa elbilarna kommer att rädda våra hobbyfordon! Klart det kommer även bättre elhojjar men om vi bytte 90% av bil och 100% av buss, lastbilsparken i världen skulle den oljan som fanns kvar räcka jävligt länge till våra hojjar och entusiast bilar m.m.

Sen kommer nästa problem hur fasen skall vi producera och distribuera alla den elen? Fusionsgåtan känns som en viktig kugge i total övergång till det fossilfria samhället.

Tredje världskriget, med alla dessa nuke's som finns, kommer inträffa innan oljan tar slut.

Och problemet är inte att oljan sinar. Det finns oerhörda reserver, problemet är att det inte är ekonomiskt hållbart att borra efter den.

Som Henrik sa kommer vi förmodligen att ha dött av atombomber eller nån annan skit innan dess. Jag tvekar starkt på att jag under min livstid kommer uppleva att oljan tar slut.

Jag hoppas starkt på att alternativ kommer inom snar framtid.
Men jag tror att just fordon kommer behålla bensin och diesel i många år till. Men om ca 20 år kommer 50% av fordonen drivas av alternativ energi.

Har hört siffror på att oljan står för 50% av eller energi i värden, sen kommer kol och kärnkraftverk. Tillslut finns en liten klump med alternativa energiresurser. (rätta mig gärna på dom här siffrorna, för det var ett tag sen jag hörde dom).

Men när oljan sinar så tror jag inte det är transportfordonen som får stå still.

All dessa verkstäder, industrier och även hus mm som är dom största energibovarna, kan mycket lättare skaffa sig solpaneler, vindkraftverk mm, mm, för att drivas. Och fordonen kommer nog fortsätta på bensin ett tag till.

de med olja är bara bullshit, i ett program på discovery om olja så snackades det om hur mycket än människorna använder sig av olja kommer den inte försvinna på minst 500 år då oljan inte bara finns i de länder man tar upp i dagens ekonomi. Ska se om programmet visas ngn dag så ska jag spela in de o försöka ladda upp de.

Klart somfan oljan tar slut, 3.000.000.000 människor i Kina/Indien börjar köpa bilar/mc/flyga nu.

Kommer vara en mix av el/bränslescell fordon och klassiska bensin/etanol/dieselfodon i framtiden.

El från vind/sol/kärnkraft

Bensin/Etanol/Diesel syntetisk från fögasning av förnyelsebar biomassa enligt FT-principen.

Last edited:
Det är ekonomin som styr, inte oljetillgången. När det finns ett alternativ som är billigare än oljebaserade drivmedel för konsumenterna så kommer den stora massan byta drivmedel. Drivkrafter för det är utveckling av alternativa drivmedel och prisökningen på dagen drivmedel. Personligen tror jag att det är den sista anledningen som kommer påverka mest. Anledningen till att priset går upp på olja kommer inte vara brist på olja utan att lobbyisterna har drivit upp avgifterna med sina framtidsprofetior.
Som vanligt tittar man inte på totalen utan man väljer att visa det man vill för att gynna sina syften. I miljöbilarnas fall så visar man vad koldioxidutsläppen är just när du kör, inte vad den totala miljöbelastningen är. Vips så är väldigt fult att köra besinbil och det är ok att lägga på straffskatter. Att det sedan också innebär extra inkomster till staten gör ju inget.
Nu är jag dock förespråkare för miljövänligare drift och främst eldrift för jag det skulle vara en stor miljöförbättring att dämpa bullermattan som biltrafiken idag lägger ut, både i trafiken och på banorna.
Dessvärre för de som vill fortsätta köra hobbyfordon på bensin så kommer den vara ännu dyrare sedan när alternativa drivmedel har slagit igenom ordentligt pga av volymminskning och distribution.

Att ställa frågan hur länge vi kommer få köra med bensindrivna hojar är ungefär samma sak som att fråga: Hur långt är ett snöre?

Det finns inget svar på frågan helt enkelt.

Jag tycker man snarare ska tänka på var fatpriset på olja var sommaren 2008. 147usd/fat.
Bensinen var 50öre dyrare då än vad den är idag.
Anledningen till att priset sjönk (både fatpriset och bensinpriset) var att efterfrågan minskade pga lägre efterfrågan beroende på lågkonjuktur.
När det vänder igen så kommer vi till slut få ett bensinpris där hojåkare till slut frågar sig om det är värt att längre åka hoj.

Jag hoppas starkt på att alternativ kommer inom snar framtid.
Men jag tror att just fordon kommer behålla bensin och diesel i många år till. Men om ca 20 år kommer 50% av fordonen drivas av alternativ energi.

Har hört siffror på att oljan står för 50% av eller energi i värden, sen kommer kol och kärnkraftverk. Tillslut finns en liten klump med alternativa energiresurser. (rätta mig gärna på dom här siffrorna, för det var ett tag sen jag hörde dom).

Men när oljan sinar så tror jag inte det är transportfordonen som får stå still.

