Hur länge håller en hjälm ?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag pratade med en kile från Suomy som menade att man bör byta hjälm minst var 5:e år pga. att fibrerna i hjälmskalet bryts ner av bla. solljus.

Inredningen kan man plocka ur och tvätta, men det är inte alltid enkelt.

Jag brukar dammsuga min hjälm varje vecka om jag kör mycket. Då får man bort en del celler/hårstrån och annat. Vattentvätt av inredning varje vinter.

jag har haft min arai nr5 i 5 år. funkar fortfarande utanproblem, köpa en arai hjälm och bli belåten. :yoparty

Nummer ett: Kör med huva.
Min åtta år gamla shoeihjälm ser ny ut fortfarande.
Kompisen (som kör utan huva) köpte hjälm samtidigt, den ser fan skabbig ut i jämförelse.

Vaddå tvätta hjälm? Låter jobbigt, enklare att skölja huvan och hänga på tork :tummenupp

Last edited:
Ang. hur länge en hjälm håller....

Just nu finner man en del hjälmar från 2003-2004 billigt på internet sidor.
Hur illa är det om man köper en hjälm som är tillverkad 2003? Som självklart är oanvänd och alltid legat nerpackad i kartong. Faller den också in under kategorin" bör bytas efter 5 år"? I så fall kan man ju bara köra den i 2 säsonger.....

jonas

morecore skrev:
Ang. hur länge en hjälm håller....

Just nu finner man en del hjälmar från 2003-2004 billigt på internet sidor.
Hur illa är det om man köper en hjälm som är tillverkad 2003? Som självklart är oanvänd och alltid legat nerpackad i kartong. Faller den också in under kategorin" bör bytas efter 5 år"? I så fall kan man ju bara köra den i 2 säsonger.....

jonas

ja en hjälm bör bytas efter ca 5 år eftersom matrialet mattas eller va man ska säga, lite svårt att säga vad hjälmen varit med om om man köper den ny från butik när den e 2 år gammal, den borde ju varit i lådan men man vet inte om den hängt som demo hjälm i solen mm. Hur som helst..om du bryr dig om huvet, byt hjälm i godtid med 4 års intervall

Varifrån kommer antagandet att hjälmarna ska bytas senast efter fem år ?
Jo, från tillverkarna.... Har någon sett dessa uppgifter från en opartisk källa ??
Visst, det antagandet låter inte helt ologiskt, men jag vill hellre veta!

Skulle bra gärna vilja se test av hjälmar med olika ålder, användning, solexponering osv....

Va, har inte ni "Bäst-före-datum" på era hjälmar? :tomten
Själv förvarar jag alltid min hjälm i frysen i och med att molekylerna i materialet inte rör sig lika mycket där och därigenom åldras inte materialet lika snabbt. :rolleyes:
Dessutom kör jag aldrig i solsken för att inte hjälmen ska brytas ned av den ultravioletta strålningen. Den förekommer visserligen även vid molnig väderlek, men inte alls i lika stor omfattning.

Skämt åsido, visst finns det ett uns av sanning bakom påståendet att hjälmar åldras. Men så lite tid som de befinner sig utomhus (där de utsätts för UV-strålningen) så är den nog försumbar. Att sätta en 5-årsgräns finns det väl inga belägg för. I så fall borde hjälmtillverkarna ha som policy att skriva ut bäst-före-datum (i alla fall i USA, om de inte vill bli stämda på mångmiljonbelopp av något missnöjt mc-olycksoffer). Den stora risken med att ha gammal hjälm är nog alla små sprickor som uppkommer vid handhavandet genom åren och inte materialets utmattning pga UV-strålning.

Bollox skrev:
Prova idag. Jag lovar att hjälmen är superfräsch i morgon. Kläm ut det mesta av vattnet och häng upp den på tork. I morgon är den som ny!
Låter tveksamt. Att den skulle vara torr redan i morgon menar jag . :rolleyes:

Jocke W skrev:
ja en hjälm bör bytas efter ca 5 år eftersom matrialet mattas eller va man ska säga, lite svårt att säga vad hjälmen varit med om om man köper den ny från butik när den e 2 år gammal, den borde ju varit i lådan men man vet inte om den hängt som demo hjälm i solen mm. Hur som helst..om du bryr dig om huvet, byt hjälm i godtid med 4 års intervall

hmm... affären garanterar att den inte varit uppackad eller liknande, då han köpt upp ett stort lager hjälmar 2003....
ska klura lite till. annars blir det en agv ti-tech från 2005 :tummenupp

