Hur kontrollera om en hjälm är värdelös efter en smäll?

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
GSXR 600 -01
Jag och min hjälm hade lite mark-känning för några veckor sedan. Nu funderar jag på hur/var man kan kolla om den har gått sönder mer än lite kosmetiskt. Har den spruckit är den bara att slänga som jag har förstått det? Det är en Shoe Raid II vi pratar om.

Syna noga, leta efter sprickor, repor o slagmärken..
Slog du i huvet hårt eller bara skrapat lätt?

Sen e de nog bara du som kan avgöra hur skadad den är, och om du vill använda den igen.

Stöten tas upp av frigolit (eller frigolit liknande material) som kan inspekteras någorlunda om du tar ut inredningen.

Brukar synas/kännas som en deformation när inredningen är ur.

Icko´s kraschade hjälmar har vart lätta att dömma bort...tyvärr :gnissla

Syna noga, leta efter sprickor, repor o slagmärken..
Slog du i huvet hårt eller bara skrapat lätt?

Sen e de nog bara du som kan avgöra hur skadad den är, och om du vill använda den igen.

Tror inte det var en så hård smäll. Lite skrapmärken och sen har det släppt lite färg på ett ställe. Har försökt att knacka och lyssnat men det är inget som låter sprucket iaf. Får ta ur och kolla lite med.

ring o kolla med f-bolaget , hjälmen är en engångsvara ... där kan vara sprickor som du inte ser + att materialet redan är skadat ..

tänker bara på dig egen säkerhet!! ramlar du igen kanske den inte klarar smällen lika bra ...

ring o kolla med f-bolaget , hjälmen är en engångsvara ... där kan vara sprickor som du inte ser + att materialet redan är skadat ..

tänker bara på dig egen säkerhet!! ramlar du igen kanske den inte klarar smällen lika bra ...

Sant. Kanske dumt att chansa....

slipp behöva leva med att vakna upp på sjukhuset, i värsta fall, som en halv grönsak och ändå ha den mentala förmågan kvar att kunna älta om huvudet skulle tagit smällen bättre OM du hade bytt ut hjälmen direkt..:tummenupp

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard