Hur kul är det att köra mc? EGENTLIGEN?

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är varje tur lika kul? ...
...Vad säger ni? Är varje vända fantastisk?

Postat 04:43 en söndagmorgon... :hej

Köra motorcykel är livet.
Livet är inte alltid roligt.
Livet måste ändå levas.
Det är varje individs ansvar att göra det bästa av livet.



Ja, varje körning är fantastiskt.
Fullständigt makalös! Men inte på samma sätt som den förra.
Varje vända är unik. Det gäller att vrida på det inre kalejdoskopet så att man själv kommer i synk med det som sker och kan plocka upp njutningen i det sammanhang man befinner sig just för tillfället.

Jag njuter av all körning. Varenda en meter. ...men på olika sätt.

Den dag jag tvingas sluta köra kommer jag näppeligen att ångra en enda körning, men helt klart sakna de jag aldrig gjorde.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Började köra hoj -95, har aldrig slutat att köra. Idag tycker jag att det är roligare än någonsin, har aldrig tappat intresset. Det beror helt enkelt på om man är en riktig biker eller inte. Jag är övertygad om att man föds med ett mc-intresse. Det kommer alltid att komma hobby-motorcyklister, såna som upptäcker motorcyklar och kör några år för att sedan tröttna och lägga hjälmen på hyllan, men dom är ju inga riktiga bikers. Med all respekt Gearbox...
En riktig biker startar inte en sån här tråd.
Det är som att gå in på en stripklubb och säga att man har börjat tröttna på tjejer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En hojs om livade upp det för mig var en gammal bänglig RD350... Den hojen var en faslig massa arbete, den stretade emot och var allmänt jävligt opolerad, men fan vad kul den var att köra.

Omväxling är bra, och gamla motsträviga hojar kan nog faktiskt vara roligare än en perfekt sporthoj, eller något annat modern som känns som om det går på räls hela tiden.

Enduro var kul som fan det med. :hihi
 

Bodensaren

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2013
Ort
Hemma
Hoj
kanske
Hur kul är det att köra mc? EGENTLIGEN?

Är varje tur lika kul? Allvarligt talat? Njuter du av varje meter? Jag gör fan inte det och det retar mig, jobbar för mycket och när jag kommer hem vill jag bara knulla, käka chips och knulla igen som ni andra gör. Nää, ska vi ta oss samman och komma till saken: Lördag morgon, går upp tidigt, käkar frukost och rusar ner till garaget. Knäböjer och kollar oljenivån (sen endurotiden). Rullar ut vraket och drar på mig hjälmen. Känner mig för, funkar hojen? Absolut. Ger mig iväg och för min döda svärfar svänger jag lite höger och vänster för att "värma däcken", han frågade ofta om det och jag sa att det var helt jävla meningslöst men det såg förmodligen rätt coolt ut

Svänger av, här börjar det roliga. Känner mig trött, Kawaskin är på topp men jag är fan inte på hugget. Det här är det bästa jag vet men jag är håglös. Känslan när det klilar under pungkulorna är sjukt trevlig och när adrenalivet slår till, det älskar vi ju alla. MEN OM DET INTE GÖR DET?

Är jag sjuk, skall jag sälja mc:n? Ska jag ta livet av mig?

Vad säger ni? Är varje vända fantastisk?

Som kommentar till detta, jag började köra med mc-kort -84 före det hade jag väl fuskat lite, samt att jag redan från dagisålder hängde i garaget där dom stora pojkarna skruvade mc och framförallt chopper, på den tiden var det engelska cyklar som gällde vilket ledde till många timmar i garaget. Men åter till ämnet, nej det är inte lika roligt nu som då, det är faktiskt roligare, cyklarna är mera pålitliga, utbudet mera varierat och framförallt kläderna är mycket bättre, jag kör så mycket jag bara kan och hinner hittills har det alltid blivit körning varje månad under året.

Kör försiktigt :banana


- - - Updated - -
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Helt ärlig så har jag funderat på detta med, är det värt att belamra ett större garage med allsköns skit i mc o moppe väg?

Jag är ju en personlighet som bara MÅSTE pilla isär allting o bygga om för inte kan det ju vara så att allting är perfekt bara för att Yamaha har skruvat ihopa skrotet:va

Jag har ett par motarder ett par geggamoppar ett gäng vansinnes trimmade moppar på närmare 30hp st
jag har funderat på att sälja men det ligger så många timmars fnulande o pillande för att uppnå den totala perfektionismen som råder i min sinnesvärd.

Senast är min adrenalin o hjärtstoppande TT600 med trumbromsar den går inte så fort men i gengäld bromsar skrotet så grymt dåligt att varje färd blir spännande o adrenalin höjande.
Detta adrenalin pumpandet skall förhoppningsvis öka till våren då skrotet mycket försiktigt har uppdaterats till 768cc och fått precis allt som finns att mecka ihopa till en motor,, kostanaden är astronomisk redan nu över 40K på bara en cylinder:död

Att åka sporthoj för mej är ju inget alternativ detta talade ni ju om i tråden VARFÖR KÖR SPORTHOJAR SÅ LÅNGSAMT?? så tyvärr är ju det eventuella nöjet borta och en HD eller annan typ av chromesläde Njaaaaa:brinnerup:brinnerup det tror jag inte visserligen är jag ju medelålders men fan inte död ännu.

ducati ligger mej jävligt varmt om hjärtat och kanske är det detta som är meningen att göra ett bål med allt japanskt skrot på gärdet och köpa en duce och helt plötsligt känna att livet kommer i kroppen igen:banana.