Bollox skrev:
Superfiber. Glasfiber o en massa annan fiber. Med plast menar jag att det inte är polycarbonat, dvs sån skit som Nolan o AGV gör sina flesta hjälmar av.
Taget från duells:
AGV GP-PRO Icon
Skalet är av en typ så kallad 20µ Ultralight Fiber SSL Core-system. Det betyder att man använder kolfiber kevlar mix i huvudsak och förstärker med glasfiber för att få en låg vikt.
X-R2 Rossi Moto GP=samma
AGV STEALTH
Skal i multifiber ACF2 i 2 skalstorlekar.
TI-TECH
Skalet är i SSL för att nå en låg vikt med bibehållen säkerhet, komfort och passform. Ti-Tech är utrustad med im- och repfritt visir med tear-off som standard. - Skalet är i SSL (Super Light) - Ventilation IVS (Integrated Ventilation System) med Titanbelagda intag och utblås)
K2 DEVIL - Lackad hjälm i HIR-TH Resin, polycarbonat

Den sistnämnda är en av hjälmar tillverkade i polycarbonat och kostar således inte många slantar. Köper man en hjälm över 3000kr så får man nästan aldrig en ren plasthjälm.
Arai som verkar vara det "bästa" märket på marknaden tillverkar också hjälmar av polycarbonat i sina "snik" varianter....
Min poäng är att man gör hjälmar för olika syften. Åker man t ex moped behöver man inte köpa en RX-7 Corsair för 7000kr. Då kan en billigare hjälm i polycarbonat kanske räcka till. Visst, ja vet man kan råka ut för värsta olyckan på moped också... men grundtanken hoppas jag ngn förstår.

Tvätta som beskrivet ovan funkar kanon.
Nya kindkuddar finns att köpa till Arai, även i andra tjocklekar än den man har i hjälmen.

Ang plast snacket, en del hjälmar har ett skal i plast.
andra ett skal av fibrer vars bindemedel korrekt kan kallas plast, men mängden bindemedel är mycket liten i en bra fiberhjälm (ARAI).

tror nog de som hävdar att alla hjälmar är av plast vet detta, men bara måste tjöta emot.

Byta hjälm efter 5 år? Min är en 15 år gammal, aldrig tvättad, Shoei Rainey...fan vad äcklig den måste vara inuti...
Den ska få sig en omgång i duschen asap.

Den sitter dock kanon fortfarande, måste va min skalle som blivit större...

Hjälm-tvätt!

Bollox skrev:
Alltså kan fylla med vatten, menar du behöver inte fjanta med blomspruta o dylikt. Den tål dränkas med vatten. Vet inte varför det blir mer volym i inredningen. Kanske för att man tvättar bort all flott o skit. Fluffar upp den så att säga. Sen så kör jag med Garnier, för extra volym :D :D

Använd samma tempratur på vattnet som när du duschar. Inga 80 grader för då vet jag inte vad som händer. Tål den en 40 gradig skalle o svett så tål den vatten... I massor för schampoot löddrar som satan hur länge som helst... :rolleyes:

Prova idag. Jag lovar att hjälmen är superfräsch i morgon. Kläm ut det mesta av vattnet och häng upp den på tork. I morgon är den som ny!

Vad jag har hört så är det enbart Arai-hjälmar som är tvätt-bara,typ fylla badkaret och leka kapten Nemo,utan att dom tar skada.Själv har jag en Shoei som börjar lukta unket,vet ifan va jag ska göra,det där med schampo verkade
allergiframkallande då det krävs en evighet att skölja bort allt,det bästa allternativet när man köper en ny hjälm är nog att ha hjälm-huva som man kan tvätta regelbundet!/Ett tips!

Ulltraviolettastrålar!!

Eldstorm skrev:
Va, har inte ni "Bäst-före-datum" på era hjälmar? :tomten
Själv förvarar jag alltid min hjälm i frysen i och med att molekylerna i materialet inte rör sig lika mycket där och därigenom åldras inte materialet lika snabbt. :rolleyes:
Dessutom kör jag aldrig i solsken för att inte hjälmen ska brytas ned av den ultravioletta strålningen. Den förekommer visserligen även vid molnig väderlek, men inte alls i lika stor omfattning.

Skämt åsido, visst finns det ett uns av sanning bakom påståendet att hjälmar åldras. Men så lite tid som de befinner sig utomhus (där de utsätts för UV-strålningen) så är den nog försumbar. Att sätta en 5-årsgräns finns det väl inga belägg för. I så fall borde hjälmtillverkarna ha som policy att skriva ut bäst-före-datum (i alla fall i USA, om de inte vill bli stämda på mångmiljonbelopp av något missnöjt mc-olycksoffer). Den stora risken med att ha gammal hjälm är nog alla små sprickor som uppkommer vid handhavandet genom åren och inte materialets utmattning pga UV-strålning.
Smörj in hjälmen med solskyddsfaktor 20,när du kör i molnigt väder så är du på den säkra sidan!!

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back