Hur koppla LED?

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Som vanligt får jag inte fram något med sökmotorn, så det fick bli en tråd :)

Jag har köpt lösa LEDs och undrar hur man ska koppla dessa för bästa effekt.
De ska ha ca 3.1V, och jag motstånd som passar, så so far är det inga problem. Men är det bäst att seriekoppla dom eller är det parallellkoppling som gäller?
(Ska användas som blinkers)

Tacksam för svar!
Mvh CAS

Som vanligt får jag inte fram något med sökmotorn, så det fick bli en tråd :)

Jag har köpt lösa LEDs och undrar hur man ska koppla dessa för bästa effekt.
De ska ha ca 3.1V, och jag motstånd som passar, så so far är det inga problem. Men är det bäst att seriekoppla dom eller är det parallellkoppling som gäller?
(Ska användas som blinkers)

Tacksam för svar!
Mvh CAS
LED och blinkers är inte helt lätt men det finns en bra tråd som ligger som "sticky" på just teknikforumet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14429

För att spara antal komponenter, ta t.ex. 3 LED'ar och seriekoppla dom med ett motstånd, då har du 3x3,1V spänningsfall, resterande spänningsfall över motståndet (vid matning 14V) blir då 14 - 3x3,1 = 4,7V. Om LED'arna ska ha 30mA ström så blir motståndet 4,7/0,03 = 157ohm (avrunda upp till närmsta std-värde). Om du ska ha fler LED'ar, gör en likadan gren och parallellkoppla med den första, osv. Du måste alltså veta vilken ström LED'arna ska ha (brukar stå i databladet som If) och vilken matningsspänning du har också för att räkna ut det.

För att spara antal komponenter, ta t.ex. 3 LED'ar och seriekoppla dom med ett motstånd, då har du 3x3,1V spänningsfall, resterande spänningsfall över motståndet (vid matning 14V) blir då 14 - 3x3,1 = 4,7V. Om LED'arna ska ha 30mA ström så blir motståndet 4,7/0,03 = 157ohm (avrunda upp till närmsta std-värde). Om du ska ha fler LED'ar, gör en likadan gren och parallellkoppla med den första, osv. Du måste alltså veta vilken ström LED'arna ska ha (brukar stå i databladet som If) och vilken matningsspänning du har också för att räkna ut det.
Jo det stämmer, men på blinkers måste man oftast lasta ner kretsen ytterligare för att effekten ska likna originallampans annars kommer det blinka fort eller inte alls.

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back