Hur länge stannar Hayden hos Ducati?

Jag kan inte se några entydiga bevis för att Repsol-Honda skulle vara bästa teamet.
En tillfällighet att det var hos Repsol-Honda som Doohan och Rossi plattade till allt motstånd värre än några andra förare någonsin har gjort?
 

Bifogat

  • Valentino Rossi Repsol Honda.jpg
    Valentino Rossi Repsol Honda.jpg
    56.1 KB · Visningar: 60
  • a9doohan.jpg
    a9doohan.jpg
    46 KB · Visningar: 58
En tillfällighet att det var hos Repsol-Honda som Doohan och Rossi plattade till allt motstånd värre än några andra förare någonsin har gjort?
Du utläser något ur historien som det inte finns belägg för idag. Du skulle på samma sätt peka på Trafalgar och hävda Brittiska flottans dominans över världshaven "Rule, Britannia! rule the waves" :rolleyes: Repsol-Honda har haft fler icke världsmästare i sitt team än de haft världsmästare :gnissla

Om du försöker se lite objektivt på saken så vet du också att just Rossi fortsatt att platta till motstånd även på annat fabrikat, men han blev slagen av just Hayden och Honda ett år.
Sett till efterföljande år tycker jag att det finns fog för att misstänka att trots Honda-Repsols budget och historia så har de inte lyckats ta fram något överlägset material för 800-reglementet.
Ska vi täcka in hela MotoGP-tiden så har Honda tre titlar, Yamaha tre och Ducati en. Så vilken dominas pratar vi om här?
 
Last edited:
En tillfällighet att det var hos Repsol-Honda som Doohan och Rossi plattade till allt motstånd värre än några andra förare någonsin har gjort?

En tillfällighet att det var utan Puig och före 800cc!

Hondas 800cc har varit ställd till Dani Pedrosa in i minsta detalj, det är hos Dani man lagt krutet .. Nicky sa det hela tiden och nu sitter Dovi i samma båt ( se after the race) intrevjun från Brno .. Allt hänger på att jag får ett paket som passar mig och inte ett som är gjort för Dani säger Dovi bl.a ..

Dani har suttit på skräddarsydd maskin 2007 2008 2009 och tillåts misslyckas år efter år och att Puig tillslut gjort sig omöjlig i depå e ju ett glasklart kvitto på vilken lysande stjärna han är :D
 
...Rossi fortsatt att platta till motstånd även på annat fabrikat...
Fel. Det är bara med Repsol-Honda som Rossi har pulvriserat motståndet.

Ska vi täcka in hela MotoGP-tiden så har Honda tre titlar, Yamaha tre och Ducati en. Så vilken dominas pratar vi om här?
”Vilken dominans”? Jag visste inte att det finns olika sorter. Det är bara Repsol Honda som har PLATTAT TILL (betydelsen av att dominera) motståndet.

Repsol-Honda har haft fler icke världsmästare i sitt team än de haft världsmästare :gnissla
Ja, något annat, till exempel det omvända, vore väl ganska konstigt.
 
Last edited:
Fel. Det är bara med Repsol-Honda som Rossi har pulvriserat motståndet.

”Vilken dominans”? Jag visste inte att det finns olika sorter. Det är bara Repsol Honda som har PLATTAT TILL (betydelsen av att dominera) motståndet.

Ja, något annat, till exempel det omvända, vore väl ganska konstigt.
De åren Hondas förstateam haft bägge förarna på podiumet och vunnit team-mästerskapet kan vi kanske tala om dominas, med reservation för att jag tror starkt på förarens betydelse för att kunna ta en VM-titel. Beviserligen har Honda inte ens tagit hälften av titlarna, så jag ser ingen märkes-dominans.

Jag spekulerar här, men säg att Yamaha dubblat sina insatser för utveckling av hojen, värvat Doohan/Burgess så kanske de klarat av vad någon annan förare gjorde 2004. Jag tror det, så vilken dominans är det då, Hondas eller något annat?

Det är väl inte orimligt att tänka sig att ett dominant team kunnat ha lika många världsmästare som förare, låt säga Doohan/Criville? Nu har dock inte Honda, trots den av dig beskrivna dominansen, lyckats få fram mer än två världsmästare i MotoGP, Rossi och Hayden. Barros, Biaggi, Pedrosa och Dovizioso har haft det dominanta materialet men inte lyckats. Två världsmästare, sex förare.

För mig är det solklart att det är en stor bedrift att bli världsmästare, och alla som lyckas med det är värda respekt.
 
Det går ju bara bättre och bättre för Hayden nu så kanske får han stanna hos Ducati en säsong till :)
 
Det går ju bara bättre och bättre för Hayden nu så kanske får han stanna hos Ducati en säsong till :)

Något slags besked från Ducati kan väntas till helgen ..

Ingen hejd på superlativen över Hayden från Ducati :tummenupp

Ducati Corse General Director Filippo Preziosi 'father' of the Desmosedici project.

“I want to congratulate Nicky because even in difficult times he has always believed in Ducati and he has never given up, working hard and staying focused,” said Preziosi. “Without his feedback we would have never been able to work out a set-up to suit him and it is in this area, as well as in performance, where a rider makes the difference! I also want to thank Vitto [Guareschi, test rider] and all the guys at Ducati Corse, who have worked like Nicky - never losing heart.
 
Last edited:
Lättkörda hojar

Det går ju bara bättre och bättre för Hayden nu så kanske får han stanna hos Ducati en säsong till :)

Får hoppas han kommer underfund med Duccen, den verkar ju nyckfull, lite instabil. Medans just Superhondan med Pedrosa åker fram som paret vore tillverkat som en enhet!

Skulle jag få provköra en sådan häringa Racingprototype någonsin, så för att lyckas komma runt banan med hedern i behåll hade jag nog valt Hondan. Ser lätt ut!:va

Visst känns det som Lorenzos Yamaha går lite fortare än Rossis!? Toyman
 
Får hoppas han kommer underfund med Duccen, den verkar ju nyckfull, lite instabil. Medans just Superhondan med Pedrosa åker fram som paret vore tillverkat som en enhet!

Ducatin har väl nästan alltid varit lite svårkörd, de har ju bara en förare som lyckats riktigt bra på den. Vill de ha fler förare i forsättningen som lyckas på den så måste de nog ändra på hela konceptet. Hayden har ju fått göra en hel del förändringar på duccen för att passa hans körstil. Resultaten har ju också blivit bättre nu.

Visst känns det som Lorenzos Yamaha går lite fortare än Rossis!? Toyman

De är troligtvis exakt lika snabba. På Indianaplos så såg det ut som att Lorenzo hade fått till inställningar på Yamahan betydligt bättre än Rossi. Kanske därför den såg snabbare ut.
 
Fel. Det är bara med Repsol-Honda som Rossi har pulvriserat motståndet.

.

Hur kan du blunda för det faktum att Rossi bytte till Yamaha inför säsongen 2004, vann redan första racet och därefter blev världsmästare första säsongen på Yamaha? Är inte det att pulvrisera motståndet?
 
För att svara på den urspungliga frågan: Minst 1 år till.

Fresh from his first Ducati podium last weekend at Indianapolis, Ducati has announced that Nicky Hayden will sign a one-year extension to his current contract and remain alongside Casey Stoner in its factory team for the 2010 MotoGP World Championship.
 
För att svara på den urspungliga frågan: Minst 1 år till.

Fresh from his first Ducati podium last weekend at Indianapolis, Ducati has announced that Nicky Hayden will sign a one-year extension to his current contract and remain alongside Casey Stoner in its factory team for the 2010 MotoGP World Championship.

Undra om Hayden fick samma erbjudande som Lorenzo. Förste förare och bra med pengar i plånboken. :)
 
Undra om Hayden fick samma erbjudande som Lorenzo. Förste förare och bra med pengar i plånboken. :)
Jo, det är jättetroligt....

