Hur komma in i min bil?

Bara tre gånger, så det räknas inte. När jag pratar med min fru måste jag säga emot minst ett dussin gånger innan hon registrerar att jag inte håller med
- Ah, nyckel (hela fjärrnyckelenheten med nödnyckeln inuti) är nyckel o nödnyckel (nödnyckeln tagen ur fjärrnyckelenheten) är nödnyckel va :1pajas

Förresten..blanda inte in din fru i vår relation.
 
Borra upp nödlåset, öppna o sen spackla igen hålet.

Montera sen ett ladduttag nånstans direkt till batteriet med 20Ah säkring direkt på batteripolen.
 
- Ah, nyckel (hela fjärrnyckelenheten med nödnyckeln inuti) är nyckel o nödnyckel (nödnyckeln tagen ur fjärrnyckelenheten) är nödnyckel va :1pajas

Förresten..blanda inte in din fru i vår relation.
Jag var också helt säker på att du inte hade någon nyckel, bara dosan. Sjukt otydligt.

Spraya på och öppna bilen. funkar det inte kan du ta en stor plattmejsel och vrida lite för att kistan ska röra sig lite, sen öppna med nyckeln.
 
Igår sprutade jag in 5-56/x? i låset så det rann ut längst ner i dörren t.o.m.
Fortfarande tvärstopp i låset med nyckeln i morse.

Lyssnade igår med en bärgare här i stan, o han tar 1500 SEK för att öppna dörren. Får nog bli så, verkar det.
 
Och det är bara på förardörren du har ett sånt dolt lås?
- Låset är inte dolt, men ja stämmer. Enbart lås på förardörren.
Bärgaren kommer och öppnar dörren inom en halvtimma, så får jag se på lunchen om jag kan påbörja batteriladdning. Vill ha ut åtminstone CBR:en!!
 
Så nu har vi lärt oss att det finns nycklar även om det inte finns nycklar och att man ska smörja låsen och motionera dem med de obefintliga/befintliga nycklarna då och då.
Jag ska faktiskt gå ut och göra det nu, är nog flera år sedan det gjordes.
 
- Låset är inte dolt, men ja stämmer. Enbart lås på förardörren.
Bärgaren kommer och öppnar dörren inom en halvtimma, så får jag se på lunchen om jag kan påbörja batteriladdning. Vill ha ut åtminstone CBR:en!!
Kan förstå behovet. :hihi
Ta dig en stund och försök komma åt att smörja upp låset när bilen är öppnad?
Och koppla in en CTEK eller annan snabbkoppling som du kan komma åt utan att behöva öppna något.
 
Nödlåsen borde ju packas med fett från fabrik samt förseglas med ett klistermärke, man får väl ta det lilla otyget att nyckeln blir kletig mot att låset fungerar efter fem år när man behöver använda det för första gången.

Dra genast ut en laddkabel, eller en nödwire till huvlåset så att du kan öppna huven utifrån I alla fall
 
Kan förstå behovet. :hihi
Ta dig en stund och försök komma åt att smörja upp låset när bilen är öppnad?
Och koppla in en CTEK eller annan snabbkoppling som du kan komma åt utan att behöva öppna något.
Alternativt kan man ju alltid låta bli att låsa bilen när man vinterförvarar den i garaget. Visserligen kan ju någon som bryter sig in i garaget då också gå in i bilen men har dom ändå brutit sig in i garaget lär dom inte ha någon direkt hög tröskel för att slå rutan på bilen och gå in i den den vägen i alla fall.
Om garaget är i anslutning till huset så har jag för mig att försäkringsbolagen i alla fall vill att man har bilen olåst för brandförsäkringen.

Men dom där låsen är lätta att glömma att motionera och smörja eftersom man aldrig använder dom. Det upptäckte jag själv när fjärren på förra bilen började strula och jag behövde öppna med nyckel i lås som inte använts på flera år. Det var rejäla mängder låsolja och mer eller mindre våldsamt brytande med nyckeln i låset för att få upp bilen.
 
Alternativt kan man ju alltid låta bli att låsa bilen när man vinterförvarar den i garaget. Visserligen kan ju någon som bryter sig in i garaget då också gå in i bilen men har dom ändå brutit sig in i garaget lär dom inte ha någon direkt hög tröskel för att slå rutan på bilen och gå in i den den vägen i alla fall.
Om garaget är i anslutning till huset så har jag för mig att försäkringsbolagen i alla fall vill att man har bilen olåst för brandförsäkringen.

Men dom där låsen är lätta att glömma att motionera och smörja eftersom man aldrig använder dom. Det upptäckte jag själv när fjärren på förra bilen började strula och jag behövde öppna med nyckel i lås som inte använts på flera år. Det var rejäla mängder låsolja och mer eller mindre våldsamt brytande med nyckeln i låset för att få upp bilen.
Jo, min första bil med såndär smartnyckel råkade jag ut för batteritorsk (i nyckeln) och var tvungen att använda nödnyckel långt hemifrån. Lyckligtvis var det en tjock och stabil nyckel, för jag var tvungen att ta i ganska ordentligt med en hävstång.
Sedan dess försöker jag att komma ihåg att smörja nån gång om året. Några droppar låsolja i låset och på nyckeln och jucka runt som ett mongo.

Min bil låser sig själv efter 5-10 minuter, så det är svårt att låta bli att låsa den.
 
Alternativt kan man ju alltid låta bli att låsa bilen när man vinterförvarar den i garaget. Visserligen kan ju någon som bryter sig in i garaget då också gå in i bilen men har dom ändå brutit sig in i garaget lär dom inte ha någon direkt hög tröskel för att slå rutan på bilen och gå in i den den vägen i alla fall.
Om garaget är i anslutning till huset så har jag för mig att försäkringsbolagen i alla fall vill att man har bilen olåst för brandförsäkringen.

Men dom där låsen är lätta att glömma att motionera och smörja eftersom man aldrig använder dom. Det upptäckte jag själv när fjärren på förra bilen började strula och jag behövde öppna med nyckel i lås som inte använts på flera år. Det var rejäla mängder låsolja och mer eller mindre våldsamt brytande med nyckeln i låset för att få upp bilen.
- Exakt va, nycklarna använder man ju aldrig...nästan.
 
Jo, min första bil med såndär smartnyckel råkade jag ut för batteritorsk (i nyckeln) och var tvungen att använda nödnyckel långt hemifrån. Lyckligtvis var det en tjock och stabil nyckel, för jag var tvungen att ta i ganska ordentligt med en hävstång.
Sedan dess försöker jag att komma ihåg att smörja nån gång om året. Några droppar låsolja i låset och på nyckeln och jucka runt som ett mongo.

Min bil låser sig själv efter 5-10 minuter, så det är svårt att låta bli att låsa den.

Fy fan för såna bilar som låser sig själv efter en viss tid. Hur fan tänker dom egentligen? Det är ju som designat för att låsa in nycklarna.
 
Fy fan för såna bilar som låser sig själv efter en viss tid. Hur fan tänker dom egentligen? Det är ju som designat för att låsa in nycklarna.
Det går inte låsa dörrarna med en nyckel i bilen, och den autolåser inte då heller så det problemet är iaf löst.
 
Fy fan för såna bilar som låser sig själv efter en viss tid. Hur fan tänker dom egentligen? Det är ju som designat för att låsa in nycklarna.
Om det är en keyless med transponder i nyckeln så man inte ens behöver röra fjärren för att låsa upp så kan det inte hända.
Min bil som exempel har det. Så fort jag för in handen bakom handtaget med nyckeln i fickan så låser den upp.
Om jag trycker på utsidan av handtaget med nyckeln i fickan så låser den.
Om jag låser upp och inte öppnar någon dörr så låser den efter någon minut igen.
Men om jag har en nyckel liggande i bilen så vägrar den låsa. Jag måste antingen avaktivera nyckeln i bilen om jag vill ha den liggande där eller ta ut den ur bilen.

Det är lite värre med de som bara är en fjärr som man måste trycka på för att låsa eller låsa upp. Där brukar det inte eftersom dom vanligen inte känner av om nyckeln finns i bilen. Men bilar med den typen av fjärr brukar inte låsa automatiskt.
Så jag tror (med betoning på tror) inte att det är något problem egentligen. Men det kan ju såklart finnas fabrikanter som har autolås på bilen även om det bara är en fjärr med tryckknappar. Och det är ju en dålig idé eftersom man då får risken att bilen själv låser in nycklarna om man går ur bilen kort och nycklarna ligger kvar i bilen. Men jag tror inte att någon fabrikant har det så.
 
Jag lyckades låsa in nyckeln till min gamla 240 några gånger. Men jag hade en rejäl bit ståltråd i bagagen som inte gick att låsa som jag kunde öppna den med. :hihi
Ståltråden fick jag av en volvoverkstad som inte orkade komma och hjälpa mig att låsa upp första gången jag lyckades låsa in nyckeln.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top