En 2cyl bigg bore måste ju vara dubbelt så roligt som en en cyl bigg bore:yoparty kan ju bara säja att jag njuter när jag hör en högvarvig twinn fara förbi på stora vägen,, FAN TA BIKES skit tykna försäljare annars hade redan en 1098 stått i garaget,, en 1098/1198 är ju så sjukt små o hanterliga gämfört med det mesta i större hojar.

suuuuck hoppas på en tidigt vår eller en lååång snöig vinter med spikdäck på geggamoppen
:tummenupp:tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är november för fan... Vänta några månader så är det kul igen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror att Växellådan börjar bli gammal! :D :D

Skämt åsido så kan vi alla ha våra svackor. För mig, som många tidigare skrivit här, handlar det om att ha en trevlig hoj att köra. Kawasaki kan nog göra bra hojar men charmiga är de inte. :hihi
Engelska och Italienska hojar må objektivt vara "sämre" men ger oss som älskar dem en körglädje som inte går att mäta i varvtider... :tummenupp
Sen handlar det om vilka vägar man har runt sig. Jag är lyckligt lottad på det att jag kan köra en runda på 20 - 30 mil på krokiga vägar utan trafik därför att det finns mycket motorvägar i Södermanland. Priset är pendling på skitvägar men är värt det för mig.:)

Nu kommer garagesäsongen med fullservice och förbättringar inför våren, en lika trevlig del av året för mig. Vinterkörning har sin charm och det är gott att veta att jag inte är en bekväm solskensåkare men som livet ser ut nu hinns det inte med...
Att räkna på vad det kostar är lika intressant som att kolla vad familjen kostar, men det är värt det, både hojar och familj. :tummenupp Och precis som familjen ändras så ändras hojåkandet. Ibland kanske inte åt det håll man vill men så är livet.

Leta reda på en hoj som är mer än bara "bra", du vill väl inte bara knulla utan även göra det med någon du tycker om?:krama
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag har ledsnat och börjat igen, ledsnat och börjat igen.....
Ibland har det berott på skador, ibland på att det inte funnits tid, ha ju jobbat med hojar hela mitt liv, så det har varit lite mycket jobba under säsong.
Har man kört en miljon hojar så har man ju lite referenser på vad som är kul och mindre kul.

Den här var jävligt kul, tjöp en sån:
DSC00289.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Skulle jag pendla varje dag till å från jobbet i ur å skur så skulle jag oxå tycka varje inte va så kul å inspirerande... Åker man när man känner för de så är de super nice...
Senaste åren har de mest varit enduro körning, men i veckan vart de två körningar till stan å tillbaks... Njöt varje minut... :D. Motard körning är alltid kul...
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Knulla är ju sjukt tråkigt, kom över det för länge sen. Nu känns hojterapin igen, gillar hoj som intresse. Inte bara körningen.. finns mycket att slösa tid och pengar på vilket är skönt när man vill leva mellan alla måsten.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Längtar till dagen då samåkningstiden till jobbet är över så att jag kan ta Duccen till jobbet istället.

Som andra sagt, köp ett tvåcylindrigt åbäke som låter bra, man sitter gott på och är inspirerande att köra. :banana
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nä, hojåka är skittråkigt och gravt överskattat.

Håller med, -totalt värdelöst !
Det blåser och bullrar i hjälmen . Vinden rycker i kläderna, man är utsatt för alla dåliga väder.
Hojen drar soppa som en bil och är dyr i försäkring.
Man är oskyddad och konsekvenserna kan fruktansvärda redan vid "små" olyckor.

Det är jobbigt och tar tid att klä på/av sig alla kläder inför varje åktur.
Det finns många fler skäl till att INTE köra hoj :fakta
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag kände att köra sporthoj till o från jobbet kändes meningslöst för vägen va tråkig och moppen kom ur sitt rätta element och då kändes det inte så kul att köra. Men DÅ! Då köpte jag en Honda msx125 och det blev kul att köra till jobbet och gixxern blev uppskattad varje gång jag använde den :yoparty
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Svänga åt ena och andra hållet kyler nog bara däcken på en motorcykel.

Varför misslyckas 90% (min uppskattning) av de som köper gymkort någon gång efter nyår?

Precis, endast en träningsform tråkar ut de flesta och samma princip lär gälla för motorcykel = variation förnöjer som man säger.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Svänga åt ena och andra hållet kyler nog bara däcken på en motorcykel.

Varför misslyckas 90% (min uppskattning) av de som köper gymkort någon gång efter nyår?

Precis, endast en träningsform tråkar ut de flesta och samma princip lär gälla för motorcykel = variation förnöjer som man säger.

Varför köpa gymkort, köp en enduro eller cross.... 100% glädje samt motion....
 

Anestesisyrran

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
Triumph Street Triple R -16
Jag skall nog egentligen inte kommentera då jag bara haft A-kortet i min ägo sedan slutet av sommaren men för min del var varje tur, kort som lång, en orgie i glädje. Nyhetens behag? Förmodligen. Men det är en pojkdröm som gått i uppfyllelse och den genuint barnsliga förtjusningen gör att vinteruppehållet skapar en nästan fysiskt smärtsamt abstinens inför våren -16. :( Man får väl trösta sig med planering av resor och drömmar om nya hojar.
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top