"Hayden's new deal means that Pedrosa is 99.9% certain to remain at Repsol Honda. Honda has already announced that it intends to keep both Pedrosa and Andrea Dovizioso, but they are officially yet to sign.

Indeed, it is possible that Pedrosa has now reached a final agreement with Honda, prompting Ducati to confirm Hayden."


Dom blev väl mer eller mindre tvingade att signa Hayden ytterligare ett år då det nu inte finns några andra (bättre) alternativ.
Fast jag är inte jätteledsen för det, nu har Hayden absolut noll undanflykter kvar om det inte går bra nästa år.
 
Fast jag är inte jätteledsen för det, nu har Hayden absolut noll undanflykter kvar om det inte går bra nästa år.

Man må självklart få tycka vad man vill om Hayden men att han skulle vara en man med undanflykter av större mått har jag svårt att ta till mig.

Men Du har rätt ang förväntningarna av 2010, klart är att dom nu måste kunna sättas högre än inför 2009 ..
 
Man må självklart få tycka vad man vill om Hayden men att han skulle vara en man med undanflykter av större mått har jag svårt att ta till mig.

Men Du har rätt ang förväntningarna av 2010, klart är att dom nu måste kunna sättas högre än inför 2009 ..
Vi får väl hoppas att han redan idag börjar visa lite jävlaranamma, FP1 börjar 13:45 på Viasat Motor. :tummenupp
 
En tillfällighet att det var hos Repsol-Honda som Doohan och Rossi plattade till allt motstånd värre än några andra förare någonsin har gjort?
Jeremy Burgess någon?? JB var chefsmekaniker i Honda åt både Gardner och Doohan och mekaniker åt Spencer. Innan det skruvade han på Mamola's Suzuki. 2004 sågs Hondan som den klart bästa hojen. 2005 började JB hos Yamaha och idag är de flesta överrens om vilken hoj som är bäst.


Parallell; Gick det bra för Ferrari i våras när F1 säsongen drog igång och de stod utan Ross Brawn..?
 
Jeremy Burgess någon?? JB var chefsmekaniker i Honda åt både Gardner och Doohan och mekaniker åt Spencer. Innan det skruvade han på Mamola's Suzuki. 2004 sågs Hondan som den klart bästa hojen. 2005 började JB hos Yamaha och idag är de flesta överrens om vilken hoj som är bäst.


Parallell; Gick det bra för Ferrari i våras när F1 säsongen drog igång och de stod utan Ross Brawn..?
Visst har JB stor del i att Yamahan blev konkurrenskraftig till 2004 men man ska inte glömma bort att Yamaha ändrade om hela sin struktur, satsade mer pengar och satte in Masao Furusawa som ansvarig för MotoGP satsningen.
Tex. fick ju Rossi fyra olika chassin och fyra olika motorkonfigurationer att utvärdera till den säsongen vilket ingen annan förare fått vare sig före eller efter.
Fast JB är ju den otvetydiga kungen av depåboxen - 12 VM-titlar i klassen är väl bevis nog.
 
Pallplatsen sist var väl inte så illa pinkat. Melandri fick väl bara se den på kort förra året.
Nu kan man ju spekulera hejvilt och komma med en massa "om" men fakta är att både Pedrosa och rossi stöp så Hayden körde ju knappast sig själv till pallen. Racing handlar iofs om att ta sig i mål, inte bara att lägga några sabba varv, men Hayden får allt visa att hans egen kunskap/vilja räcker till pallen innan jag börjar hissa honom.
 
Racing handlar iofs om att ta sig i mål, inte bara att lägga några sabba varv, men Hayden får allt visa att hans egen kunskap/vilja räcker till pallen innan jag börjar hissa honom.
Det är tur att det faktiskt handlar om att ta sig i mål, annars kunde vi ju rösta fram vinnaren ;)

Jag tror det blir svårt för någon annan än Rossi, Lorenzo och Pedrosa att ta sig upp pallen om de tre håller sig på hjulen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top