Hur kontrollera om en hjälm är värdelös efter en smäll?

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
GSXR 600 -01
Jag och min hjälm hade lite mark-känning för några veckor sedan. Nu funderar jag på hur/var man kan kolla om den har gått sönder mer än lite kosmetiskt. Har den spruckit är den bara att slänga som jag har förstått det? Det är en Shoe Raid II vi pratar om.

Syna noga, leta efter sprickor, repor o slagmärken..
Slog du i huvet hårt eller bara skrapat lätt?

Sen e de nog bara du som kan avgöra hur skadad den är, och om du vill använda den igen.

Stöten tas upp av frigolit (eller frigolit liknande material) som kan inspekteras någorlunda om du tar ut inredningen.

Brukar synas/kännas som en deformation när inredningen är ur.

Icko´s kraschade hjälmar har vart lätta att dömma bort...tyvärr :gnissla

Syna noga, leta efter sprickor, repor o slagmärken..
Slog du i huvet hårt eller bara skrapat lätt?

Sen e de nog bara du som kan avgöra hur skadad den är, och om du vill använda den igen.

Tror inte det var en så hård smäll. Lite skrapmärken och sen har det släppt lite färg på ett ställe. Har försökt att knacka och lyssnat men det är inget som låter sprucket iaf. Får ta ur och kolla lite med.

ring o kolla med f-bolaget , hjälmen är en engångsvara ... där kan vara sprickor som du inte ser + att materialet redan är skadat ..

tänker bara på dig egen säkerhet!! ramlar du igen kanske den inte klarar smällen lika bra ...

ring o kolla med f-bolaget , hjälmen är en engångsvara ... där kan vara sprickor som du inte ser + att materialet redan är skadat ..

tänker bara på dig egen säkerhet!! ramlar du igen kanske den inte klarar smällen lika bra ...

Sant. Kanske dumt att chansa....

slipp behöva leva med att vakna upp på sjukhuset, i värsta fall, som en halv grönsak och ändå ha den mentala förmågan kvar att kunna älta om huvudet skulle tagit smällen bättre OM du hade bytt ut hjälmen direkt..:tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger