Hur kommer utryckningsfordon fram enklast ??

Silwer skrev:
Vad är det för motorer i de där då, vanlig 350 eller vad?

ja numera så är det 350 motorer i dom.. nån uppdaterad version som ger runt 300 häst.

Innan va de 454 motorer.. dom va de faktist bättre knuff i... men med 3 stegad låda som de va då.. så gick dom inte så fort..
men upp till 140 va de inte många som hängde med... trots 5 ton :p Men dom äldre drog åxå 5 liter milen.. om man hade pjäxan i maskinrummet... :eek:

ambulans skrev:
ja numera så är det 350 motorer i dom.. nån uppdaterad version som ger runt 300 häst.

Innan va de 454 motorer.. dom va de faktist bättre knuff i... men med 3 stegad låda som de va då.. så gick dom inte så fort..
men upp till 140 va de inte många som hängde med... trots 5 ton :p Men dom äldre drog åxå 5 liter milen.. om man hade pjäxan i maskinrummet... :eek:

måste ha varit kul tider:-)
klart att en 454 knäpper en 350:-)

Lennart skrev:
En fråga till "Ambulans" eller nån annan som kör runt med blåljus !

Vad gör man när tex en ambulans eller nåt annat utryckningsfordon kommer upp bakom en ??
Med hojen är det lättare att hålla undan, men vi åker väl även bil ibland !!
En körbana med wire räcken tex, eller andra svåra situationer ??
Ni som jobbar med detta måste väl ha några tips hur vi stoppklossar skall bete oss så att ni slipper onödigt tidsspill ??
Har sett så många situationer när folk nästan sätter livet till själva för att släppa fram blåljusen !!
Gör inte det väldigt vanliga att tvärbromsa! Det e nog det mäst ireterande jag vet. :skrämd

Re: Re: =)

ambulans skrev:
ja... de är inte många som sticker upp när man kommer i 150 med en 5 tons pansarvagn... :D

Ambulans
Slår faktiskt dig 25 ton (tankbil) och 120 knyck, jag älskar(inte) när man kommer ifatt bilar på en raksträcka och man får möte vad händer ökar man farten för att man skall slippa bromsa så mycket...nopp...oftast en tvärnit istället så en annan håller på trampa foten genom durken. 25 ton är tungt :cool:

PutteLiten skrev:
När TAXI kör lungt och lagligt är det Poliskontroll på G i närheten. :D

När Motorcykel kör lagligt är det poliskontroll på G i närheten. :D

rougie skrev:
Synd bara att blåljus har missbrukats så, menar alla har fan blåljus Adena Pickos budbilar, SL trafikbilar, plus en massa andra wannabi`s. :crash

Folk har nog tappat respekt för blåljus till en viss grad.

Enda som ska ha blåljus är Ambulanser, Brandkår, Polis!. :fakta

Har själv kört "budbil" med blåljus. Nu är de ju så att dom kör blod mellen olika sjukhus+att dom även kör akuta prover å mediciner när de inte finns på sjukhuset.Dom har även börjat med organtransporter så dom är nog inte budbilar med blålus bara. Tro mig.... :tummenupp

Tokig skrev:
Japp, vi brukar få reda på sånt i samma stund kontrollen kommer upp... :tummenupp

Men vafan, jag kommer fram snabbt ändå. Blåljusen e ju slöa jämförelsevis... Folk har redan en förutfattad mening om taxi så det spelar ingen roll hur snällt man kör. Tyvärr, så då kan man lika gärna brassa på!

Jag kör efter devisen: "Ingen vill krocka" o sen e det bara att brassa!! :crash :crash

Hejsvej! :p

Hum har inte förstått en grej här, får ni mer "pengar" lön desto fler jobb ni får? ni har alltså inge fast lön? eftersom ni kör som ni kör :crash

xplojt skrev:
Hum har inte förstått en grej här, får ni mer "pengar" lön desto fler jobb ni får? ni har alltså inge fast lön? eftersom ni kör som ni kör :crash

Det är klart att de får mer pengar ju mer man kör och dessutom så får du ju inte betalt mellan körningarna. Så det är ju fort fram så man kan plocka nästa som man kan ta betalt av.

Re: Re: Re: =)

RPM lover skrev:
Ambulans
Slår faktiskt dig 25 ton (tankbil) och 120 knyck, jag älskar(inte) när man kommer ifatt bilar på en raksträcka och man får möte vad händer ökar man farten för att man skall slippa bromsa så mycket...nopp...oftast en tvärnit istället så en annan håller på trampa foten genom durken. 25 ton är tungt :cool:

tror mig.. ja vet, ja har själv kört lastbil ... åt bilspedition ett par år .... även buss i min ungdom nåra månader åt lokaltrafiken..

Men som det är nu så får man ta de rätt så lugnt, i mitt jobb så har man en patient i bak ... + min kollega som jobbar ... ingen av dom är fastspända.. utan stående bak o jobbar...
när man då kör så gäller det ju att se upp för vad som är i trafiken ... man har ju ansvar för flera st...
så... försiktigheten först.

jo jag vet hur ni kör lugnare hem än ut eller hur...*s*...
själv så sitter jag med blåljus också på bilen fast mina fordon är lite större än dina..*s*... sen är dom röda och vita.
Så folk vill gärna att vi kommer innan dom ringt om du förstår vad jag menar.

RPM lover skrev:
jo jag vet hur ni kör lugnare hem än ut eller hur...*s*...
själv så sitter jag med blåljus också på bilen fast mina fordon är lite större än dina..*s*... sen är dom röda och vita.
Så folk vill gärna att vi kommer innan dom ringt om du förstår vad jag menar.

åhå... ja .. du åker en sån som det skvalpar i.. :)
ja jo... man har suttit o sovit mer än en gång i bilen på passning, när ni är ute... :tummenupp

SwiM skrev:
Det är klart att de får mer pengar ju mer man kör och dessutom så får du ju inte betalt mellan körningarna. Så det är ju fort fram så man kan plocka nästa som man kan ta betalt av.

Japp! Så är det precis!
Ju mer du kör in, nu mer stålar tjänar du.

Dessutom är i princip fackförbund ej välkomna på taxifirmor. Brukar inte vara populärt hos arbetsgivare... Tro det eller ej. Men taxi ligger långt ifrån vad de flesta av er skulle godkänna som ett jobb med anställningstrygghet, pauser, semester o likn...

Men sen är det ju billigt att åka taxi med. Allvarligt alltså!
Skulle allt det införlivas, med semester o likn. så skulle det säkert kosta det dubbla att åka taxi. Tyvärr är det så inom branschen efter avregleringen...

Jag hade egen bil innan, men med 100,000 innan skatt, som blev över, var det inte kul längre... Huslån, pension o sjukersättning? Glöm det! :fakta

Men skoj är det iallafall!
O sen får man ju lite dricks på köpet.

Som extraknäck e det bra betalt, om man håller sig till helgerna.

Fan va jag gnäller!
Valt själv! =)

Nu ska jag dricka bira o ragga nån snygg dam!!
:crash :crash :öl :öl :öl :crash :rock :notme

ambulans skrev:

350 motorer? 454 motorer? Kan man ha så många motorer i den där ynkliga lilla kärran? :crash :crash :crash :D :D

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!