Bollox skrev:Sen så kör jag med Garnier, för extra volym![]()
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bollox skrev:Sen så kör jag med Garnier, för extra volym![]()
![]()

morecore skrev:Ang. hur länge en hjälm håller....
Just nu finner man en del hjälmar från 2003-2004 billigt på internet sidor.
Hur illa är det om man köper en hjälm som är tillverkad 2003? Som självklart är oanvänd och alltid legat nerpackad i kartong. Faller den också in under kategorin" bör bytas efter 5 år"? I så fall kan man ju bara köra den i 2 säsonger.....
jonas
Låter tveksamt. Att den skulle vara torr redan i morgon menar jag .Bollox skrev:Prova idag. Jag lovar att hjälmen är superfräsch i morgon. Kläm ut det mesta av vattnet och häng upp den på tork. I morgon är den som ny!
Jocke W skrev:ja en hjälm bör bytas efter ca 5 år eftersom matrialet mattas eller va man ska säga, lite svårt att säga vad hjälmen varit med om om man köper den ny från butik när den e 2 år gammal, den borde ju varit i lådan men man vet inte om den hängt som demo hjälm i solen mm. Hur som helst..om du bryr dig om huvet, byt hjälm i godtid med 4 års intervall
Taget från duells:Bollox skrev:Superfiber. Glasfiber o en massa annan fiber. Med plast menar jag att det inte är polycarbonat, dvs sån skit som Nolan o AGV gör sina flesta hjälmar av.
Bollox skrev:Alltså kan fylla med vatten, menar du behöver inte fjanta med blomspruta o dylikt. Den tål dränkas med vatten. Vet inte varför det blir mer volym i inredningen. Kanske för att man tvättar bort all flott o skit. Fluffar upp den så att säga. Sen så kör jag med Garnier, för extra volym![]()
![]()
Använd samma tempratur på vattnet som när du duschar. Inga 80 grader för då vet jag inte vad som händer. Tål den en 40 gradig skalle o svett så tål den vatten... I massor för schampoot löddrar som satan hur länge som helst...
Prova idag. Jag lovar att hjälmen är superfräsch i morgon. Kläm ut det mesta av vattnet och häng upp den på tork. I morgon är den som ny!
Smörj in hjälmen med solskyddsfaktor 20,när du kör i molnigt väder så är du på den säkra sidan!!Eldstorm skrev:Va, har inte ni "Bäst-före-datum" på era hjälmar?![]()
Själv förvarar jag alltid min hjälm i frysen i och med att molekylerna i materialet inte rör sig lika mycket där och därigenom åldras inte materialet lika snabbt.![]()
Dessutom kör jag aldrig i solsken för att inte hjälmen ska brytas ned av den ultravioletta strålningen. Den förekommer visserligen även vid molnig väderlek, men inte alls i lika stor omfattning.
Skämt åsido, visst finns det ett uns av sanning bakom påståendet att hjälmar åldras. Men så lite tid som de befinner sig utomhus (där de utsätts för UV-strålningen) så är den nog försumbar. Att sätta en 5-årsgräns finns det väl inga belägg för. I så fall borde hjälmtillverkarna ha som policy att skriva ut bäst-före-datum (i alla fall i USA, om de inte vill bli stämda på mångmiljonbelopp av något missnöjt mc-olycksoffer). Den stora risken med att ha gammal hjälm är nog alla små sprickor som uppkommer vid handhavandet genom åren och inte materialets utmattning pga UV-strålning.
walleskydive skrev:Smörj in hjälmen med solskyddsfaktor 20,när du kör i molnigt väder så är du på den säkra sidan!!

jag är så osäker på om min hjälm håller en krash eller ej, så jag låte den ligga på hatthyllan jaHoztic skrev:Eller så behåller man förvaringspåsen på när man kör!![]()

|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Nya idéer för tvåtaktsmotorn
Kawasaki har lämnat in en p... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026