Hur länge orkar man ha slipon?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där jättehögt. Nu har jag åkt i en vecka och börjar bli less. Saknar den nästan ljudlösa gången med originalsystemet, så nu har jag bestämt att i morgon på jobbet åker det på igen. Känns lite som jag kastade bort pengar, men nu har jag testat i alla fall. Frågan är om jag ska spara sliponet eller sälja iväg det...jag kan ju bli sugen nästa säsong.. Ni som åker med öppnare system, hur motiverar ni det? Hojen går ju inte bättre, det bara låter. Jag tycker det är skönt att kunna smyga omkring på landet eller i villaområden utan att någon retar upp sig.
Börjar jag bli för gammal?
 
det skall höras att man kommer...smyga omkring på landet är ju mindre skoj när en bonde i traktor missar att man kommer

Jag kör med proppar så ljudnivån stör mig inte...men jag hade kört utan proppar om jag inte blivit döv av vindbruset allt för att höra hojjen underbara ljud.
 
Ja, du är ju 50 år enligt din profil, så visst är du gammal. Skämt åsido, kan förstå hur du resonerar. När jag körde hoj med originalblås så tyckte jag att den lät mesigt. Min andra hoj hade slip-on och det var ju betydligt roligare att lyssna på den. Men man känner sig som en marodör när man kommer in i t.ex. just villaområden. Då får man hålla varvtalet lågt för att inte göra folk ilskna känns det som. Men det tycker jag man kan offra för det underbara ljudet när man drar på på ödsliga landsvägar :) Sälj ditt slip-on, gubbe. Köp bensin för pengarna istället.
 
Hängde på mitt originalsystem i morse för att jämföra motorgången. Riktigt skönt utan bullret! Men jag börjar ju också blir gammal. Dock gör det ganska stor skillnad i mellanregistret på min hoj så bullret tänker jag stå ut med,
 
Ljudet är en stor del... Finns inge tråkigare än orginal symaskins system. Som sagt de ska höras att man kommer
 
lite effektskilnad kan det väl ge enligt vissa..

Men jag har mitt för att folk tror att en F1 kommer farandes på vägarna.. Och då slipper man fotgängare :P

Nummer två är att man kan sitta och lyssna på det hela vägen till tyskland och fortfarande vara kåt på ljudet när man är framme :D
 
Jag kan på sätt och vis hålla med dig, har dock aldrig kört med originalsystem på min hoj. Jag fick samma "gubbsjuka" med min bil, som från att alltid ha haft fullflödesdämpare och rör i dimension större så insåg jag det sköna med att ha en bil som inte låter som en magsjuk elefant.

Vad gäller hoj så är dock läget lite annorlunda, eftersom man sällan kör nattetid. Men visst kan jag känna mig lite dum när jag glider omkring sent på kvällarna och väsnas, dessutom är det ju svårt att hålla igen på gasen och det låter ju dessutom mer bakom än vad det gör för dig som kör, så man stör rätt rejält när man drar på (tro mig, jag vet, jag bor precis vid en hårt trafikerad krosning och en rondell. Folk tar ingen hänsyn alls, varken volvo-raggare, customåkare eller sporthojsraketer.)

Tyvärr så är det inte allmänt accepterat att köra med originaldämpare, för då är man en tönt. Jag menar, VEM klarar sig utan de 3 hk som hojen ger vid 13 000 rpm när man har en slipon?
 
Peterlan skrev:
2391576 Är det åldern eller är det bara jag? Jag har haft originalsystem på hojen hela tiden, men blev för ett tag sen sugen på att bullra lite så jag köpte ett Jardine slipon. Skönt ljud och inte så där /snip/
Börjar jag bli för gammal?

Man får andra värderingar med tiden - känner likadant själv.

MrRoos skrev:
2391589 det skall höras att man kommer...smyga omkring på landet är ju mindre skoj när en bonde i traktor missar att man kommer/snip/.

Jag är helt säker på att han inte hör dig ändå. Det enda du gör är att reta upp folk som bor längs vägen.

Fast sporthojjar låter inte så mycket - speciellt inte de som har avgasventil typ EXUP.
Franshojjar med raka rör låter däremot extremt mycket och jag kan själv bli fly förbannad på dessa gubbar som står och tom-gasar bara för att de gillar ljudet...
 
Min hoj låter som en dammsugare med originalburk och den går sämre. Basta! I bilen däremot uppskattar jag att åka till jobb med behaglig ljudnivå.
 
jayjay skrev:
2391670
Tyvärr så är det inte allmänt accepterat att köra med originaldämpare, för då är man en tönt. Jag menar, VEM klarar sig utan de 3 hk som hojen ger vid 13 000 rpm när man har en slipon?
Förstår man inte att det är ljudet och inte effekten, då kommer man aldrig att förstå och borde stänga matluckan :tummenupp

Sen måste man ju ha slip-on om man ska höra hojen i inspirerad fart :tomten
 
klart det ska låta! ljudet e ju halva grejen med hoj! låter såååå underbart!:D
Bilen ska dock vara tyst!
 
Loud pipes saves lives? Njae, kanske inte.

För mig har jag helst ett avgas som låter "lagom" tills man når det röda. Då får det gärna yla som en F1-bil. Men de kan vara skönt att kunna köra i stealth mode ibland.

Men jag håller med om att gubbarna på läderbojsänkena som låter som fiskebåtar är bara f ö r jobbiga. fy fan
 
Jag satte på ett exil titanium på min gsxr o jag tycker inte att den lät mer på låg mellan registret men lite mer på högvarv (8 -12000rpm)
Jag vet inte men e de så att min hoj låter mycket standard eller e exil ett "tyst" slipon?
Kan faktiskt va rätt skönt att slippa höra ett konstant högt ljud när man ligger o transport kör.
 
Fraz skrev:
2391797 Jag satte på ett exil titanium på min gsxr o jag tycker inte att den lät mer på låg mellan registret men lite mer på högvarv (8 -12000rpm)
Jag vet inte men e de så att min hoj låter mycket standard eller e exil ett "tyst" slipon?
Kan faktiskt va rätt skönt att slippa höra ett konstant högt ljud när man ligger o transport kör.
Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,
blev förvånad över hur tyst det är.

Men det är bara för mitt Micron bullrar och låter härligt som fan ;):arsele
 
kan man köra med orginalsystemet? :va Trodde att det enbart var till för att få skiten igenom något EU-tramskrav....
 
Oddjob skrev:
2391814 Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,
blev förvånad över hur tyst det är.

Men det är bara för mitt Micron bullrar och låter härligt som fan ;):arsele

Ja det e nog så. jag hade ju Micron på min GSX-R 1100 -91 kom jag på nu, o den lät jävligt rått o gött!:yoparty
 
Glöm inte att man ofta bränner upp ullen efter några 1000 mil och då låter det ju mer ihåligt och inte alls lika kul längre. Kanske har det hänt något och ulle in dämparen gått tidigare än normalt?

Annars håller jag med om att det finns situationer då man skulle vilja kunna vara riktigt tyst: När jag hade gathoj på inner gården mellan 7-8 våningshus så var det lite pinsamt att stå och varmköra på morgonen .... :rolleyes:
 
Oddjob skrev:
2391814 Gissar att ditt är ganska tyst, körde med en kille med en fzr600 med V&H slipon igår,
blev förvånad över hur tyst det är.

Men det är bara för mitt Micron bullrar och låter härligt som fan ;):arsele
Gissar att du menar min hoj. Japp, det är rätt så tyst, men sen så går den igenom besiktningen med slipon:et på! :banana
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top