Hur koppla LED?

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Som vanligt får jag inte fram något med sökmotorn, så det fick bli en tråd :)

Jag har köpt lösa LEDs och undrar hur man ska koppla dessa för bästa effekt.
De ska ha ca 3.1V, och jag motstånd som passar, så so far är det inga problem. Men är det bäst att seriekoppla dom eller är det parallellkoppling som gäller?
(Ska användas som blinkers)

Tacksam för svar!
Mvh CAS
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Som vanligt får jag inte fram något med sökmotorn, så det fick bli en tråd :)

Jag har köpt lösa LEDs och undrar hur man ska koppla dessa för bästa effekt.
De ska ha ca 3.1V, och jag motstånd som passar, så so far är det inga problem. Men är det bäst att seriekoppla dom eller är det parallellkoppling som gäller?
(Ska användas som blinkers)

Tacksam för svar!
Mvh CAS
LED och blinkers är inte helt lätt men det finns en bra tråd som ligger som "sticky" på just teknikforumet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
För att spara antal komponenter, ta t.ex. 3 LED'ar och seriekoppla dom med ett motstånd, då har du 3x3,1V spänningsfall, resterande spänningsfall över motståndet (vid matning 14V) blir då 14 - 3x3,1 = 4,7V. Om LED'arna ska ha 30mA ström så blir motståndet 4,7/0,03 = 157ohm (avrunda upp till närmsta std-värde). Om du ska ha fler LED'ar, gör en likadan gren och parallellkoppla med den första, osv. Du måste alltså veta vilken ström LED'arna ska ha (brukar stå i databladet som If) och vilken matningsspänning du har också för att räkna ut det.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
För att spara antal komponenter, ta t.ex. 3 LED'ar och seriekoppla dom med ett motstånd, då har du 3x3,1V spänningsfall, resterande spänningsfall över motståndet (vid matning 14V) blir då 14 - 3x3,1 = 4,7V. Om LED'arna ska ha 30mA ström så blir motståndet 4,7/0,03 = 157ohm (avrunda upp till närmsta std-värde). Om du ska ha fler LED'ar, gör en likadan gren och parallellkoppla med den första, osv. Du måste alltså veta vilken ström LED'arna ska ha (brukar stå i databladet som If) och vilken matningsspänning du har också för att räkna ut det.
Jo det stämmer, men på blinkers måste man oftast lasta ner kretsen ytterligare för att effekten ska likna originallampans annars kommer det blinka fort eller inte alls.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top