Hur länge kör ni?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hur länge kör ni på hösten och när tar ni ut den (hojen alltså?) på våren?
Jag brukar ställa in hojen i oktober när det är stadigt under 10˚, och ta ut den (fortfarande hojen) när det blir stadigt över 10˚.

3E3E089A-271B-48B8-BFEF-FA8E567095B3.jpeg
 
Nu ställer jag av och in. Köpte bil så nu är det slut med att en oktobermorgon gränsla ktm i 2-5 grader med eller utan fukt i luften klockan 0445 på morgonen.

Länge sedan jag körde så sent och kallt som i år.
 
Kör när det är fint väder, på vintern isf mitt på dagen om torrt. Sen har jag inte så mycket körlust med kyla längre så det blir nånstans i november till mars som jag inte kör. Då fokuserar jag mer på att träna och se på hojvideos.

Men som sagt en fin dag mitt i vintern, torr väg och så en liten tur där det inte är för mycket skuggiga partier då kan suget göra att jag kommer ut året om. Brukar köra med bilen o kolla läget på vägen först om jag är tveksam.
 
Sålänge väglaget tillåter så åker jag gärna. Med det sagt så åker jag såklart betydligt mindre i slutet på oktober än jag gör i slutet på juli.

Synd på allt salt, men väldigt trevligt att åka lite i början på året (februari) när det är fullt med snö på åkrarna, en del snö i diken och små vallar på sidan av vägen. Men det gäller att passa sig lite så det inte är svart-is.
 
Jag kör så länge som att det inte är is eller snö (orkar inte byta till dubb).
 
Tar inte ut sporthojarna när dom börjat salta. Förut hade jag en 701 enduro som vinterleksak men den är såld nu.
Liite sugen på nåt liknande igen.. :D
 
För mig är hoj ett nöje. Är det under 15 grader blir det inget nöje längre. Jag har med åren blivit mer bekväm och väljer att åka enbart om temperaturen är lämplig. Vill varken frysa eller svettas, vilket begränsar antal lämpliga dagar. Inte under 15 och inte över 25 :D
 
För mig är hoj ett nöje. Är det under 15 grader blir det inget nöje längre. Jag har med åren blivit mer bekväm och väljer att åka enbart om temperaturen är lämplig. Vill varken frysa eller svettas, vilket begränsar antal lämpliga dagar. Inte under 15 och inte över 25 :D
Samma här. Det innebär juni, juli, augusti, och bara de dagar det inte regnar eller blåser eller är för kallt. Helst 20-25 grader, sol och nästan vindstilla. Perfekt.
 
Vilket intresse o vilka bilder, fantastiskt. Vad jag förstår kör de flesta så mycket de kan, beroende på ålder o hälsa.
Men gemensamt är ju att vi alla vill få ut så mycket som möjligt av vår tvåhjulade kompis. Mest impad är jag av killarna i norr som kör under förhållande som vi sydbor skulle tycka var livsfarliga, bor själv i Skåne. Gissar att ni har mer anpassade Adventure-hojar. Skulle inte ge mig ut på ett snöigt underlag på min GSX1400 ?.
En sak jag noterat är att mc-säsongen har blivit längre pga. klimatförändringen. Vi dinosaurer minns att när man hade hoj på 70-talet så var säsongen över i oktober. Punkt slut. Sen tog man ut CB500:an eller vad man nu hade i april-maj. Plus en massa strul med avställning/påställning, skatt, uggla, besiktning osv. Kära minnen nu, men ett h…e då.
Sorry att jag blev nostalgisk men minnet drog vidare.
 
Hur är det att köra R1:a när man kommer upp i åren? Provade själv åtskilliga sporthojar s.k. värstingar, du måste vara i bra form? Är själv inbiten sporthojåkare o alltid haft värsta Hondan.
Man måste dra på rätt bra för att det ska kännas OK?
 
Hur är det att köra R1:a när man kommer upp i åren? Provade själv åtskilliga sporthojar s.k. värstingar, du måste vara i bra form? Är själv inbiten sporthojåkare o alltid haft värsta Hondan.
Man måste dra på rätt bra för att det ska kännas OK?
Jag kör ingen annan MC, så jag har inte något att jämföra med. Det har alltid gjort ont att köra långt på hoj, och ondare ju mer statiskt man sitter. Köra småvägar aktivt orkar man ganska bra. Motorväg är tortyr efter en timme. Knäna värker, handlederna värker, axlarna värker, ryggen stelnar. Precis som det ska vara att åka hoj ;). Men visst lättar smärtan om man drar på mer och får hjälp av fartvinden. Formen är bra, men tung skulle jag säga.
 
Var ute en sväng idag efter jobbet, 16 grader, vacker höstsol och mestadels rätt så torra vägar ut mot Häckeberga Ring. Underbar blandning av högfartskörning i +200 km/h och kurviga småvägar. Skåne är inte så dumt ändå.
 

Bifogat

  • 6375BA6B-9B8B-4A59-A9B8-FE54A8646062.jpeg
    6375BA6B-9B8B-4A59-A9B8-FE54A8646062.jpeg
    1.4 MB · Visningar: 28
Jag fick på värmehandtag på Tuaregen förra veckan, så nu blir det nog ett par veckor till i alla fall. Om jag orkar ta tag i att köpa lite varmare kläder planerar jag att försöka köra så länge det är torrt och över 4 grader Celsius. Knox lager-på-lager-lösning lockar.
Jag kör Knox-innerjacka och Pando moto tights. Då kan man ha vad man vill utanpå för att väderanpassa. Funkar kanon.
Som svar på frågan körde jag till jobbet i fredags. Tänker köra så länge det inte är frost på vägarna.
 
Back
Top