All dessa verkstäder, industrier och även hus mm som är dom största energibovarna, kan mycket lättare skaffa sig solpaneler, vindkraftverk mm, mm, för att drivas. Och fordonen kommer nog fortsätta på bensin ett tag till.
Det är ju iofs kossorna som är största miljöbovarna :) Medan dem väntar på att bli slaktade så fiser/skiter dem en hel jävla del ska du veta. Så mycket att det är dem som står för det största utsläppet

Det är ekonomin som styr, inte oljetillgången. När det finns ett alternativ som är billigare än oljebaserade drivmedel för konsumenterna så kommer den stora massan byta drivmedel. Drivkrafter för det är utveckling av alternativa drivmedel och prisökningen på dagen drivmedel. Personligen tror jag att det är den sista anledningen som kommer påverka mest. Anledningen till att priset går upp på olja kommer inte vara brist på olja utan att lobbyisterna har drivit upp avgifterna med sina framtidsprofetior.
Som vanligt tittar man inte på totalen utan man väljer att visa det man vill för att gynna sina syften. I miljöbilarnas fall så visar man vad koldioxidutsläppen är just när du kör, inte vad den totala miljöbelastningen är. Vips så är väldigt fult att köra besinbil och det är ok att lägga på straffskatter. Att det sedan också innebär extra inkomster till staten gör ju inget.
Nu är jag dock förespråkare för miljövänligare drift och främst eldrift för jag det skulle vara en stor miljöförbättring att dämpa bullermattan som biltrafiken idag lägger ut, både i trafiken och på banorna.
Dessvärre för de som vill fortsätta köra hobbyfordon på bensin så kommer den vara ännu dyrare sedan när alternativa drivmedel har slagit igenom ordentligt pga av volymminskning och distribution.

Tror inte alls det behöver bli som du säger.

Ok,oljan tar slut / blir totalt utprisad / dödsskattad håller med till 100%.

Men det innebär INTE att vi måste skrota bensin/dieselfordon.

Man kan köra vidare dessa på förnyelsebar syntetisk bensin/diesel med i pincip noll mijlöbelastning och återanvända all infrastruktur som lagring, transport, försäljning och dagens fordon,

Ett modent fordon med förbränningsmotor låter INTE mer än samma elfordon. Det är däck och aerodynamik som bullar.

Eller alla tomtar som kör med slipon.

Last edited:
Det är ju iofs kossorna som är största miljöbovarna :) Medan dem väntar på att bli slaktade så fiser/skiter dem en hel jävla del ska du veta. Så mycket att det är dem som står för det största utsläppet
Skulle du kunna visa oss faktan som säger att kossorna står för det största utsläppet?

Det har ju redan börjat visas eldrivna hojar, och det kommer alltmer.

Problemet med oljan är ju inte att den tar slut, utan att den skitar ner miljön.

Det är ju i sammanhanget mycket lätt att få en hoj att funka på el (ed) och med rejäla prestanda, tack vare den låga vikten. Att slippa ifrån förbränningsmotorer på den tyngre trafiken är betydligt svårare.

Därför tror jag på elhojar rätt snart. När det finns schyssta snygga elhojar till rätt pris med rätt prestanda och enkelt att ladda, då kommer jag köpa.
Och detta kommer inträffa inom några år tror jag :-)

El från vind/sol/kärnkraft
Kommer inte räcka. Vi kommer behöva köra mindre. Men det tror inte jag kommer ha några större nackdelar. Vi transporterar oss mycket i onödan. Och då syftar jag inte på nöjesåkning med motorcykel, den har nog försumbar påverkan.

Hojkörning är inte ekonomiskt försvarbart ens idag (trots allt en ren lyxhobby) men ändå kör vi, så varför skulle vi inte köra även om bensinen kostade 5 ggr mer? Det blir bara till att jobba mer eller köra mer selektivt =)

Kommer inte räcka. Vi kommer behöva köra mindre. Men det tror inte jag kommer ha några större nackdelar. Vi transporterar oss mycket i onödan. Och då syftar jag inte på nöjesåkning med motorcykel, den har nog försumbar påverkan.

Nog räcker det,

Jag skrev vind/sol/kärnkaft + bioenergi.

Kina bygger redan 100-tals nya mega-reaktorer det kommer ge mycket energi. Snart byggs det 1000-tals reaktorer i världen.

Bioenergi ska inte komma från jordbruksmark utan från skog och alger i vatten.

Skulle du kunna visa oss faktan som säger att kossorna står för det största utsläppet?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2037846.ab

Nu är kanske hor-bladet inte så stark källa så...

http://klimatfragan.wordpress.com/2...tkreatur-motsvarar-alla-personbilars-utslapp/

Vill du veta mer kan du ju bara googla på det :)

Finns även en hel del forskning på hur man kan börja använda kobajs istället för bensin... kortfattat funkar det väl lite som när man sätter en tändare framför röven och fiser... metangas är ju rätt tändvänligt eller vad man ska säga :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT