Hur länge får man provanställa?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag har ju provanställning på mitt pissjobb och pga "det som hänt" så ville VDn(inte min chef) förlänga min provanställning så jag har sammanlagt 7 månaders sådan och sen skulle det bli fast anställning tydligen.

Så sa min chef idag och imorgon skulle han ha pappren med sig tydligen.

Kan man vara provanställd i 7 månader? Är det inte 6 månader som gäller?

Som jag ser det är jag fast anställd i december då, men om jag skriver på imorgon för provanställning tom. 12 januari så kanske inte de "vanliga" 6 månaderna gäller?

Hur funkar det?

6 mån.

Om sedan anställningen fortsätter utan att något sägs, så anses anställningen ha gått över i fast anställning, s.k "tillsvidareanställning".

Dr.Bike skrev:
2597728 6 mån.

Om sedan anställningen fortsätter utan att något sägs, så anses anställningen ha gått över i fast anställning, s.k "tillsvidareanställning".

Men om man skriver på ett papper där det står provanställning från och med 13 november - 12 januari? Gäller inte de 6 månaderna då, utan "förlängs" med en månad?

Dessförinnan har man varit provanställd i 5 månader och det skulle övergått till en tillsvidareanställning den 6 december.

Mavve skrev:
2597750 Men om man skriver på ett papper där det står provanställning från och med 13 november - 12 januari? Gäller inte de 6 månaderna då, utan "förlängs" med en månad?

Dessförinnan har man varit provanställd i 5 månader och det skulle övergått till en tillsvidareanställning den 6 december.

förklara bättre för en korkad en: Har du VARIT provanställd i 5 mån? Och vill de SEN förlänga detta från 13 nov till 12 jan? (ytterligare 3 mån)

OM det är så som jag säger så är det FEL.
Provanställd kan man vara MAX 6 mån.

Mavve skrev:
2597750 Men om man skriver på ett papper där det står provanställning från och med 13 november - 12 januari? Gäller inte de 6 månaderna då, utan "förlängs" med en månad?

Korrekt, man kan förlänga o förlänga upp till 12 månader om jag inte minns fel.

Lagen om anställningsskydd säger max 6 månaders prövotid. Efter den 6 december så är du tillsvidareanställd.

Enda dom kan göra är att säga upp dig nu innan prövotiden gått ut..

Hade ett liknade fall på jobbet för ett par år sedan då företaget försökte förlänga en prövotid på grund av förflyttning av en anställd. Kan säga att det blev en inte helt gratis läxa att lära för företaget.

Last edited:
HanneZ skrev:
2597759 Korrekt, man kan förlänga o förlänga upp till 12 månader om jag inte minns fel.

Låter lite diffust, så han kan hålla på så här till och med den 6 juni 2007 alltså?

Undrar hur lönt det känns för honom att förlänga anställningen med 1-2 månader i taget.

Först fick jag 3 månader, sen fick jag 2 och nu 2 till.

Jaja, han kan kamma sig för jag bytar fan jobb snart ändån, ville mest kolla reglerna. Tack.

Mavve skrev:
2597795 Låter lite diffust, så han kan hålla på så här till och med den 6 juni 2007 alltså?

Undrar hur lönt det känns för honom att förlänga anställningen med 1-2 månader i taget.

Först fick jag 3 månader, sen fick jag 2 och nu 2 till.

Jaja, han kan kamma sig för jag bytar fan jobb snart ändån, ville mest kolla reglerna. Tack.

Verkar som din arbetsgivare inte riktigt har koll på anställningslagarna..

Du skall senast en månad efter att anställningen påbörjats få skriftlig information om vilka villkor som gäller för din anställning. Däribland ingår prövotidens längd. Om du skrivit på i början att din prövotid var 3 månader så ska det ju vara den tiden som gäller.

Skrutten skrev:
2597830 Verkar som din arbetsgivare inte riktigt har koll på anställningslagarna..

Du skall senast en månad efter att anställningen påbörjats få skriftlig information om vilka villkor som gäller för din anställning. Däribland ingår prövotidens längd. Om du skrivit på i början att din prövotid var 3 månader så ska det ju vara den tiden som gäller.
Han förlängde den samma dag som den gick ut, då med 2 månader - nu igen med 2 månader...

Mavve skrev:
2597863 Han förlängde den samma dag som den gick ut, då med 2 månader - nu igen med 2 månader...

Vilket fackförbund är du medlem i? LAS är depositiv eller vad det heter. Man kan alltså skriva "över" den med kollektivavtalet. Enklast är att du ringer imorgon vid 0730 och frågar en ombudsman.

Vågar inte uttala mig mer nu när jag inte har alla lagtexter framför mig.

Skrutten skrev:
2597781 Lagen om anställningsskydd säger max 6 månaders prövotid. Efter den 6 december så är du tillsvidareanställd.

Enda dom kan göra är att säga upp dig nu innan prövotiden gått ut..

Hade ett liknade fall på jobbet för ett par år sedan då företaget försökte förlänga en prövotid på grund av förflyttning av en anställd. Kan säga att det blev en inte helt gratis läxa att lära för företaget.

En provanställning kan även förlängas till en projektanställning om särskilda skäl som satts upp inte uppnåts och arbetsgivaren vill ge den provanställde en yterliggare chans. Projektanställningen kan inte som provanställningen avslutas när som helst utan man projektanställer på en viss tid.

Min gissning är att din arbetsgivare kallat projektanställningen för provanställning.

Var nere på facket - tydligen finns det ingen provanställning enligt avtalet utan chefen har bara valt att kalla det så.
Fanns bara visstidsanställning eller tillsvidare.

Säg nåt som funkar som det ska här...

kan inte din representan för facket snacka med basen så det
finns klara direktiv vad som gäller:tummenupp

Last edited:
Går väl komma undan på något sätt, jag fick vikariat på polarbröd tre år efter varandra utan att få fast anställning, tror om man jobbat fyra år brukar man få fast anställning eller nånting sånt.

Det är ju bara att de säger upp dig om du bråkar innan prövotiden gått ut, och sedan kanske de ger dig en "ny" provanställning. Finns knappast något hinder för det, hörde om ett företag som satt det i system t.o.m - var 6:e månad sades alla upp och sedan återanställdes de.

supergirl skrev:
2598096 En provanställning kan även förlängas till en projektanställning om särskilda skäl som satts upp inte uppnåts och arbetsgivaren vill ge den provanställde en yterliggare chans.

Nej, en provanställning kan inte övergå i projektanställning.
En provanställning får man endast ha på en tillsvidaretjänst och inte på visstidsstjänster vilket projektanställningen är.

UrbanTiger skrev:
2598852 Internet verkar funka :tummenupp

Visstidsanställning är ett gissel för dom som vill in på arbetsmarknaden.... De var bättre förr :fakta

Nja, visstid nu för tiden är jättebra om man stämplar.
Jag fick nu i veckan ett papper från A-kassan på en anställd som har en deltidstjänst på tillsvidare och så länge han har den så får han inte stämpla upp.
Skulle han däremot säga upp sin anställning och skaffa en visstidsanställning så var han välkommen att stämpla igen. Det stod klart och tydligt att det var ett giltigt skäl att säga upp sin tillsvidareanställning pga detta och endast 5 karensdagar blev han av med.

honkiie skrev:
2598866 Går väl komma undan på något sätt, jag fick vikariat på polarbröd tre år efter varandra utan att få fast anställning, tror om man jobbat fyra år brukar man få fast anställning eller nånting sånt.

Nej, det är mer än tre år.

Last edited:
Solan skrev:
2599293
Nja, visstid nu för tiden är jättebra om man stämplar.
Jag fick nu i veckan ett papper från A-kassan på en anställd som har en deltidstjänst på tillsvidare och så länge han har den så får han inte stämpla upp.
Skulle han däremot säga upp sin anställning och skaffa en visstidsanställning så var han välkommen att stämpla igen. Det stod klart och tydligt att det var ett giltigt skäl att säga upp sin tillsvidareanställning pga detta och endast 5 karensdagar blev han av med.
Så A-kassan förespråkar visstidsanställning???? :va

Mavve skrev:
2599341 Så A-kassan förespråkar visstidsanställning???? :va

Jag kan inte tolka det på annat sätt.
Hade jag inte själv sett brevet från A-kassan så hade jag inte trott att det var sant.

Hur kan man uppmana någon att säga upp sig från sin tillsvidareanställning för att ta ett vikariat eller liknande? Jag blir fan upprörd bara av att tänka på det igen.

I brevet stod även att han kunde säga upp sig utan att ha ett nytt arbete (visstid) för att få stämpla igen.

Så, säg upp din deltidstjänst så får du sitta hemma och stämpla upp till 100% och arbetsgivarna får ingen som tar deras deltidstjänster.

Solan skrev:
2599372 Jag kan inte tolka det på annat sätt.
Hade jag inte själv sett brevet från A-kassan så hade jag inte trott att det var sant.

Hur kan man uppmana någon att säga upp sig från sin tillsvidareanställning för att ta ett vikariat eller liknande? Jag blir fan upprörd bara av att tänka på det igen.

I brevet stod även att han kunde säga upp sig utan att ha ett nytt arbete (visstid) för att få stämpla igen.

Så, säg upp din deltidstjänst så får du sitta hemma och stämpla upp till 100% och arbetsgivarna får ingen som tar deras deltidstjänster.

Så här är det: Man kan inte stämpla upp från deltidsjobb hur länge som helst - man kan göra det så länge man har dagar kvar (alla får 300 dagar). När det är 70 dagar kvar får medlemmen ett informationsbrev hem där man får veta att när dagarna tar slut så får man inte nya dagar utan då får man klara sig på deltidsjobbet. Om man anser att man inte klarar sig på det, anses detta vara ett särskilt skäl för att säga upp sig från anställningen och då görs en prövning om man har uppfyllt arbetsvillkoret och om man har rätt till en ny period med 300 dagar.

Det är alltså inte så att det är bättre att vara helt arbetslös, de meddelar bara att pengarna tar slut när perioden är förbrukade. Detta är bara för att man inte ska kunna missbruka systemet och jobba deltid och stämpla upp all evig tid.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg